Hårda hästägare- eller är jag för snäll?

Blomma

Trådstartare
Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina?

Jag står för tillfället uppstallad med mina två hästar i ett stall som sköts kollektivt då mitt stall hemma håller på att byggas. Vi är 10 hästar och cirka 15 ägare och ryttare. Alla i stallet är jätte trevliga, och även hästarna är riktigt goa.

Två ryttare i stallet delar på två hästar. Härom dagen när jag ridit min ena häst och var påväg ut med min andra, hade dom ridit ut och var påväg tillbaka. En av hästarna blev rädd för en pressenning vi lagt över vårt spån vi har utomhus som lät när de blåste. Han gjorde inte direkt något farligt, utan backade försiktigt något steg bakåt. Då blev hon helt vansinnig, och röt till riktigt högt och daskade till honom med spöt först på bogen, och sedan ännu hårdare på baken. Han hoppade självklart till och la öronen bakåt, men då blev hon ännu argare och slog till med både sporrar och kastade spöet på hans klippta hals flera gånger. Jag stod då på stallplan och låtsades som ingenting, men jag blev riktigt rädd :crazy:

Igår eftermiddag logerade de deras andra häst. De satte då på en longeringsgjord och spände in hästen till något vansinnigt, nosen var precis intill bringan. Tjejen som longerade la till spöet i baken lite löst ett antal gånger, men då hästen inte reagerade på det så ropade hon högt och drog ner spöet i marken så att det lät någonting förfärligt. Han sprang då åt sidan, försökte dra huvudet åt sidan och på något sätt komma loss då han hoppade och slog med frambenen.

När de tar in hästarna från hagen viftar de och slår med grimskaft och har sig så fort hästen vänder huvudet till. Det känns lite obehagligt då detta stall sköts kollektivt och de sköter utsläpp, insläpp och fordringar vissa dagar. Jag och fem andra tjejer i stallet har pratat om detta och vi alla är rädda för att lämna våra hästar i stallet ensamma med dessa två ryttare.

Så fort hästarna gör minsta lilla ska de bestraffas, och oftast med ett spö som de slår med på halsen där de är klippta och känner av det allra mest.
Vi har pratat med stallägaren om det och även hon har reagerat lite på detta, men det hon sa var "deras hästhållning är inte mitt ansvar".

Vad ska jag, eller rättare sagt, vad ska vi göra? Jag får ont i magen så fort jag lämnar stallet och de är kvar. Hästarna är supersnälla, de gör aldrig någonting. De kanske är något tittaga ibland men de blir ju inte mindre tittiga om man gör på det viset. Hästarna kan inte röra sig ur fläcken utan att de viftar och kastar med spön och grimskaft.

Tycker ni att de är hårda mot hästarna, eller är jag för snäll? Någon som vet vad jag kan göra för att få dom att vara mindre hårdhänta? Hästkrakarna är ömma på vissa ställen av halsen där de lägger på spöet. :cry:
 
Just tankesättet där alla ska sköta sig själv och inte lägga sig i andras hästhållning blir i min åsikt farlig i dessa situationer. Personligen skulle jag säga ifrån, minsta sätt som de skadar hästen med flit så skulle jag få nog. Ifrågasätta varför de reagerar som de gör, informera hur fel det är och sen blir det inte bättre skulle jag bli arg på riktigt. Det angår ALLA om ett djur råkar illa ut. Åskådare som brukare.

Men sen för att förklara deras agerande skulle jag rakt på sak säga att det är okunskap. De vet inte bättre antar jag. Har väl inte tänkt steget längre.

Stallägarens agerande blir jag också lite förundrad över. Men jag har stått i ett stall där stallägaren slängde ut en hästägare för att den inte hanterade hästen schysst. Kanske blev det inte bättre för hästen (det vet vi inte) men hen markerade att ägarens agerande inte var rätt och att hen inte tänker stå och titta på medan det händer framför näsan på hen.
 
Jag förstår inte hur du ens kan undra över om det här är en okej hantering eller inte, självklart är det inte okej! Börja med att prata med dom kanske? Är det unga personer det handlar om eller är det vuxna?
 
Jag förstår inte hur du ens kan undra över om det här är en okej hantering eller inte, självklart är det inte okej! Börja med att prata med dom kanske? Är det unga personer det handlar om eller är det vuxna?

Det är vuxna människor i pratar om, i 40-års åldern. Jag tycker absolut inte att detta är ett okej, vet bara inte riktigt hur jag ska bete mig och vad jag ska ta mig till riktigt.
 
Det är vuxna människor i pratar om, i 40-års åldern. Jag tycker absolut inte att detta är ett okej, vet bara inte riktigt hur jag ska bete mig och vad jag ska ta mig till riktigt.

Om ni är ett kollektivstall o flera som har reagerat, kan ni inte kalla till stallmöte o ta upp ämnet hantering? Kanske inte peka ut dom utan diskutera fram till att handgripligt våld mot hästarna i allt annat än krislägen är helt oacceptabelt. Stod min lilla donna i det stallet skulle jag inte vilja att hon hanterades av dom, hon skulle bli otroligt orolig och stressad av ett sånt beteende.

Jag tycker att det låter som ett typexempel på personer som har missuppfattat detta med "ledarskap" och tror att det betyder att hästen inte får var varken häst eller individ överhuvudtaget.
 
Stallmöte och som ovanstående skrev. Något måste göras.

Jag skulle varit med och visat hur de skulle hantera mina hästar. Vad som är acceptabelt och inte.

Vissa hästägare/ryttare tycker jag kan ha en hårdare attityd mot sina egna hästar och vara snällare mot andras då de anser att de inte behöver "uppfostra" andras hästar

Hoppas det löser sig
 
Åh vilket dilemma.. Just hur folk hanterar sina egna hästar är ju jättesvårt. Jag är en sån människa som har svårt att gå in o säga ifrån, jag vill inte lägga mig i och är otroligt konflikträdd. Men när det finns risk att min häst blir dåligt behandlad, det är inte ok. Ni får ta upp det på ett stallmöte så du inte behöver stå själv bakom dina påståenden.
 
Jag har varit i den situationen och då var det en karl (som jag verkligen avskydde) som gav sig på min kompis snälla häst. Så jag tog chansen att få ur mig all ilska samtidigt som jag räddade den lilla hästen. Sen ringde jag ägaren och berättade vad han gjort och hon var väldigt tacksam. Jag är den där kärringen som inte kan vara tyst när nån ger sig på oskyldiga djur, oavsett var det är.
I TS fall tycker jag att alla i stallet gör gemensam sak. Om det går.
 
Håller dom sig inom lagens ramar skulle jag inte bry mej mer än att jag skulle förklara för barn eller bekanta som inte är hästvana och i mitt sällskap.

Om det inte är inom lagen så hade jag skaffat bevis och anmält till djurskyddet.
 
Jag själv skulle nog kunna anses vara hård av vissa, men jag lever lite efter att man ska vara bestämd. Det är trots allt människan som är hästen ledare och då måste man uppleva den rollen också, bestraffar aldrig min häst. Har nog mer hänt att jag rytit till ordentligt när hon t ex inte lyssnar på mig och direkt när hon gör rätt blir det beröm istället. Har märkt att oftast räcker det att jag typ harklar mig högt och då blir hästen påmind "ja just ja".

I TS fall, så håller jag med övriga och att de kanske inte ska behandla andras hästar som de behandlar sina egna om de nu sköter in/utsläpp ibland osv.
 
Jag själv skulle nog kunna anses vara hård av vissa, men jag lever lite efter att man ska vara bestämd. Det är trots allt människan som är hästen ledare och då måste man uppleva den rollen också, bestraffar aldrig min häst. Har nog mer hänt att jag rytit till ordentligt när hon t ex inte lyssnar på mig och direkt när hon gör rätt blir det beröm istället. Har märkt att oftast räcker det att jag typ harklar mig högt och då blir hästen påmind "ja just ja".

I TS fall, så håller jag med övriga och att de kanske inte ska behandla andras hästar som de behandlar sina egna om de nu sköter in/utsläpp ibland osv.

Men det är en väldig skillnad på att vara bestämd, konsekvent och tydlig i sin hästhantering mot att ha ett spö och slå hästarna i tid och otid.
Jag är väldigt bestämd med mina hästar och även andras som jag hanterar - men jag tolkar ts som att det gått överstyr. Jag skulle inte uppskatta att min häst riskerade att bli behandlad på det sättet.
 
Tycker ocksa det ar en valdans skillnad pa att vara bestamd och misshandel. Jag ar oerhort bestamd och konsekvent med mina hastar. Men jag tror jag har slagit en av dem en enda gang, och da var det i en farlig situation dar hasten absolut inte fick ta ett steg tillbaka (trilla over en ravin).

Ts situation later helt absurd. Sag ifran sjalvklart. Ga garna ihop alla i stallet och hall ett snack om hur hastarna skall hanteras i vardagen.
 
Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina?

Jag står för tillfället uppstallad med mina två hästar i ett stall som sköts kollektivt då mitt stall hemma håller på att byggas. Vi är 10 hästar och cirka 15 ägare och ryttare. Alla i stallet är jätte trevliga, och även hästarna är riktigt goa.

Två ryttare i stallet delar på två hästar. Härom dagen när jag ridit min ena häst och var påväg ut med min andra, hade dom ridit ut och var påväg tillbaka. En av hästarna blev rädd för en pressenning vi lagt över vårt spån vi har utomhus som lät när de blåste. Han gjorde inte direkt något farligt, utan backade försiktigt något steg bakåt. Då blev hon helt vansinnig, och röt till riktigt högt och daskade till honom med spöt först på bogen, och sedan ännu hårdare på baken. Han hoppade självklart till och la öronen bakåt, men då blev hon ännu argare och slog till med både sporrar och kastade spöet på hans klippta hals flera gånger. Jag stod då på stallplan och låtsades som ingenting, men jag blev riktigt rädd :crazy:

Igår eftermiddag logerade de deras andra häst. De satte då på en longeringsgjord och spände in hästen till något vansinnigt, nosen var precis intill bringan. Tjejen som longerade la till spöet i baken lite löst ett antal gånger, men då hästen inte reagerade på det så ropade hon högt och drog ner spöet i marken så att det lät någonting förfärligt. Han sprang då åt sidan, försökte dra huvudet åt sidan och på något sätt komma loss då han hoppade och slog med frambenen.

När de tar in hästarna från hagen viftar de och slår med grimskaft och har sig så fort hästen vänder huvudet till. Det känns lite obehagligt då detta stall sköts kollektivt och de sköter utsläpp, insläpp och fordringar vissa dagar. Jag och fem andra tjejer i stallet har pratat om detta och vi alla är rädda för att lämna våra hästar i stallet ensamma med dessa två ryttare.

Så fort hästarna gör minsta lilla ska de bestraffas, och oftast med ett spö som de slår med på halsen där de är klippta och känner av det allra mest.
Vi har pratat med stallägaren om det och även hon har reagerat lite på detta, men det hon sa var "deras hästhållning är inte mitt ansvar".

Vad ska jag, eller rättare sagt, vad ska vi göra? Jag får ont i magen så fort jag lämnar stallet och de är kvar. Hästarna är supersnälla, de gör aldrig någonting. De kanske är något tittaga ibland men de blir ju inte mindre tittiga om man gör på det viset. Hästarna kan inte röra sig ur fläcken utan att de viftar och kastar med spön och grimskaft.

Tycker ni att de är hårda mot hästarna, eller är jag för snäll? Någon som vet vad jag kan göra för att få dom att vara mindre hårdhänta? Hästkrakarna är ömma på vissa ställen av halsen där de lägger på spöet. :cry:
Jag tycker inte att du är för snäll. Det där är ju förfärligt att bete sig så mot djur. Fy f-n för sådant beteende. Meddela de som har stallet.
 
Men det är en väldig skillnad på att vara bestämd, konsekvent och tydlig i sin hästhantering mot att ha ett spö och slå hästarna i tid och otid.
Jag är väldigt bestämd med mina hästar och även andras som jag hanterar - men jag tolkar ts som att det gått överstyr. Jag skulle inte uppskatta att min häst riskerade att bli behandlad på det sättet.
Nu menade jag inte på att det är exakt lika och ja att använda spö för att bruka "våld" som bestraffning är inte okej.
 
Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina?

Jag står för tillfället uppstallad med mina två hästar i ett stall som sköts kollektivt då mitt stall hemma håller på att byggas. Vi är 10 hästar och cirka 15 ägare och ryttare. Alla i stallet är jätte trevliga, och även hästarna är riktigt goa.

Två ryttare i stallet delar på två hästar. Härom dagen när jag ridit min ena häst och var påväg ut med min andra, hade dom ridit ut och var påväg tillbaka. En av hästarna blev rädd för en pressenning vi lagt över vårt spån vi har utomhus som lät när de blåste. Han gjorde inte direkt något farligt, utan backade försiktigt något steg bakåt. Då blev hon helt vansinnig, och röt till riktigt högt och daskade till honom med spöt först på bogen, och sedan ännu hårdare på baken. Han hoppade självklart till och la öronen bakåt, men då blev hon ännu argare och slog till med både sporrar och kastade spöet på hans klippta hals flera gånger. Jag stod då på stallplan och låtsades som ingenting, men jag blev riktigt rädd :crazy:

Igår eftermiddag logerade de deras andra häst. De satte då på en longeringsgjord och spände in hästen till något vansinnigt, nosen var precis intill bringan. Tjejen som longerade la till spöet i baken lite löst ett antal gånger, men då hästen inte reagerade på det så ropade hon högt och drog ner spöet i marken så att det lät någonting förfärligt. Han sprang då åt sidan, försökte dra huvudet åt sidan och på något sätt komma loss då han hoppade och slog med frambenen.

När de tar in hästarna från hagen viftar de och slår med grimskaft och har sig så fort hästen vänder huvudet till. Det känns lite obehagligt då detta stall sköts kollektivt och de sköter utsläpp, insläpp och fordringar vissa dagar. Jag och fem andra tjejer i stallet har pratat om detta och vi alla är rädda för att lämna våra hästar i stallet ensamma med dessa två ryttare.

Så fort hästarna gör minsta lilla ska de bestraffas, och oftast med ett spö som de slår med på halsen där de är klippta och känner av det allra mest.
Vi har pratat med stallägaren om det och även hon har reagerat lite på detta, men det hon sa var "deras hästhållning är inte mitt ansvar".

Vad ska jag, eller rättare sagt, vad ska vi göra? Jag får ont i magen så fort jag lämnar stallet och de är kvar. Hästarna är supersnälla, de gör aldrig någonting. De kanske är något tittaga ibland men de blir ju inte mindre tittiga om man gör på det viset. Hästarna kan inte röra sig ur fläcken utan att de viftar och kastar med spön och grimskaft.

Tycker ni att de är hårda mot hästarna, eller är jag för snäll? Någon som vet vad jag kan göra för att få dom att vara mindre hårdhänta? Hästkrakarna är ömma på vissa ställen av halsen där de lägger på spöet. :cry:

De där låter ju på gränsen till misshandel tycker jag, om du inte överdrivt. Nåt behöver göras, sånt är inte ok, spec inte när man hanterar andras!!
 
Tycker ocksa det ar en valdans skillnad pa att vara bestamd och misshandel. Jag ar oerhort bestamd och konsekvent med mina hastar. Men jag tror jag har slagit en av dem en enda gang, och da var det i en farlig situation dar hasten absolut inte fick ta ett steg tillbaka (trilla over en ravin).

Ts situation later helt absurd. Sag ifran sjalvklart. Ga garna ihop alla i stallet och hall ett snack om hur hastarna skall hanteras i vardagen.
Samma här, jag är också bestämd men reglerar felbeteende med kroppsspråk ffa, de kommer man långt på.
 
Jag tycker mer det låter som om de är rädda för sina hästar faktiskt, ett sådant överdrivet våldsbeteende brukar ofta tyda på rädsla. Därmed inte sagt att det är ok. Men det är en jättesvår situation du hamnat i, säger du till kommer de antagligen resa ragg och kanske bli ännu värre. Men även om folk reser ragg och slår ifrån sig av kritik brukar man ändå väcka någon sorts fundering hos dem, sen vad resultatet blir vet man aldrig. Att ha ett stallmöte och peka ut två personer tänker jag aldrig kan bli bra, då blir de bara trängda. Jag hade tagit det direkt med dem och sagt något i stil med: "Eftersom vi är ett kollektiv och ni även tar hand om min häst vill jag försäkra mig om att ni inte går åt min häst som ni gör med era för jag tycker verkligen inte att det är ok hästhantering". Hade varken sagt mer eller mindre, inte brytt mig om deras reaktion alls faktiskt. Jag hade gått på stallägaren igen och menat på att nä, det kanske inte är mitt ansvar, men det är definitivt ditt. Tycker det är stallägaren som ska ta upp detta med dem!
 
Jag tycker mer det låter som om de är rädda för sina hästar faktiskt, ett sådant överdrivet våldsbeteende brukar ofta tyda på rädsla. Därmed inte sagt att det är ok. Men det är en jättesvår situation du hamnat i, säger du till kommer de antagligen resa ragg och kanske bli ännu värre. Men även om folk reser ragg och slår ifrån sig av kritik brukar man ändå väcka någon sorts fundering hos dem, sen vad resultatet blir vet man aldrig. Att ha ett stallmöte och peka ut två personer tänker jag aldrig kan bli bra, då blir de bara trängda. Jag hade tagit det direkt med dem och sagt något i stil med: "Eftersom vi är ett kollektiv och ni även tar hand om min häst vill jag försäkra mig om att ni inte går åt min häst som ni gör med era för jag tycker verkligen inte att det är ok hästhantering". Hade varken sagt mer eller mindre, inte brytt mig om deras reaktion alls faktiskt. Jag hade gått på stallägaren igen och menat på att nä, det kanske inte är mitt ansvar, men det är definitivt ditt. Tycker det är stallägaren som ska ta upp detta med dem!

Håller med varje ord. Jag har dessutom sett denna typ av hantering IRL - och då i ett ridskolestall där det var ridskoleägaren som lät sin ilska och frustration gå ut över hästarna. Just detta att folk egentigen är rädda kan också trigga igång denna typ av hästhantering.

Det är INTE okej och det är inte att vara hård mot hästen - det är ren misshandel!

Vissa hästar kan man behöva var hård mot - men då handlar det absolut inte att ta till våld - utan snarare att man är MYCKET bestämd och konsekvent mot just den hästen. Det kan man vara utan att slå den.

/Lizzie
 
Hej, tack för alla era svar.

Vi 5 tjejer i stallet har diskuterat detta ännu en gång och två utav dom pratade med ryttarna igår. De stod och diskuterade med dom länge, säkert i minst 20 minuter, och en av ryttarna avbröt med "Det är så vi hanterar våra hästar, och vi kommer inte ändra på det. Man ska vara bestämd och inte alltid visa att man tycker om dom, för det är då dom tar över ledarskapet. Det är jag, ryttaren, som är ledaren och inte hästen. Är man snäll mot sin häst hela tiden och alltid tar det lugnt så lär dom sig ingenting. Att bestraffa sin häst när den gör fel ser jag inga problem med". Något i den stilen.

När de ridit deras hästar hörde jag de prata om att de ska stalla upp deras hästar på en annan anläggning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 960
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp