Bukefalos 28 år!

Hårdhudad fd ridskole ponny.

lisajohan

Trådstartare
Hej alla erfarna. (räknar inte mej själv som det)

Jag har köpt mej en hård hudad tuff ridskole ponny. Kallblods mix.
Hur ska jag göra för att få han till att bli mera "känslig" för mina hjälpen? Dvs ridningen på bana är jag nöjd med stall/box hanteringen är jag 75% nöjd med. Han bits när det ska sadlas och tränsas och kan i bland buffla sig ur boxen på morgonen ( box ovana) som blivit bättre.
Ensam hanteringen funkar inte så värst....
Det som jag tycker är jobbigast är att ALLT NYTT som ska påbörjas i träningen så blir det KAMP.

Han protesterar och blir skit stark och bits för att få sin vilja igenom. T.ex. Att stå ensam i stallet för att bli borstad. Innan jag fick spänt fast honom var det många turer fram och till baka med försök att slita sig eller bita sig loss. Det är mycket bättre i dag men det var kamp. Att promenera ute är oxå en sådan situation. Han blir lite på tårna och börjar då att bitas HÅRT, trängs med bogen för att vi ska vända hem och bli stark.
jag har ALDRIG låtit honnom vinna men det känns så jobbig att det ska bli kamp om allt. Jag inser ju att om jag ska kunna rida ut honom själv i skogen så måste vi ju börja med promenader men hu så jobbiga de är. Att rida två är aldrig problem Han går först el sist. Men promenad med två är nästan lika jobbigt som när han är ensam.

Någon som har lite tips om hur jag ska slippa ha denna kampen ( har haft honom i två månader)
 
Sv: Hårdhudad fd ridskole ponny.

Många, ffa ridskolehästar, är vana vid att bli sadlade lite bryskt och tycker av förståeliga skäl inte om det. En del hästar lider också av sk sadeltvång och upplever mycket obehag vid sadling. Ha för vana att lägga på sadlen försiktigt på hästens rygg och att spänna gjorden mjukt och i etapper - om du inte rdan gör det.

Hur gör du själv när han bits, tränger dig och försöker gå ut genom boxdörren när du är påväg in?

Bitandet ska man akta sig för att ägna överdrivet mycket uppmärksamhet åt då man snarare riskerar att förstärka det beteendet då (dock måste du givetvis försvara dig när det behövs!). Uppehåll dig mest där han inte kommer åt att bita. Var uppmärksam på hur han ser ut precis innan han gör ett "utfall" och vifta bort honom redan då (utan att låta honom störa ditt inre lugn - dvs bli inte upprörd, rädd, arg förbannad och skrikig) för att bryta själva inledandet redan.

Vad är "allt nytt" du ska påbörja i träningen? Syssla inte med för mycket nytt på samma gång - utan ta det tempo och en sak i taget. Tänk också på att det redan är mycket nytt för hästen med ny ägare, ny miljö, nya rutiner osv.

På hästens beteende låter det som att du skulle behöva hjälp på plats med hur du ska hantera de svårigheter som dyker upp. Du behöver mer praktisk kunskap och lära dig att uppträda som en lugn, trygg och säker ledare för att få slut på kampen.
 
Sv: Hårdhudad fd ridskole ponny.

Ridskolehästar är ytterst sällan själva, de rids och hanteras så gott som alltid i grupp. Hur länge har han varit på ridskola innan du köpte honom?
 
Sv: Hårdhudad fd ridskole ponny.

Han stod ca 7 år på rid skola. Han är 15år.

Siggelina

Det är inte mycket nytt som jag inför. Vett och etikett kräver jag dvs inte buffla sig ur boxen, funkar bra nu. Inte bitas!!! Det som är nytt för honom är naturligtvis ensamhets träningen. Det gör vi stilla och försiktigt. Nu står han själv i stallgången (själv i stallet) och blir ompysslad utan problem.
Det som jag upplever nu som är jobbigt att han blir så stark och bitig/hugger när det är något som inte passar honom. Promenad tillsammans med andra hästar är ett sådant moment som han inte är road av. Då tränger han, bits/hugger efter handen och i bland stegrar sig för att visa sitt missnöje med detta. Även de gånger vi har gått ensamma med honom.
Hur ska jag göra för att komma vidare i vår träning med detta?
Jag skrev på en annan tråd här att jag sökte efter en NH kunnig person i närheten ( kronobergslän) men den tråden blev tyvärr stängd....
 
Sv: Hårdhudad fd ridskole ponny.

Det som är nytt för honom är naturligtvis ensamhets träningen. Det gör vi stilla och försiktigt. Nu står han själv i stallgången (själv i stallet) och blir ompysslad utan problem.

Men då är du ju på rätt väg i alla fall eller? Vad har du för huvudlag när du går på promenad? Med en normalt spänd remontnosgrimma borde det bli betydligt svårare för honom att hugga. Du kan sätta en remontnosgimma under den vanliga grimman också.
 
Sv: Hårdhudad fd ridskole ponny.

Skickar en länk här där du eventuellt kan hitta en NH-tränare i din närhet: http://www.nnha.nu/index.php?doc=instruct.php

Du kan också testa att lägga in annons här och på andra hästsidor om du vill. Hittar du ingen i din närhet som kan vara till hjälp så brukar man få mycket inspiration om man åker på clinic, antingen med häst eller bara som publik.

Börja med att gå ensam med honom om han är bökig även med andra hästar (då blir det ännu ett stressmoment runt omkring). Kom ihåg att du inte behöver gå långpromenader med honom ute till att börja med, utan att det kan räcka att ni rör er alldeles i närheten av stallet, så att du får ordning på dig själv och hästen där först innan ni börjar utöka. Jag tror det är mycket stress och frustration i hästen som i kombination med bristande respekt och förtroende för dig som gör att han beter sig som han gör, inte så mycket att han inte är tillräckligt road av situationerna.

I vilket fall som helst hoppas jag du kan hitta någon som kan hjälpa dig på plats, för detta med timing, teknik, träningsfilosofi osv är svårt att beskriva på några rader i ett forum såhär. Lätt att det uppstår missuppfattningar som i värsta fall kan göra mer skada än nytta. Om du tittar vad det finns för böcker i ämnet på bibblan kan du kanske få lite mer kött på benen i form av teoretisk grundkunskap till att börja med. Kan särskilt rekommendera Ellen Ofstads videos "hästar med problem" som en källa till inspiration. Vill minnas att där fanns med en "exempelhäst" som var lite som din.

Lycka till!
 
Sv: Hårdhudad fd ridskole ponny.

Siggelina skrev:

Jag tror det är mycket stress och frustration i hästen som i kombination med bristande respekt och förtroende för dig som gör att han beter sig som han gör, inte så mycket att han inte är tillräckligt road av situationerna.


Ja absolut håller jag med dig!!

Jag hoppas att jag hittar någon som kan hjälpa mej med det som brister i MIN kunskap. Vet ju att vi inte haft han så länge så tiden måste absolut få göra sitt oxå.. Åh.. jag vill ju bara väl..

Våra promenader är väl 50-100 m runt om stallet inte längre.

Tack snälla för dina svar. Nu ska jag jobba vidare med min kunskap och hans respekt.
:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 654
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 979
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 273
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp