Håret i ansikte och mule växer inte ut igen

poniihest

Trådstartare
Har en ponny som brände sig om mule och ansikte förra sommaren då han inte var i min ägo, dom tidigare har smörjt med helosan och betnovat och solskydd och vi smörjer nästan varje dag med helosan och han har alltid skydd för mulen och halva ansiktet när solen lyser. Man kan säga att Halva bläsen är borta och han har en bred bläs längs hela ansiktet. Han är rosa där istället och huden är jättefin, men håret verkar inte komma tillbaka. Någon med tidigare erfarenhet av detta? Kommer det någonsin växa ut hår igen?
Med vänlig hälsning
 
Sv: Håret i ansikte och mule växer inte ut igen

Han brände sig av solen menar du?

Är han känslig för sol är det bra han skyddas så mkt som möjligt, på apoteket finns solskydd för barn utan parfym, helosan sol har inte så hög skyddsfaktor tror jag?

Jag har haft häst med bläs och längst ner på mulen måste jag smörja ordentligt med helosan sol och där finns inga hår på sommaren, till hösten kommer det tillbaka lite uppåt vid näsborrarna. Nog borde pälsen komma tillbaka om han skyddas ordentligt frampå senhösten men har han blivit väldigt bränd förut så vet jag inte hur det fungerar, på människor kommer ju inte håret tillbaka men då är det ju mer allvarligare brännsår.
 
Sv: Håret i ansikte och mule växer inte ut igen

Ja precis han brände sig av solen. Använder helosan med solskydd i :)
Jag vet inte hur pass illa bränd han blev men eftersom allt hår försvann och inte är tillbaka än efter ett år bör det väl varit ganska illa, antar jag (?) Huden är ju frisk och fin dock.
 
Sv: Håret i ansikte och mule växer inte ut igen

Nu skrev jag för hastigt.. Utöver helosan-sol har han alltid en "lapp" över mulen. Är det inte solskydd 30 i helosansol?
 
Sv: Håret i ansikte och mule växer inte ut igen

Har ingen bläshäst nu så minns inte hur det var med helosan sol, det räckte dock för min men han gillade nte få hela mulen nerkletad varje morgon!! Vad bra han har en lapp över mulen. Ge det tid så kanske håret växer igen???
 
Sv: Håret i ansikte och mule växer inte ut igen

Sist jag kollade hade helosan sol faktor 8, dvs typ ingenting. Bra att du använder en lapp över mulen, det skyddar mer, men vill du ändå komplettera med solkräm tycker jag att du ska köpa en vanlig barnsolkräm med faktor 30 eller kanske t o m 50.
 
Sv: Håret i ansikte och mule växer inte ut igen

Jag har solskyddsfaktor 50 på min och det hjälper knappt, så jag förstår att helosan sol inte fungerar, den har solfaktor 8.
 
Sv: Håret i ansikte och mule växer inte ut igen

Blev hästen rejält bränd kan den ha fått sårskador kanske? Då blir det ju ett ärr och då växer det inte ut hår.
 
Sv: Håret i ansikte och mule växer inte ut igen

Visserligen på manken, men min häst fick ett sår där för två år sedan pga illasittande bogskydd. På ett cm*cm område växer det ännu ingen päls
 
Sv: Håret i ansikte och mule växer inte ut igen

Fin :-)
Aha, ovan näsborrarna borde det ju växa. Ge det tid så får vi se hur det blir till hösten!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ www.facebook.com/photo.php?fbid=1010347545716723&set=a.176271445791008.46680.100002244620441&type=3 (Varför syns inte bilden...??? Den...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 753
Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 616
Senast: lady_vip
·
Hästvård Hjälp.. Ponnyns rosa mule (känslig för sol, smörjs med solhelosan på soliga dagar) börjar breda ut sig. Han har en bläs som slutar...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Cheran
·
L
Hästvård Min häst har en rosa mule. Sött, javisst :crazy:, men han dras med torra partier och eksemliknande sprickor, flagor osv året runt. Det...
2
Svar
30
· Visningar
4 190
Senast: mumlan81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp