Hårda hästägare- eller är jag för snäll?

Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina?

Jag står för tillfället uppstallad med mina två hästar i ett stall som sköts kollektivt då mitt stall hemma håller på att byggas. Vi är 10 hästar och cirka 15 ägare och ryttare. Alla i stallet är jätte trevliga, och även hästarna är riktigt goa.

Två ryttare i stallet delar på två hästar. Härom dagen när jag ridit min ena häst och var påväg ut med min andra, hade dom ridit ut och var påväg tillbaka. En av hästarna blev rädd för en pressenning vi lagt över vårt spån vi har utomhus som lät när de blåste. Han gjorde inte direkt något farligt, utan backade försiktigt något steg bakåt. Då blev hon helt vansinnig, och röt till riktigt högt och daskade till honom med spöt först på bogen, och sedan ännu hårdare på baken. Han hoppade självklart till och la öronen bakåt, men då blev hon ännu argare och slog till med både sporrar och kastade spöet på hans klippta hals flera gånger. Jag stod då på stallplan och låtsades som ingenting, men jag blev riktigt rädd :crazy:

Igår eftermiddag logerade de deras andra häst. De satte då på en longeringsgjord och spände in hästen till något vansinnigt, nosen var precis intill bringan. Tjejen som longerade la till spöet i baken lite löst ett antal gånger, men då hästen inte reagerade på det så ropade hon högt och drog ner spöet i marken så att det lät någonting förfärligt. Han sprang då åt sidan, försökte dra huvudet åt sidan och på något sätt komma loss då han hoppade och slog med frambenen.

När de tar in hästarna från hagen viftar de och slår med grimskaft och har sig så fort hästen vänder huvudet till. Det känns lite obehagligt då detta stall sköts kollektivt och de sköter utsläpp, insläpp och fordringar vissa dagar. Jag och fem andra tjejer i stallet har pratat om detta och vi alla är rädda för att lämna våra hästar i stallet ensamma med dessa två ryttare.

Så fort hästarna gör minsta lilla ska de bestraffas, och oftast med ett spö som de slår med på halsen där de är klippta och känner av det allra mest.
Vi har pratat med stallägaren om det och även hon har reagerat lite på detta, men det hon sa var "deras hästhållning är inte mitt ansvar".

Vad ska jag, eller rättare sagt, vad ska vi göra? Jag får ont i magen så fort jag lämnar stallet och de är kvar. Hästarna är supersnälla, de gör aldrig någonting. De kanske är något tittaga ibland men de blir ju inte mindre tittiga om man gör på det viset. Hästarna kan inte röra sig ur fläcken utan att de viftar och kastar med spön och grimskaft.

Tycker ni att de är hårda mot hästarna, eller är jag för snäll? Någon som vet vad jag kan göra för att få dom att vara mindre hårdhänta? Hästkrakarna är ömma på vissa ställen av halsen där de lägger på spöet. :cry:
Vilken jobbig situation!
Jag hade 1: Aldrig haft kvar mina hästar i ett stall där jag inte kan veta att de behandlas bra varje dag. 2: Aldrig haft kvar sådana personer som inackorderingar. Det finns gott om vettiga personer att ta in istället.
Låter som ren idioti och okunskap. Hoppas att det löser sig!
 
Hej, tack för alla era svar.

Vi 5 tjejer i stallet har diskuterat detta ännu en gång och två utav dom pratade med ryttarna igår. De stod och diskuterade med dom länge, säkert i minst 20 minuter, och en av ryttarna avbröt med "Det är så vi hanterar våra hästar, och vi kommer inte ändra på det. Man ska vara bestämd och inte alltid visa att man tycker om dom, för det är då dom tar över ledarskapet. Det är jag, ryttaren, som är ledaren och inte hästen. Är man snäll mot sin häst hela tiden och alltid tar det lugnt så lär dom sig ingenting. Att bestraffa sin häst när den gör fel ser jag inga problem med". Något i den stilen.

När de ridit deras hästar hörde jag de prata om att de ska stalla upp deras hästar på en annan anläggning.


Deras resonemang är verkligen helt sjukt! Det är så tragiskt när människor med så lite kunskap har egna hästar och styr över deras väl och ve. Inte undra på att det händer olyckor då och då som ägarna inte alls förstår orsaken till. De har hittills bara haft tur att ingen häst har svarat upp mot dem när de beter sig så illa. Jag hade aldrig kunnat se något sådant fortgå utan jag hade anmält dem. Det de pysslar med är inget annat än djurplågeri.
 
Jag tycker ni gjorde rätt, och det var bra att någon tog tag i och pratade med dom. För din skull och dom andra i stallet så hoppas jag att dom byter stall. Mycket trevligare att kunna lämna hästen 100% säker på att den blir behandlad just som du själv skulle gjort det.
Sen tror jag ändå att ett frö är sått, om någon mer nämner samma sak för dom så har dom hört det förut och kanske ändrar sitt sätt lite åt rätt håll får man hoppas.
 
Jag tycker ni gjorde rätt, och det var bra att någon tog tag i och pratade med dom. För din skull och dom andra i stallet så hoppas jag att dom byter stall. Mycket trevligare att kunna lämna hästen 100% säker på att den blir behandlad just som du själv skulle gjort det.
Sen tror jag ändå att ett frö är sått, om någon mer nämner samma sak för dom så har dom hört det förut och kanske ändrar sitt sätt lite åt rätt håll får man hoppas.
Har varit med om motsatsen, eller ja ingen kunde se att misshandeln fortsatte då det skedde när ingen var i stallet eller undangömda i skogen = svårare att bevisa den grymma hantering.
 
Jag tycker mer det låter som om de är rädda för sina hästar faktiskt, ett sådant överdrivet våldsbeteende brukar ofta tyda på rädsla. Därmed inte sagt att det är ok. Men det är en jättesvår situation du hamnat i, säger du till kommer de antagligen resa ragg och kanske bli ännu värre. Men även om folk reser ragg och slår ifrån sig av kritik brukar man ändå väcka någon sorts fundering hos dem, sen vad resultatet blir vet man aldrig. Att ha ett stallmöte och peka ut två personer tänker jag aldrig kan bli bra, då blir de bara trängda. Jag hade tagit det direkt med dem och sagt något i stil med: "Eftersom vi är ett kollektiv och ni även tar hand om min häst vill jag försäkra mig om att ni inte går åt min häst som ni gör med era för jag tycker verkligen inte att det är ok hästhantering". Hade varken sagt mer eller mindre, inte brytt mig om deras reaktion alls faktiskt. Jag hade gått på stallägaren igen och menat på att nä, det kanske inte är mitt ansvar, men det är definitivt ditt. Tycker det är stallägaren som ska ta upp detta med dem!

Håller med här!

Vi har en tant i vårt stall som har VÄRLDENS snällaste lilla islänning, alltså vi snackar menlöst snäll. Men tanten är tyvärr rädd för hästar, så så fort lilla hästen ens typ rör på huvudet när hon leder så blir det ett himla liv på henne och hon skäller på hästen (slår dock inte) och säger att "han är helt galen!!". Denna tant har fått hjälpa till att ta in våra hästar av modell större nån gång, vår förhoppning är att hon ska vänja sig och upptäcka att våra inte är farliga - så att hon också kan vara med och hjälpa till med utsläpp på morgnarna.
Dock så håller hon på likadant med min, som också är jättesnäll, och skäller på honom fast han inte har gjort nånting mer än att typ röra sig framåt, så jag har sagt åt henne att hon inte får hantera min häst mer - för att jag tycker att det är oschysst att skälla på honom när han inte gjort nått.

Typexempel på personer som egentligen är rädda, jag vet detta på grund av att jag också kan ha såna tendenser (har växt ifrån dom nu tack och lov), med det inte sagt att det är okej att vara våldsam eller härja på en häst som kanske bara blir rädd - annat än i nödsituationer.

Hade jag vart du hade jag försökt säga till, ensam eller tillsammans med de andra i stallet. Förhoppningsvis tänds nån liten lampa därinne iaf.
 
Hej, tack för alla era svar.

Vi 5 tjejer i stallet har diskuterat detta ännu en gång och två utav dom pratade med ryttarna igår. De stod och diskuterade med dom länge, säkert i minst 20 minuter, och en av ryttarna avbröt med "Det är så vi hanterar våra hästar, och vi kommer inte ändra på det. Man ska vara bestämd och inte alltid visa att man tycker om dom, för det är då dom tar över ledarskapet. Det är jag, ryttaren, som är ledaren och inte hästen. Är man snäll mot sin häst hela tiden och alltid tar det lugnt så lär dom sig ingenting. Att bestraffa sin häst när den gör fel ser jag inga problem med". Något i den stilen.

När de ridit deras hästar hörde jag de prata om att de ska stalla upp deras hästar på en annan anläggning.

Bra gjort att ta upp det! Nu vet dom iaf att ni andra inte är okej med hur som ser på saken (vilket förövrigt är ett knepigt synsätt... Haha, inte visa att man tycker om dom? Mycket ska man höra innan öronen trillar av ;) )
 
Hej, tack för alla era svar.

Vi 5 tjejer i stallet har diskuterat detta ännu en gång och två utav dom pratade med ryttarna igår. De stod och diskuterade med dom länge, säkert i minst 20 minuter, och en av ryttarna avbröt med "Det är så vi hanterar våra hästar, och vi kommer inte ändra på det. Man ska vara bestämd och inte alltid visa att man tycker om dom, för det är då dom tar över ledarskapet. Det är jag, ryttaren, som är ledaren och inte hästen. Är man snäll mot sin häst hela tiden och alltid tar det lugnt så lär dom sig ingenting. Att bestraffa sin häst när den gör fel ser jag inga problem med". Något i den stilen.

När de ridit deras hästar hörde jag de prata om att de ska stalla upp deras hästar på en annan anläggning.

Jag tror inte att de förstått vad ledarskap går ut på. Finns det inte trevlig kurs i hästhantering de kan gå på, se en dokumentär om hästens beteende eller någon bok att läsa? Tränar de för instruktör? Kan ni i så fall be denne att vara ett föredöme?

Enligt deras resonemang borde jag ha två monster hemma. ;) Mina hästar är ganska bortskämda och får massor med kärlek, men är ändå enormt lyhörda och lydiga samt är ovanligt arbetsvilliga. :love: Jag är snäll, lugn och väldigt konsekvent och har rimliga gränser. :angel:
 
Jag anser mig själv att vara ganska så hård hästägare, men detta verkar ju bara vara sjukt.
Jag blir mörkrädd varje gång jag ser någon tramsa o flamsa med sin häst, tycker det är för stora o kraftfulla djur för att "leka" med.. MEN jag skulle aldrig slå min häst om den är rädd för något den ska gå förbi, skulle istället låssas som att jag inte "märker" o att spänna in en häst på det viset, inte ok enligt mig.
Att dom resonerar på det viset är inte klokt. Hur gamla är dessa tjejer? Låter inte speciellt mogna.

Det är svårt att lägga sig i hur andra tar hand om sina djur, men man ska inte bara stå o titta på. Bra att ni pratat med dom. Det är bara att fortsätta att "säga till".. Byter dom stall så får ni hoppas att folk i nya stallet reagerar och säger till. Är tjejerna inte så gamla kan man alltid ta upp det med föräldrarna.

Hoppas det löser sig :)
 
Ang att ni hjälps åt med hästarna.
Ni kanske har möjlighet att gå ihop ni som inte tycker deras hantering är okej och ha ett eget schema. Så behöver dessa tjejer inte hantera era hästar.
 
Det är inte ok hästhållning, det där är misshandel. Jag skulle börja med att ifrågasätta och hjälpte det inte skulle jag anmäla. Jag tolererar inte djurplågeri och skulle personligen strunta om vi blev osams. Men alla är inte som jag. Det förstår jag och respekterar. Då tycker jag du ska trycka på stallägaren, hennes ansvar att ta tag i detta. Stackars pållar!! Kan vara så att när de är två personer, att de hetsar varandra att vara "hårda", går det att prata med dem var för sig till att börja med tror jag det kan vara en ide. Hoppas det löser sig på bästa sätt.

Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina?

Jag står för tillfället uppstallad med mina två hästar i ett stall som sköts kollektivt då mitt stall hemma håller på att byggas. Vi är 10 hästar och cirka 15 ägare och ryttare. Alla i stallet är jätte trevliga, och även hästarna är riktigt goa.

Två ryttare i stallet delar på två hästar. Härom dagen när jag ridit min ena häst och var påväg ut med min andra, hade dom ridit ut och var påväg tillbaka. En av hästarna blev rädd för en pressenning vi lagt över vårt spån vi har utomhus som lät när de blåste. Han gjorde inte direkt något farligt, utan backade försiktigt något steg bakåt. Då blev hon helt vansinnig, och röt till riktigt högt och daskade till honom med spöt först på bogen, och sedan ännu hårdare på baken. Han hoppade självklart till och la öronen bakåt, men då blev hon ännu argare och slog till med både sporrar och kastade spöet på hans klippta hals flera gånger. Jag stod då på stallplan och låtsades som ingenting, men jag blev riktigt rädd :crazy:

Igår eftermiddag logerade de deras andra häst. De satte då på en longeringsgjord och spände in hästen till något vansinnigt, nosen var precis intill bringan. Tjejen som longerade la till spöet i baken lite löst ett antal gånger, men då hästen inte reagerade på det så ropade hon högt och drog ner spöet i marken så att det lät någonting förfärligt. Han sprang då åt sidan, försökte dra huvudet åt sidan och på något sätt komma loss då han hoppade och slog med frambenen.

När de tar in hästarna från hagen viftar de och slår med grimskaft och har sig så fort hästen vänder huvudet till. Det känns lite obehagligt då detta stall sköts kollektivt och de sköter utsläpp, insläpp och fordringar vissa dagar. Jag och fem andra tjejer i stallet har pratat om detta och vi alla är rädda för att lämna våra hästar i stallet ensamma med dessa två ryttare.

Så fort hästarna gör minsta lilla ska de bestraffas, och oftast med ett spö som de slår med på halsen där de är klippta och känner av det allra mest.
Vi har pratat med stallägaren om det och även hon har reagerat lite på detta, men det hon sa var "deras hästhållning är inte mitt ansvar".

Vad ska jag, eller rättare sagt, vad ska vi göra? Jag får ont i magen så fort jag lämnar stallet och de är kvar. Hästarna är supersnälla, de gör aldrig någonting. De kanske är något tittaga ibland men de blir ju inte mindre tittiga om man gör på det viset. Hästarna kan inte röra sig ur fläcken utan att de viftar och kastar med spön och grimskaft.

Tycker ni att de är hårda mot hästarna, eller är jag för snäll? Någon som vet vad jag kan göra för att få dom att vara mindre hårdhänta? Hästkrakarna är ömma på vissa ställen av halsen där de lägger på spöet. :cry:
 
Byter de stall får man verkligen hoppas att de i nya stallet reagerar. Dessa tjejer verkar missuppfattat vad ledarskap är, fruktan och respekt är verkligen inte samma sak. Är de under 18 skulle jag kontakta föräldrarna.

Hej, tack för alla era svar.

Vi 5 tjejer i stallet har diskuterat detta ännu en gång och två utav dom pratade med ryttarna igår. De stod och diskuterade med dom länge, säkert i minst 20 minuter, och en av ryttarna avbröt med "Det är så vi hanterar våra hästar, och vi kommer inte ändra på det. Man ska vara bestämd och inte alltid visa att man tycker om dom, för det är då dom tar över ledarskapet. Det är jag, ryttaren, som är ledaren och inte hästen. Är man snäll mot sin häst hela tiden och alltid tar det lugnt så lär dom sig ingenting. Att bestraffa sin häst när den gör fel ser jag inga problem med". Något i den stilen.

När de ridit deras hästar hörde jag de prata om att de ska stalla upp deras hästar på en annan anläggning.
 
Vilka idioter. :mad:

JA de är alltför hårda, inte bara hårda utan brutala och fruktansvärt korkade! Det enda de uppnår är att göra hästarna osäkra och olyckliga. Man spöar för f*n inte en häst som är rädd! Då förstärks rädslan ännu mer!
 
Eftersom hästen är ett tyst djur verkar det accepterat bland vissa att slå den.
Tänk er folks reaktioner om nån skulle piska på sin hund på samma sätt (hunden ylar och tjuter förtvivlat).
 
Alla har vi våra metoder. Det är ju ganska vanligt att folk beter sig sådär vansinnigt mot sina hästar och andras. Personligen har jag ibland utbrustit något när jag sett så grovt beteende, av ren reflex. Men för det mesta håller jag mig undan sånt folk för det är helt enkelt så man gör och inget jag kan ändra på.

Det du kan göra är att gå till stallägaren och ta upp detta. Som stallägare kan man ställa vilka krav man vill på hyresgästerna egentligen och jag har varit med om att hyresgäster fått tillsägelser för sånt beteende och riskerat uppsägning. I mitt stall hade en sån person inte blivit långvarig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp