Hård mage

Linda.B

Trådstartare
Nu har vi provat Bvc alla tips & råd mot Oscar's hårda mage - Katrinplommonpurè, russin torkade/färska plommon och diverse andra frukter/bär, bröd & lämplig mat men ingenting verkar hjälpa.

Han stånkar och tar i så han blir alldeles röd i ansiktet och börjar gråta - Tycker så synd om honom.

Ska till Apoteket i morgon och se vad de kan rekommendera i läkemedelsväg - Någon som har "mirakelkur" mot hård mage?

//Linda
 
Sv: Hård mage

Messmör i vällingen om han nu är i ålder att dricka välling, har funkat hyfsat på min pojke som titt som tätt blir förstoppad. Dock brukar katrinplommonpuré hjälpa på honom men messmör kan man ju ge mer regelbundet om problemen kommer tillbaka.
 
Sv: Hård mage

My har haft en del problem med hård mage till och från senaste månaderna och vi har testat allt som rekomenderas. Katrinplommon fungerar enbart i puréform och då ska hon äta ungefär en hel burk per dag för att det ska vara hyfsat löst. Vi ger messmör i vällingen varje kväll och även en liten klick i morgongröten, och det har faktiskt hjälpt en del. Päron och kiwi äter hon också dagligen.

Vi provade lactulos under en månad men såg ingen större förbättring med den. Hon blev väldigt pruttig och var bara lös två gånger på de veckorna trots en stor dos. Vi slutade med det och började med psyllisfrön (loppfrön) istället, och det har verkligen fungerat toppenbra! Äntligen har vi hittat något som får fart på hennes mage utan att hon ska behöva äta mängder av katrinplommonpuré varje dag, som kan vara svårt att få i henne.

Vi blötlägger en matsked loppfrön under någon timme och lägger sedan fröna (som bildar en gelé runt sig) i gröten eller i mellanmålsyoghurten. Det rekomenderar jag verkligen att testa! Fröna passerar genom magen hela och har en laxerande effekt pga gelén som bildas runt fröna.

Annars är det ju olja i vällingen, mycket eller lite fibrer (man kan ju reagera lite olika på fibrer, och äter man för mycket fibrer utan att dricka tillräckligt så blir det motsatt effekt), inte dricka massa mjölk (kör hellre med yoghurt då), äta mycket frukt och grönt som gäller... Linfrön kan ju också fungera.

Annars skulle jag rekomendera att ta kontakt med en barnläkare för att ev utreda varför han har problem med sin mage och för att eventuellt få utskrivet något som heter Movicol eller något sådant (osäker på namnet), som är ett pulver som ska ha god effekt på tröga magar.

Lycka till, jag vet hur jobbigt det är!

//Julia
 
Sv: Hård mage

Om du bor i närheten av norska gränsen så har dom någonting som heter Maltestrakt i Norge, används där mot hårda magar :)
 
Sv: Hård mage

loppfrön?? annat ord för linfrön?? de fungerar precis likadant iaf. och isf finns det på ica.
tror inte de ger movicol till så små barn i första hand då de ska användas regelbundet för effekten skull. eller en jättedos på en gång vid akut förstoppning, så små barn tror jag det är svårt att få i hela dosen. finns laxoberaldroppar men inget jag heller tror är en bra lösning i längden för små barn eftersom de har ganska stor effekt. jag skulle bokat tid hos barnläkare så det inte har en anledning till att han blir hård i magen, tjocktarmen sugen kanske upp för mkt vätska??
 
Sv: Hård mage

Kan vara basic och dumt att ta upp, men en del glömmer (bland annat glömmer jag i omgångar att se till tt sonen dricker vilket ger hård mage )-dricker han tillräckligt? Försöka ge MASSOR av vatten ett tag. Värt att prova iaf.

Lycka till-inte kul med ond mage!
 
Sv: Hård mage

Nej loppfrön är mindre än linfrön. Loppfrön heter kanske psyllium? Hela loppfrön ska det vara som man blötlägger.
 
Sv: Hård mage

oki:) då har vi de inte så välsorterat i våra butiker här... möjligtvis att det finns på hälsokraft..
 
Sv: Hård mage

Loppfrön, eller psylliumfrön (skrev nog psyllis i förra inlägget, vilket inte är helt rätt=), köpte vi i vår lilla ICA butik. De finns bland alla andra fröer och nötter och sånt där. Risenta köpte vi.

De fungerar ungefär som linfrön, men man kan ge mer utan att det blir farligt som det kan bli med linfrön. Vi tycker att det har haft god effekt på Mys mage, så det kan ju vara värt att testa!

Tinissen: Nu vet inte jag hur gammalt ts barn är, men min dotter är snart 16 månader och de skulle skriva ut Movicol till henne om det behövdes.

//Julia
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp