Hård ridning på dressyrclinic?

Eukaryot

Trådstartare
Nu har det hänt igen. Läste alldeles nyss på Ridsport att någon har ifrågasatt ridningen på en dressyrclinic och därför filmat och lagt ut på sociala media. Någon som vet var filmen finns? Var det någon från buke där och tittade? Vad gör vi åt detta (den eventuellt hårda ridningen, samt den ständiga "påpassingen" som blir på ryttare och tränare)?
 
Jag har läst detta tidigare i dagarna. Det finns tydligen otroligt olika perspektiv på det hela. Jag har inte sett filmen och eftersom jag inte gjort det avböjer jag att spekulera .

Fö "vad man gör åt detta" osv så finns ju knappast ngn direkt lösning utan man får acceptera att sociala media är en del av vårt samhälle i ökande takt.
Däremot kan man ju fortsätta trycka på att det som alltid , oavsett var eller i vilka sammanhang i samhället, medialt eller allmänt, alltid är sunt att vara källkritisk och aldrig släppa att själv analysera och tänka . Oavsett vad det gäller och vad man har för egna grundåsikter osv.
 
Senast ändrad:
https://flipagram.com/f/1H3ouAlv8Bb

Här är en filmsnutt. Det finns en film till, men den verkar vara borttagen.

Vad det gäller det här med uthängningar är det en enorm och jättesvår fråga. Debatten är stundvis vansinnigt onyanserad och verkar mer gå ut på att hata än att faktiskt vara konstruktiv. Men i kölvattnet bör det ge betydligt mer medvetna ryttare som är måna om att visa upp en mjuk ridning-och gör de det så kommer problemet lösa sig lite av sig själv.
 
https://flipagram.com/f/1H3ouAlv8Bb

Här är en filmsnutt. Det finns en film till, men den verkar vara borttagen.

Vad det gäller det här med uthängningar är det en enorm och jättesvår fråga. Debatten är stundvis vansinnigt onyanserad och verkar mer gå ut på att hata än att faktiskt vara konstruktiv. Men i kölvattnet bör det ge betydligt mer medvetna ryttare som är måna om att visa upp en mjuk ridning-och gör de det så kommer problemet lösa sig lite av sig själv.
:down:
 
https://flipagram.com/f/1H3ouAlv8Bb

Här är en filmsnutt. Det finns en film till, men den verkar vara borttagen.

Vad det gäller det här med uthängningar är det en enorm och jättesvår fråga. Debatten är stundvis vansinnigt onyanserad och verkar mer gå ut på att hata än att faktiskt vara konstruktiv. Men i kölvattnet bör det ge betydligt mer medvetna ryttare som är måna om att visa upp en mjuk ridning-och gör de det så kommer problemet lösa sig lite av sig själv.
Tack för filmen. Var du där och såg, eller vet du hur länge han höll på? Jag menar, den ridningen man ser på filmen ser inte jättehemsk ut i mina ögon (forcerat, men förståeligt om han ville få mer bjudning i den), tror du att folk reagerade mest på att han höll på länge och att hästen hann bli väldigt trött?

Tror att ett av problemen som kommer fram inom dressyren är att en del skaffar sig hästar med egenskaper som inte är optimala för dressyr, men ska ändå visa att det går ändå upp på högre nivå. Då är det hästarna som blir lidande, de får krav på sig som de inte är skapta för. Hästen på filmen rör sig verkligen som en körhäst (TP/travare/korsning), så det var kanske lite orättvist mot hästen (av ägaren) att låta den gå en clinic för en OS-ryttare i dressyr? Läste iofs att ägaren tävlar msv c och satsar mot landslaget med den hästen, men det känns en aning naivt med tanke på de förutsättningar den ser ut att ha. Vad jag menar är att om man nu tycker att tränarens ridning innebar ett lidande för hästen så borde ägaren rannsaka sig själv också. Känns fel att ge tränaren hela skulden.
 
Tack för filmen. Var du där och såg, eller vet du hur länge han höll på? Jag menar, den ridningen man ser på filmen ser inte jättehemsk ut i mina ögon (forcerat, men förståeligt om han ville få mer bjudning i den), tror du att folk reagerade mest på att han höll på länge och att hästen hann bli väldigt trött?

Tror att ett av problemen som kommer fram inom dressyren är att en del skaffar sig hästar med egenskaper som inte är optimala för dressyr, men ska ändå visa att det går ändå upp på högre nivå. Då är det hästarna som blir lidande, de får krav på sig som de inte är skapta för. Hästen på filmen rör sig verkligen som en körhäst (TP/travare/korsning), så det var kanske lite orättvist mot hästen (av ägaren) att låta den gå en clinic för en OS-ryttare i dressyr? Läste iofs att ägaren tävlar msv c och satsar mot landslaget med den hästen, men det känns en aning naivt med tanke på de förutsättningar den ser ut att ha. Vad jag menar är att om man nu tycker att tränarens ridning innebar ett lidande för hästen så borde ägaren rannsaka sig själv också. Känns fel att ge tränaren hela skulden.

På den andra filmen, den som refereras i ridsportartikeln, galopperar han runt i korsgalopp länge. Kan inte säga hur länge, men många varv var det. Hästen är trött och står emot, men inte blir det då bättre av att bara fortsätta galoppera.
 
På den andra filmen, den som refereras i ridsportartikeln, galopperar han runt i korsgalopp länge. Kan inte säga hur länge, men många varv var det. Hästen är trött och står emot, men inte blir det då bättre av att bara fortsätta galoppera.
Nej, det brukar ju sällan bli bättre av att fortsätta på en jättejättetrött häst. Tränaren borde istället ha gett sig (säger jag nu helt baserat på det du skriver, eftersom jag inte sett mer än filmsnutten som @Fiorano länkade till), samt sagt till ägaren "Detta går inte att lösa nu, men du måste jobba med.... /fundera på om detta är en lämplig häst att sikta på höga dressyrklasser med..." Det hade varit det mest rättvisa mot hästen, enligt mig alltså. Det är av yttersta vikt (för dressyrsportens ryktes skull) att vi inte pressar hästar som inte är lämpade för högre dressyr. Annars kommer vår sport få ännu sämre rykte, helt i onödan.
 
@Bukefalos0 Jag var inte där men har flera vänner som var där och som även red i clinicen. Samtliga är nöjda med sina träningar ffa för att han främjade en väldigt mjuk ridning. Känner även att jag vill vara rätt försiktig i vad jag skriver eftersom jag inte var på plats. Men vad jag hört red han i minst 20 minuter på den. Spontant känner jag precis som du dock att han skulle gett sig tidigare. Men hästen är vad jag vet en rätt välstammad tysk och inte av suspekt alternativras ;).
 
@Bukefalos0 Jag var inte där men har flera vänner som var där och som även red i clinicen. Samtliga är nöjda med sina träningar ffa för att han främjade en väldigt mjuk ridning. Känner även att jag vill vara rätt försiktig i vad jag skriver eftersom jag inte var på plats. Men vad jag hört red han i minst 20 minuter på den. Spontant känner jag precis som du dock att han skulle gett sig tidigare. Men hästen är vad jag vet en rätt välstammad tysk och inte av suspekt alternativras ;).
Ja, de andra deltagarna verkade nöjda i de andra artiklarna i alla fall. De två artiklarna i Ridsport var verkligen som dag och natt, dvs helt olika varandra och i Hippsons artikel stod det bara lovord.
Angående hästen så hade jag kunnat svära på att det var en körhäst, den lägger bakbenen bakom sig och slår nästan bakhasarna upp mot svansroten, istället för att ta dem in under sig. Helt fel utgångsläge för en dressyrhäst.
 
@Bukefalos0 "hästen på filmen rör sig verkligen som en TP/travare/korsning" :confused:

Med tillhörande åsikt hur den borde sluppit en clinic för OS ryttare osv .

Ok ? :confused: Vad vill du med din tråd ?
 
@Fiorano Var tvungen att söka på ryttarens namn (står i artiklarna). Är det inte denna hästen: Valack / KWPN / mbr / 2011 / Cizandro x Patijn ? Skriver ej ut namn på den, för jag vet inte om man får det. Om det är den hästen så är det en TP, dvs holländsk körhäst.
 
@Bukefalos0 "hästen på filmen rör sig verkligen som en TP/travare/korsning" :confused:

Med tillhörande åsikt hur den borde sluppit en clinic för OS ryttare osv .

Ok ? :confused: Vad vill du med din tråd ?
Tråden skapade jag av precis den anledning som jag skrev i trådstarten. Vad menar du? Sen framgår det väl ganska tydligt varför jag tar upp hästens rörelsemönster när jag skriver:

"Tror att ett av problemen som kommer fram inom dressyren är att en del skaffar sig hästar med egenskaper som inte är optimala för dressyr, men ska ändå visa att det går ändå upp på högre nivå. Då är det hästarna som blir lidande, de får krav på sig som de inte är skapta för."
...och...
"Vad jag menar är att om man nu tycker att tränarens ridning innebar ett lidande för hästen så borde ägaren rannsaka sig själv också. Känns fel att ge tränaren hela skulden."
...och...
"Det är av yttersta vikt (för dressyrsportens ryktes skull) att vi inte pressar hästar som inte är lämpade för högre dressyr. Annars kommer vår sport få ännu sämre rykte, helt i onödan."
 
Tråden skapade jag av precis den anledning som jag skrev i trådstarten. Vad menar du? Sen framgår det väl ganska tydligt varför jag tar upp hästens rörelsemönster när jag skriver:
"Vad jag menar är att om man nu tycker att tränarens ridning innebar ett lidande för hästen så borde ägaren rannsaka sig själv också. Känns fel att ge tränaren hela skulden."
...och...
"Det är av yttersta vikt (för dressyrsportens ryktes skull) att vi inte pressar hästar som inte är lämpade för högre dressyr. Annars kommer vår sport få ännu sämre rykte, helt i onödan."

Ok ;)
Skippar vidare kommentar .
 
På den andra filmen, den som refereras i ridsportartikeln, galopperar han runt i korsgalopp länge. Kan inte säga hur länge, men många varv var det. Hästen är trött och står emot, men inte blir det då bättre av att bara fortsätta galoppera.
Var finns den filmen? Eller är det den som är borttagen? @Fiorano skrev att han red i 20 min iaf, hur länge red ägaren själv? Dvs hur länge reds hästen totalt?
En sak som är trist, enligt mig (förutom det jag skrivit tidigare om att ställa orimliga krav på hästar som inte är skapta för en viss uppgift) är att dessa "uthängningar" leder till att ingen kommer att vilja ordna något, eller att det sker bakom stängda dörrar.
 
Jag har hört det här av en som var på plats. När ägaren red så gick den inte fram, stod på bakbenen och galopperade bara uppåt. Har sett flera filmer på när han red och i min värld så.red han på fram, det gick ganska fort i galoppen. Han lättade ur handen och när den gick fram så fick den vara, när den slutade gå fram så red han på igen. På en film mot slutet hade den en mycket trevligare galopp. Då har jag sett fem olika filmer från det tillfället, men inte sett 100%.

Ryttaren som klagade blev sur, sa något ohörbart, slängde sin väst hon hade fått på arrangören och gick ut från ridhuset. Det var inte ryttarens häst som reds.
 
Nu har det hänt igen. Läste alldeles nyss på Ridsport att någon har ifrågasatt ridningen på en dressyrclinic och därför filmat och lagt ut på sociala media. Någon som vet var filmen finns? Var det någon från buke där och tittade? Vad gör vi åt detta (den eventuellt hårda ridningen, samt den ständiga "påpassingen" som blir på ryttare och tränare)?

Känns som hästen inte är färdig för uppgiften.
Det finns betydligt värre ekipage på lägre nivå/hemma nivå att oroa sig över på många ställen i vårt land.

Men ska man inte våga åka o träna med risk för att bli uthängd?
Det blir ju bättre o sämre träningar. Och nu är det en liten bit av en träning vi fick se. Jag har inte sett hela träningen o känner inte till häst o ryttare.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 903
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 358
Senast: Lycan
·
  • Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 258
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp