Hårddisk problem

MissPumpkin

Trådstartare
Jag behöver tips och råd hur jag ska göra med min dator.

För några dagar sedan "kraschade" min hårddisk. Jag kommer in på datorn men aldrig längre än så, innan allt hunnits ladda klart fryser den sig och sen blir skärmen blå. Har varit i kontakt med support som ska skicka en ny hårddisk.

Nu är det så att jag har haft datorn inne hos någon som kan det här med datorer för att försöka rädda bilder och dokument innan den gamla hårddisken skickas iväg. Enligt den här personen har jag tydligen två (!) hårddiskar och den andra är det ju inget fel på. Så han lägger över allt på den friska hårddisken. Enligt honom går det också att använda den trasiga med hjälp av lite korrigeringar i systemet som gör att den delen som är trasig inte används. Han tycker alltså inte jag ska byta ut hårddisken alls.

Min dator har fortfarande garanti som går ut i december i år, så om jag vill ha en ny hårddisk utan att betala är det alltså nu det måste ske. Ska jag skicka efter en ny hårddisk? Kommer ju säkert få installera om hela Windows programmet, Office programmen mm (som i och för sin inte är så toppen men behövs ju tyvärr) Tror ni jag kommer få tillbaka mitt Windows 7?

Eller ska jag chansa och ha kvar datorn som den är nu? Med risk för att det går åt helvete.
Jag är också rädd för att om jag bytar ut hårddisken kommer allt som ligger på den friska försvinna (men det kanske kan lösas genom spar på extern hårddisk).

Han som har fixad med min dator ska tydligen vara väldigt kunnig. Men jag är ändå osäker. Är orolig för att jag helt plötsligt ska sitta med en dator som inte går att använda.
 
Kan du lösa problemet via garanti så skulle jag absolut göra det!

Mitt bästa råd i så fall är att spara alla foton och övriga filer på en extern hårddisk också, för om inte annat så brukar man bli beordrad att skicka in hela datorn och man vet aldrig vad man får tillbaka....
 
Kan du lösa problemet via garanti så skulle jag absolut göra det!

Mitt bästa råd i så fall är att spara alla foton och övriga filer på en extern hårddisk också, för om inte annat så brukar man bli beordrad att skicka in hela datorn och man vet aldrig vad man får tillbaka....
Okej :) Hade typt tänkt och spara dem ändå, har varit och köpt en extern hårddisk. Det är redan andra gången jag förlorar mina bilder och texter i en datakrasch :S

Och enligt supporten har jag en lite speciell dator, eller extra enkel, som man kan byta ut hårddisken själv på. Så den nya kommer via bud och så ska jag själv ta ut och byta den (fast med support-hjälp förstås). Det är också en sak jag är lite orolig för, jag har nämligen noll datakunskap och håller väldigt sällan i en skruvmejsel ens. Men eftersom jag snart åker utomlands är det mest tid effektivast.

Dock undrar jag varför support aldrig sa något om två hårddiskar...
 
Okej :) Hade typt tänkt och spara dem ändå, har varit och köpt en extern hårddisk. Det är redan andra gången jag förlorar mina bilder och texter i en datakrasch :S

Och enligt supporten har jag en lite speciell dator, eller extra enkel, som man kan byta ut hårddisken själv på. Så den nya kommer via bud och så ska jag själv ta ut och byta den (fast med support-hjälp förstås). Det är också en sak jag är lite orolig för, jag har nämligen noll datakunskap och håller väldigt sällan i en skruvmejsel ens. Men eftersom jag snart åker utomlands är det mest tid effektivast.

Dock undrar jag varför support aldrig sa något om två hårddiskar...
Det kan man ju fråga sig.
Det skulle kunna vara så enkelt som att det är den fysiska disken som är uppdelad i två olika delar, som om det vore två separata diskar. Det är, såvitt jag vet, inte särskilt vanligt att man petar i två separata fysiska diskar i samma burk.

Att byta hårddisk på moderkortet är inte rymdteknologi direkt, det fixar nog de flesta med lite vägledning.
 
@ameo Skönt o höra :p Och ja, det är nog som du säger; två hårddiskar i en fysisk disk. Tur att det finns folk som har koll på det här tekniska, till skillnad från oss andra dödliga ;)
 
En kompis säger nu till mig att om något går sönder eller inte funkar efter hårddiskbytet så kommer inte garantin funka längre. Eftersom jag själv har gjort bytet. Stämmer det?

För i så fall det kanske är lika bra att lämna in den...:meh:
 
En kompis säger nu till mig att om något går sönder eller inte funkar efter hårddiskbytet så kommer inte garantin funka längre. Eftersom jag själv har gjort bytet. Stämmer det?

För i så fall det kanske är lika bra att lämna in den...:meh:
Det är en definitionsfråga. OM tillverkaren skickar ut en ny disk och säger att du ska/kan byta den själv så ska garantin fortsätta gälla. Men i många fall är det som din kompis säger, att garantin slutar gälla om man börjar skruva sönder prylarna själv.
(i det här huset skruvas allt sönder och delar byts ut, så vi brukar ju inte varken kunna eller behöva nyttja garantin...)
 
Det är en definitionsfråga. OM tillverkaren skickar ut en ny disk och säger att du ska/kan byta den själv så ska garantin fortsätta gälla. Men i många fall är det som din kompis säger, att garantin slutar gälla om man börjar skruva sönder prylarna själv.
(i det här huset skruvas allt sönder och delar byts ut, så vi brukar ju inte varken kunna eller behöva nyttja garantin...)

Ja det låter ju mer logiskt, men jag tror nog ändå inte jag vågar längre, tänk om jag slinter med mejseln och tar sönder något? :cautious::banghead:
Det verkar som ni har ett skönt hem...med massor av dator delar :D
 
Det verkar som ni har ett skönt hem...med massor av dator delar :D
hehe... DU vill inte veta hur många gamla (läs 10+ år) servrar och diverse andra datorlåddor som står och skräpar här.

Sen är det ju så, om man är min make, att man inte kan nöja sig med den minneskapacitet som finns i datorn när man köper den utan man måste ju alltid peta dit mer... Och strular det så skruvar man isär och undersöker... (han jobbar med sånt, bland annat...)
 
hehe... DU vill inte veta hur många gamla (läs 10+ år) servrar och diverse andra datorlåddor som står och skräpar här.

Sen är det ju så, om man är min make, att man inte kan nöja sig med den minneskapacitet som finns i datorn när man köper den utan man måste ju alltid peta dit mer... Och strular det så skruvar man isär och undersöker... (han jobbar med sånt, bland annat...)
Haha! Låter lite som en galen vetenskapsman :angel:
 
Fortsätter skriva här så ingen blir sur för jag skapar en ny tråd :angel:

Jag har köpt en ny extern hårddisk, och har efter förmåga försökt föra över allt från min nuvarande hårddisk. Problemet är: hur öppnar jag filerna i den externa? Vill ju dubbelkolla så allt är som det ska innan jag lämnar in datorn och får allt bortblåst. Men det verkar inte gå, och det finns heller ingen manual :confused::arghh:
 
Okej :) Hade typt tänkt och spara dem ändå, har varit och köpt en extern hårddisk. Det är redan andra gången jag förlorar mina bilder och texter i en datakrasch :S

Tips!
Jag använde externa hårddiskar förr, nu använder jag Onedrive istället. Hur bra som helst! Har laddat upp ALLT på min dator där. Betalar 79kr månaden, alltså billigare per år än vad en hårddisk kostar. Då har jag 1terabite lagring, (snart obegränsat), + hela Office paketet, kan även dela ut det till 4 andra personer om jag vill.

Jag har alltid tillgång till mina bilder/dokument vart jag än är. + att jag använder automatisk backup för bilderna i min telefon. Det var guld värt när telefonen gick sönder, inga bilder försvann.

Rekomenderas starkt! :)
 
Tips!
Jag använde externa hårddiskar förr, nu använder jag Onedrive istället. Hur bra som helst! Har laddat upp ALLT på min dator där. Betalar 79kr månaden, alltså billigare per år än vad en hårddisk kostar. Då har jag 1terabite lagring, (snart obegränsat), + hela Office paketet, kan även dela ut det till 4 andra personer om jag vill.

Jag har alltid tillgång till mina bilder/dokument vart jag än är. + att jag använder automatisk backup för bilderna i min telefon. Det var guld värt när telefonen gick sönder, inga bilder försvann.

Rekomenderas starkt! :)
Ja det låter ju skitbra. Särskilt som jag faktiskt behöver ett nytt Office paket. Ligger Onedrive på internet?
 
Tips!
Jag använde externa hårddiskar förr, nu använder jag Onedrive istället. Hur bra som helst! Har laddat upp ALLT på min dator där. Betalar 79kr månaden, alltså billigare per år än vad en hårddisk kostar. Då har jag 1terabite lagring, (snart obegränsat), + hela Office paketet, kan även dela ut det till 4 andra personer om jag vill.

Jag har alltid tillgång till mina bilder/dokument vart jag än är. + att jag använder automatisk backup för bilderna i min telefon. Det var guld värt när telefonen gick sönder, inga bilder försvann.

Rekomenderas starkt! :)

Ja det låter ju skitbra. Särskilt som jag faktiskt behöver ett nytt Office paket. Ligger Onedrive på internet?

VARNING!

Oavsett i vilken "molntjänst" ni än lagrar era filer så kommer en sak alltid att gälla: Oavsett om tjänsten heter Google Drive, Onedrive, Dropbox, iCloud eller what so ever så kommer dessa företag ALDRIG att ersätta er om era bilder försvinner pga serverkrasch, dataintrång eller liknande!
Om ni väljer att endast lagra viktiga filer i "molnet" och någonting händer så är era filer borta, troligen för alltid. Jag personligen skulle aldrig lagra viktiga saker på ställen som jag inte har kontroll över själv.
Om man inte har jättemycket data kan man köpa billiga USB-minnen och lägga in musik och bilder på. Ha ett minne hemma och ett hos en vän eller släkting. Brinner huset ner till grunden har du filerna kvar. Men väljer ni att lita på ett annat företag för säkerhetskopior av viktiga filer så vet ni aldrig om ni kommer åt dessa även i framtiden.
 
VARNING!

Oavsett i vilken "molntjänst" ni än lagrar era filer så kommer en sak alltid att gälla: Oavsett om tjänsten heter Google Drive, Onedrive, Dropbox, iCloud eller what so ever så kommer dessa företag ALDRIG att ersätta er om era bilder försvinner pga serverkrasch, dataintrång eller liknande!
Om ni väljer att endast lagra viktiga filer i "molnet" och någonting händer så är era filer borta, troligen för alltid. Jag personligen skulle aldrig lagra viktiga saker på ställen som jag inte har kontroll över själv.
Om man inte har jättemycket data kan man köpa billiga USB-minnen och lägga in musik och bilder på. Ha ett minne hemma och ett hos en vän eller släkting. Brinner huset ner till grunden har du filerna kvar. Men väljer ni att lita på ett annat företag för säkerhetskopior av viktiga filer så vet ni aldrig om ni kommer åt dessa även i framtiden.
Lite det jag är rädd för också, men sen har jag ju heller ingen kunskap om vare sig Onedrive eller nått annat. Hur som helst: har ju köpt en extern hårddisk och den får gått användas tills vidare.

Är ju som sagt inget geni när det kommer till datorer, men enligt informationen sparar den allt i datorn. Och jag har således en komplett backup om något skulle hända min dator (som nu när den ska lämnas in för att få hårddisken utbytt). Nu tar ju detta väldigt mycket minne, jag hade först bara tänkt spara de viktigaste bilderna och dokumenten. Men det kanske inte är en dålig ide men en komplett back up? Trots att jag aldrig kommer utnyttja den i det omfång som är meningen :laugh: Hittade en hel manual till om hur man ska kunna återställa varenda liten fil som funnits på datorn...

Vet du förresten hur stor chanserna är att man får virus i sin externa hårddisk? Har fått det i USB innan och det är inge kul...:mad:
 
Förutom det MacVetaren nämner finns en aspekt till av att lagra filer i molnet. Det är förstås inte viktigt eller ens relevant för alla, men jag syftar på åtkomstsäkerheten. På att det aldrig går att garantera att filer som lagras på molntjänster inte kommer på villovägar, antingen genom privata dataintrång eller sådana sanktionerade av stater eller organisationer.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min lap top börja bli gammal och sliten och börjar ha lite åsikter om vad jag ber den om. Jag kan dock inte leva utan dator, men har...
2
Svar
35
· Visningar
1 288
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 479
Senast: verser
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 777
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp