Hård ridning på dressyrclinic?

Tycker inte du att historien med olika sätt att rida, visa upp och få konstruktiv kritik är samma sak även fast det här var en clinic?

Sen håller jag med du- om det gamla klimatet på buke men är det inte bra att lyfta fram sina misstag så det inte upprepas?
Vad kommer skrivas om hatkampanjen mot tränaren på clinicen om ett par år?

Tillägg....den ryttaren jag refererar till red inte dåligt!!!
Det är alltid tränaren som ska ansvara för hur den utbildar sina elever.
Nej, jag har väldigt svårt att se likheterna mellan att diskutera träning/ridning på en öppen klinik och att leta i minnet efter användare på ett forum som ansågs träna hästen illa.
Jag kanske reagerar för att jag själv är en av de som någon gång blivit ganska hårt "utsatt" när folk här tyckte att jag och min tränare var fel ute. Jag skulle inte alls känna mig bekväm om jag såg att folk satt och skrev "vem var den där tjejen som hade ett så dåligt system i träningen? Visst hade hon en mörk häst?" (förutsatt att jag alltså kunde identifiera att det var mig själv som åsyftades).
Jag tycker generellt att det är ganska märkligt att diskutera andra användare på det sättet, namngivna eller ej.
 
Nej, jag har väldigt svårt att se likheterna mellan att diskutera träning/ridning på en öppen klinik och att leta i minnet efter användare på ett forum som ansågs träna hästen illa.
Jag kanske reagerar för att jag själv är en av de som någon gång blivit ganska hårt "utsatt" när folk här tyckte att jag och min tränare var fel ute. Jag skulle inte alls känna mig bekväm om jag såg att folk satt och skrev "vem var den där tjejen som hade ett så dåligt system i träningen? Visst hade hon en mörk häst?" (förutsatt att jag alltså kunde identifiera att det var mig själv som åsyftades).
Jag tycker generellt att det är ganska märkligt att diskutera andra användare på det sättet, namngivna eller ej.

Jag kan nog inte få dig att förstå- du vill själv se dig själv som "tjejen med det dåliga systemet" samtidigt som du och andra (liksom jag) tränar och visar andra sin ridning- antingen genom att tävla eller lägga ut foton/videor?
Vart vill du komma?

Fortfarande hävdar jag att en öppen clinic eller annat sätt visa upp sig har en mening, vad var din?

Jag erkänner att jag var del av ett klimatet här på buke och har ändrat mitt sätt att möta andra på men att lägga ut något är fortfarande frivilligt.
Jag har också fått konstruktiv kritik och ändrat vissa saker och det är väl meningen, viljan att få andras erfarenheter och utvecklas. Tack @fio :angel:
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag kan nog inte få dig att förstå- du vill själv se dig själv som "tjejen med det dåliga systemet" samtidigt som du och andra (liksom jag) tränar och visar andra sin ridning- antingen genom att tävla eller lägga ut foton/videor?
Vart vill du komma?

Fortfarande hävdar jag att en öppen clinic eller annat sätt visa upp sig har en mening, vad var din?

Jag erkänner att jag var del av ett klimatet här på buke och har ändrat mitt sätt att möta andra på men att lägga ut något är fortfarande frivilligt.
Jag har också fått konstruktiv kritik och ändrat vissa saker och det är väl meningen, viljan att få andras erfarenheter och utvecklas. Tack @fio :angel:
Nej, jag ser mig verkligen inte som "tjejen med det dåliga systemet". Tvärt om.
Men det var ett exempel för att visa att det kan vara problematiskt att prata om enskilda användare på det sättet som gjorts i den här tråden.
 
Nej, jag ser mig verkligen inte som "tjejen med det dåliga systemet". Tvärt om.
Men det var ett exempel för att visa att det kan vara problematiskt att prata om enskilda användare på det sättet som gjorts i den här tråden.

Oavsett så verkar historien upprepa sig, någon lägger upp en video och folk tycker en massa.
Jag tror varjefall att det finns en vinning i att diskutera och visa upp videor.
Risken att en del inte kan vara civiliserade och föra en vettig dialog finns dock alltid, tyvärr.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Nej, jag har väldigt svårt att se likheterna mellan att diskutera träning/ridning på en öppen klinik och att leta i minnet efter användare på ett forum som ansågs träna hästen illa.
Jag kanske reagerar för att jag själv är en av de som någon gång blivit ganska hårt "utsatt" när folk här tyckte att jag och min tränare var fel ute. Jag skulle inte alls känna mig bekväm om jag såg att folk satt och skrev "vem var den där tjejen som hade ett så dåligt system i träningen? Visst hade hon en mörk häst?" (förutsatt att jag alltså kunde identifiera att det var mig själv som åsyftades).
Jag tycker generellt att det är ganska märkligt att diskutera andra användare på det sättet, namngivna eller ej.

Fast @DressyrMupp efterfrågade ju faktiskt en häst som reds på ett bra sätt, så det var ju inte hennes fel att diskussionen flöt iväg.

Det hårda klimatet har väl förflyttats ut på instagram och fb , läste en artikel om Emelie Nyreröd nyss där hon skrev att hon är jättenoga med vad hon lägger ut. Går hästen 2cm bakom lod lägger hon inte ut det vilket är synd eftersom det perfekta inte speglar hela ridpasset. Men jag förstår henne för annars blir det ramaskri och djurplågerianklagelser och jag menar hon rider ju satans bra ! Klimatet är ju ännu värre idag skulle jag säga.
Förr var det ju mer hård och uppenbart felaktig ridning som kritiserades och idag så räcker ett par cm bakom lod med en förövrigt mjuk och fin ridning för att bli kallad djurplågare? Finns ju inga nyanser idag överhuvudtaget.
 
Jag kanske reagerar för att jag själv är en av de som någon gång blivit ganska hårt "utsatt" när folk här tyckte att jag och min tränare var fel ute. Jag skulle inte alls känna mig bekväm om jag såg att folk satt och skrev "vem var den där tjejen som hade ett så dåligt system i träningen? Visst hade hon en mörk häst?" (förutsatt att jag alltså kunde identifiera att det var mig själv som åsyftades).
Jag tycker generellt att det är ganska märkligt att diskutera andra användare på det sättet, namngivna eller ej.

Du kanske har rätt, dock visste jag ju att det hade gått bra för @Nominous efter hon ändrat och bytt tränare eftersom jag är vän med Agony som hjälpte henne.
Tror det hade varit värre att dra upp någon som fortfarande höll fast vid sin dåliga träning som exempel. Hela buke är ju knappast involverad i något som inte är något att orda om träningsmässigt.

Som motvikt vet jag flera som kommit bort från dåliga tränare och som det slutat lyckligt för pga kritik dom fått härifrån. Så om allt var av ondo kan jag ju inte hålla med om då (även om kritiken givetvis går att framföra på ett bättre och mer konstruktivt sätt än vad som gjorts tidigare. Ping- myself)!
 
Du kanske har rätt, dock visste jag ju att det hade gått bra för @Nominous efter hon ändrat och bytt tränare eftersom jag är vän med Agony som hjälpte henne.
Tror det hade varit värre att dra upp någon som fortfarande höll fast vid sin dåliga träning som exempel. Hela buke är ju knappast involverad i något som inte är något att orda om träningsmässigt.

Som motvikt vet jag flera som kommit bort från dåliga tränare och som det slutat lyckligt för pga kritik dom fått härifrån. Så om allt var av ondo kan jag ju inte hålla med om då (även om kritiken givetvis går att framföra på ett bättre och mer konstruktivt sätt än vad som gjorts tidigare. Ping- myself)!

Ja just det, jisses vilket jobb @Nominous gjorde med den hästen. Imponerande!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 802
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 308
Senast: Lycan
·
  • Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp