Hård överlucka bak cheval - regnar in

RolandL

Trådstartare
Hej, ni som har hård överlucka bak. Har ni också ett glapp mellan luckan och rampen när den är stängd. Vi har ett glapp på 1-1,5 cm och när det regnar så rinner det vatten ner på i sidan av rampen, lite lägger sig på golvet och det mesta rinner ut i springan mellan golvet och rampen. Men ska det vara så eller saknar vi något som gör att det blir tätt? Mvh Roland
 
Hej, ni som har hård överlucka bak. Har ni också ett glapp mellan luckan och rampen när den är stängd. Vi har ett glapp på 1-1,5 cm och när det regnar så rinner det vatten ner på i sidan av rampen, lite lägger sig på golvet och det mesta rinner ut i springan mellan golvet och rampen. Men ska det vara så eller saknar vi något som gör att det blir tätt? Mvh Roland
Inte cheval, men min gamla slöt inte helt tätt men ställdes i läge innanför ett litet överhäng så mycket lite vatten kom in den vägen (om inte regnet var överjävligt ihop med blåst).
 
Innan cheval bytte lucka till den som är idag så regna det in ja. Det regnade in genom ventilationshålen bland annat i luckan. Vi satte rörisolering runt kanten för att sluta tät.
 
@MayGrace tack för svar! Ok, detta är en cheval 2002xl från 2014. Vilken typ av rörisolering? Typ likadan som du har runt rören i pannrum, värmerören? Den som är i skummaterial? Limmade ni dit med silikon eller liknande(många frågor... 😊)? Mvh Roland
 
@MayGrace tack för svar! Ok, detta är en cheval 2002xl från 2014. Vilken typ av rörisolering? Typ likadan som du har runt rören i pannrum, värmerören? Den som är i skummaterial? Limmade ni dit med silikon eller liknande(många frågor... 😊)? Mvh Roland
Vanlig i skum, tror Pappa limma dit med silikon eller liknande. Fungerade iaf bra i flera år.
 
Jag köpte ett nytt cheval 2018 med hård lucka som läckte något sjukt. Bytte till gardin och då blev det mycket bättre. Säljaren fick betala bytet då det verkligen pissade in i släpet.
 
Jag köpte ett nytt cheval 2018 med hård lucka som läckte något sjukt. Bytte till gardin och då blev det mycket bättre. Säljaren fick betala bytet då det verkligen pissade in i släpet.
Märkligt på en så pass sen/ny modell. Jag ska testa med rörisolering, har testat utan att limma idag och ska nog funka ett tag. Tänker även sätta en sk duschlist, som ett litet fönstetbläck på överluckan en bit ovanför rampen (i stängt läge) och som går ut 40mm och som hjälper till att leda vattnet utanför rampen.
 
Märkligt på en så pass sen/ny modell. Jag ska testa med rörisolering, har testat utan att limma idag och ska nog funka ett tag. Tänker även sätta en sk duschlist, som ett litet fönstetbläck på överluckan en bit ovanför rampen (i stängt läge) och som går ut 40mm och som hjälper till att leda vattnet utanför rampen.
Jag märkte det på väg hem från säljaren. Helt nytt och det var som ett vattenfall inne i släpet. Det läckte även in bra via fönstren på sidorna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·
Hästhantering Hoppas jag lagt tråden rätt nu. Jag ska tävla i helgen och det ska bli uppåt 30 grader varmt. Vi har nånstans runt 1-1,5 timme enkel...
2
Svar
26
· Visningar
3 009
Senast: Angel
·
Utrustning Hej! Jag har ett Brenderup släp där den övre luckan baktill inte är så genomtänkt. Det är som en glipa runtom och rinner in vatten...
Svar
9
· Visningar
1 674
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 500
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp