harhas - söker svar

Kookaburra

Trådstartare
Om jag vet att en häst är predisponibel (som det så fint heter) för spatt och harhas - harspatt. Hur jobbar jag för att undvika att hästen får detta? Vad ska jag tänka på vid träning osv...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: spatt - harhas

puttar lite...

Finns det inte någon som har erfarenheter av ridhästar med harhas, harspatt eller spatt som kan dela med sig lite av vad ni fått för tips?
 
Sv: spatt - harhas

jo, det vet jag. :) En stor hasvinkel predisponerar både harhas - i förlängning harspatt - och spatt.

Ingen som vet nåt?
 
Sv: spatt - harhas

Oklart för mig vad det är du vill veta. Träningsråd är svårt att ge när du inte skriver ens vilken disciplin det handlar om. Använd sökfunktionen så hittar du 1000 trådar om spatt. Harhas finns också skrivet om här. Hittar du inte det du söker kan du återkomma.
 
Sv: spatt - harhas

Om jag vet att en häst är predisponibel (som det så fint heter) för spatt och harhas - harspatt. Hur jobbar jag för att undvika att hästen får detta? Vad ska jag tänka på vid träning osv...

Jag har ocksa funderat lite over det dar med spatt, da jag har traffat pa nagra hastar som varit utsatta for det. Det enda jag kan tanka mig ar att strava efter det man alltid stravar efter, i all ridning, oavsett disciplin, att vara noga med att fa hasten att boja i knalederna for att kunna bara upp vikten bak. Om hasten gar med for raka bakben, raka knan och haser, sa sliter det pa lederna. Om du far hasten att vilja boja i knalederna sa kommer den att anvanda musklerna istallet. Jag ar ingen expert pa spattomradet, men det ar det enda jag kan tanka mig.

Jag har ju ingen aning om din bakgrund sa det kanske ar sjalvklart for dig, men jag vill anda tillagga att det ar viktigt att fa hasten att sjalv vilja boja i bakknana sa att den gor det utan spanning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: spatt - harhas

Tack för ditt svar! Precis vad jag var ute efter. :bow: Mycket intressant info faktiskt!

Då för att fortsätta, harhasen... Som jag förstått det så beror det på en överansträngning i ligamenten kring griffelbenet. Jag fattar det som att dessa har fått en överbelastning, hästen har vinklat hasleden och tagit mer vikt än ligamenten tillåter. Lite som benhinneinflamation har jag även hört, det blir överben på griffelbenet.

Sen har jag hört att en del hästar har redan stora griffelbenshuvud (tror jag det hette, en del hästar har alltså större griffelben och därmed en större has), och detta kan bidra på något sätt.. någon som vet hur?
Hur ser man om hästen har större griffelbenshuvud eller om det är harhas? Hur ser skillnaden ut?

Alltså, en rak has disponerar för både harhas och spatt. Var går gränsen för rak has? Kan en "vikt" has även den få harhas, jag menar det borde ju vara möjligt att överbelasta den oxå?

Förenklat: Det blir spatt om man rider på raka bakben. Om man vinklar bak men påfrestar haserna mer än ligamenten tillåter blir det harhas.
Det gäller alltså att träna "lagom".

Kan en harhas, stort griffelbenshuvud, vara bidragande faktor till spatt på något sätt? Jag tänker mig att om hästen tycker det gör ont att böja hasen, så kanske den rätar ut den istället för att spara sig?
 
Sv: spatt - harhas

Jag har ju ingen aning om din bakgrund sa det kanske ar sjalvklart for dig, men jag vill anda tillagga att det ar viktigt att fa hasten att sjalv vilja boja i bakknana sa att den gor det utan spanning.

Ja, det där tror jag inte vi har några problem med. Jag kan tycka han böjer lite väl mycket av sig självt, gör det lite för mycket mer än han borde ute i hagen bl a.
 
Sv: spatt - harhas

Alltså, en rak has disponerar för både harhas och spatt. Var går gränsen för rak has? Kan en "vikt" has även den få harhas, jag menar det borde ju vara möjligt att överbelasta den oxå?

Förenklat: Det blir spatt om man rider på raka bakben. Om man vinklar bak men påfrestar haserna mer än ligamenten tillåter blir det harhas.
Det gäller alltså att träna "lagom".

Jag tycker ocksa att det ar intressant:laugh:! De hastar jag sett med spatt har haft gemensamt att de inte gatt in en bra form da de ridits. De har lagt alldeles for mycket vikt pa framdelen och varit spanda i bakdelen, vilket ger raka leder. Dessa hastar har ocksa varit lasta i ryggen.

En hast som inte rids eller arbetas overhuvud taget utvecklar inte spatt, jag har aldrig hort nagon som gjort det i alla fall. Jag kan ha fel!! Min erfarenhet av det ar att det utvecklas da hasten arbetas i en mindre bra form.

Du pratar om att vinkla hasen for mycket, eller mer an vad ligamenten tillater. Jag vet inte mycket om det, men jag vet att det ar knaleden som ar den viktiga leden i bakdelen. Det ar runt knaleden de stora musklerna sitter som hjalper till att bara upp framdelen. Det ar de musklerna vi vill anvanda! Jag kan tanka mig att om hasten vinklar hasleden, men fortfarande inte vinklar knaleden tillrackligt mycket, sa kommer det ocksa att slita pa hasleden, men att vinkling i knaleden kommer att avlasta hasleden.

Sa nar man stravar efter att fa hasten i en bra form, dvs en form som gor den hallbar for ridning, sa ar det bakknana man fokuserar pa:)
 
Sv: spatt - harhas

Kan bara uttala mig om spatt, en ohalt häst med spatt måste ridas, helst varje
dag, året runt. Eftersom jag vet vilken ras det är på din häst så kan man nog
säga att den är född i rätt form. Det enda råd jag kan ge dig är att ha så kul
som möjligt med din häst, du kan inte skydda den mot allt. Har haft minst 15
hästar och har aldrig förlorat någon av den anledningen som jag befarade. Det
händer alltid något annat som man inte ens i sin fantasi kunde föreställa sig.
Menar naturligtvis inte att man skall rida skiten ur sin häst men det förstår du
säkert. Jag tror inte att det spelar någon roll hur du gör, det som sker det sker.
Det man möjligtvis kan tänka sig är positivt för hästen är att man försöker se
till att den inte är för överviktig, denna rasen har ju lätt för att bli det :D!
Du får säkert andra svar som är bättre än mitt men detta är mitt råd i alla fall.
 
Sv: spatt - harhas

Jag blir ju så insnöad så jag har letat lite på nätet.

spatt.1.jpg

taget 2009-06-12 från: http://www.geocities.com/ishestur/benspatt.htm

Ja, så här ser då en has ut. Man ser att griffelbenet är som ett "huvud" högst upp. I det sitter en sena fästad upp till hasspetsen, och från hasspetsen sitter oxå en sena ner till kotan (tror jag, måste köpa anatomibok - alltså jag har inte någon källa till detta påstående!).

Olika typer av benställning:
g0284304.gif

taget 2009-06-12 från: http://horses-arizona.com/pages/articles/legset.html
a:korrekt skelett
b:korrekt benställning
c: Allt för vinklad has (Sickle-hocked or too much set)
d: Står för mycket under sig (Camped under or stands under)
f: (Defects of this magnitude should not be propagated)

Jag har tittat på bilder på min häst från när jag fick honom och framåt, och jag tycker att det ser ut som att hans griffelbenshuvud är större än normalt på alla bilder. Han står lite under sig oftare, men jag tycker att det ser ut att bli bättre och bättre. Det ser mer normalt ut oftare. När han kom hade han mycket höga trakter, idag är de mer normala. När han står som han brukar tycker jag det ser ut som att hans skenben inte helt blir rakt ner, för att dom ska bli det så måste hasspetsen komma något bakom bärbensknölen (rätt ord?) alltså få bak hoven att det blir lite "camped out". Alltså känns det som att vi inte ligger i riskzon för spatt då hans haser inte är raka.
hindlmb1b.jpg

taget 2009-07-12 från http://www.lizgraves.com/stifle.html

Jag provade barfota här i april men han slet mycket snett på höger bakhov, hans utsida kom ner till sulan på fyra veckor. Denna snedslitning har jag förstått det kan bero på benställning/för vinklad has (säkert 1000 andra oxå), det verkar bli ett vridmoment. När han sätter ner hoven blir han uttåad, men när han tar vikt på den så vrids den normalt. Samtidigt som han var barfota så tror jag han överansträngde hasen pga den snabba nedslitningen på hoven. Han började markera lite efter 4 veckor. Det kan ha varit sulan som kom ner till marken för han blev mycket ömfotad, men jag tror oxå nu något om hasen. När han släpptes på banan och röjde, bla tvärnita från full fräs, så verkade han tycka att själva tvärniten gjorde ont i höger bak. Han kicka ut som att det inte kändes så bra och verkade irriterad över att det gjorde ont i hb.

Han fick på skor, vila/lungt arbete och det gick över på ganska kort tid, kanske en vecka? Jag har ridit ganska lugnt sedan dess, korta pass, och han har nu inte ont, men jag ser att hb under hasen verkar fått överben, griffelbenshuvudet ser större ut? Eller så kanske jag ser det mer nu? Han är inte svullen i mjukdelar kring området eller senor kring området, ömmar inte. Han har alltid varit lite gallig i båda haser mer eller mindre av och till, enligt vet inte något farligt. Vad jag nu lärt mig så är det vanligt att hästar som står under sig/mer vinklad has har lättare att bli gallig runt hasen. Tycker det är svårt att avgöra om det finns värme, då det är så varmt ute.

Bilder på hans haser tagna när jag köpte honom och några från i vintras.
has.jpg

Har ingen bild från nu... men det är tydligt även här på hans höger bakben. Mer än vänster, precis som det är nu - bara att jag har blivit så mycket mer uppmärksammad på detta.

När ET var här och klämde och kände uppmärksammade hon det - han verkade inte brydd och hon kände inte något som var anmärkningsvärt, mer än ev överben. Hon tyckte jag skulle rida som vanligt, hon tyckte inte det såg irriterat ut - men att jag ändå skulle hålla koll och vara vaken på området. (Nu är jag ute med blåslampan och fullständigt överkänslig :o) När han jobbar vill han bära på höger och skjuta på med vänster. Tycker mig uppleva att han vilar hb mer än vänster när vi pysslar i gången.

Nu går han på helvila, bete med en lugn kompis, ska bli spännande att se om det förändrar något.

En annan sida om "conformation"

Info från en annan sida om detta

PDF om hasen
 
Sv: spatt - harhas

Kan bara uttala mig om spatt, en ohalt häst med spatt måste ridas, helst varje
dag, året runt. Eftersom jag vet vilken ras det är på din häst så kan man nog
säga att den är född i rätt form. Det enda råd jag kan ge dig är att ha så kul
som möjligt med din häst, du kan inte skydda den mot allt. Har haft minst 15
hästar och har aldrig förlorat någon av den anledningen som jag befarade. Det
händer alltid något annat som man inte ens i sin fantasi kunde föreställa sig.
Menar naturligtvis inte att man skall rida skiten ur sin häst men det förstår du
säkert. Jag tror inte att det spelar någon roll hur du gör, det som sker det sker.
Det man möjligtvis kan tänka sig är positivt för hästen är att man försöker se
till att den inte är för överviktig, denna rasen har ju lätt för att bli det :D!
Du får säkert andra svar som är bättre än mitt men detta är mitt råd i alla fall.

Tack för dina fina ord! Det peppar mig faktiskt. Jag vill ju så gärna att han ska ha det bäst, att jag inte gör värsta misstagen så att jag sen känner "om jag ändå hade vetat detta!".

Han är inte en smalis, men jag tycker inte han är fet... än :o Han går på bete, så mage får vi nog på köpet just nu.
 
Sv: spatt - harhas

Hitta en annan intressant bild!

curb.jpg

tagen från ett annat forum.
http://www.horsegroomingsupplies.com/pictures/gphoto-g63162.html
Forumsidan:
http://www.horsegroomingsupplies.com/horse-forums/what-is-curb-102634.html

Det är skillnad på "false curb" och "true curb".
False = större griffelbenshuvud
True = ligamentskada

Det kan säkert vara så att man kan ha båda.

Jag tror jag är lite förvirrad, vad är ligamenten här? Är det senan eller är det mellan de små lederna?

En annan sida som har en bild på "curb", sidan 13 i PDF
 
Senast ändrad:
Sv: spatt - harhas

Jag tror jag är lite förvirrad, vad är ligamenten här? Är det senan eller är det mellan de små lederna?

Det finns ett antal ligament i och kring hasens olika leder. Men harhas är per definition en inflammation i det bakre hasligamentet (lig. plantare longum) som förbinder calcaneus (hasspetsen) med metatarsus II-IV dvs griffelbenen och skenan.
 
Sv: spatt - harhas

Ja, så här ser då en has ut. Man ser att griffelbenet är som ett "huvud" högst upp. I det sitter en sena fästad upp till hasspetsen


Ja, och det är det som är ligamentum plantare longus, namnet betyder "bakre långa ledbandet".



, och från hasspetsen sitter oxå en sena ner till kotan (tror jag, måste köpa anatomibok - alltså jag har inte någon källa till detta påstående!).

Nja, du menar troligen ytliga böjsenan som kan se ut så på anatomibilder från sidan. I verkligheten utgår den från en muskel med ursprungssena på lårbenets baksida strax ovanför bakknät och fortsätter längs tibia förbi hasspetsen skyddad mellan två bursor. Den fäster in på kronbenet och kotbenet. Dess funktion är att böja kotan och sträcka hasen.
 
Sv: spatt - harhas

Jag är tacksam för ditt svar, men jag är rädd att det är mer grekiska än hjälp för mig.:o Jag förstår att du är påläst om anatomin och benämningar, kanske kan du stärka upp med några bilder som förtydligar? :)

Men harhas är per definition en inflammation i det bakre hasligamentet (lig. plantare longum) som förbinder calcaneus (hasspetsen) med metatarsus II-IV dvs griffelbenen och skenan.
Alltså i senan som sitter mellan hasspetsen och griffel/skena. Då är det väl senan som ska kännas lite boggy eller svampig om något är vajsing? Om senan känns fräsh, så borde det ju inte vara något i den? Om jag känner på den med upplyftat ben känns den bra, när hästen står på benet blir den torr och styv. Dock är han ju alltid mer eller mindre gallig just kring hasen - men jag tycker inte att han brukar bli det just där.

Du har inte något att tillägga annars i mitt researcharbete?

Kan hästen få överben på griffelbenet, där som ligamentet sitter fast? Om den överansträngs? Alltså, kan griffelbenshuvudet bli större vid en överansträngning?
 
Senast ändrad:
Sv: spatt - harhas

kanske kan du stärka upp med några bilder som förtydligar? :)

Visst

img40-full.jpg


Här ser du hasen i genomskärning. Ytliga böjsenan heter superficial flexor tendon på engelska. Ligamentet som angrips vid harhas i heter plantar ligament. Här på bilden syns det inte hur det fäster in på griffelbenen och skenbenet.

Edit: ytliga böjsenan fortsätter uppåt och blir en muskel som fäster in på lårbenet.
 
Sv: spatt - harhas

Jag är tacksam för ditt svar, men jag är rädd att det är mer grekiska än hjälp för mig

Skillnaden mellan senor och ligament är att ligament binder ihop ben med ben. Senan binder ihop muskel med ben.

Tänk dig hästens skelett som ett mekano med olika bitar, det är alltså ligamenten, musklerna och senorna som gör att det hela fungerar och sitter ihop. Senor och ligament består av samma material alltså elastiska bindvävstrådar. När du böjer dina fingrar så beror det på att din hjärna via dina nerver skickar signaler till fingrarnas böjarmuskler att muskelfibrerna ska dra ihop. Böjarmusklernas sitter fast med senor på fingrarnas ben på varsin sida om leden, och när fibrerna kortar sig dras benen mot varandra och leden böjs. Fattar du?

Hasen består av 6-7 olika ben och flera leder. Dels är det den stora leden som böjer och sträcker bakbenet. Sen är det flera glidleder alltså inte leder som böjs och sträcks utan där ben glider mot ben för att det inte ska bli så stumt, kan man säga (inflammation i hasens glidleder är vad vi kallar spatt). Alla benen hålls ihop med ligament som hindrar benen från att glida isär och stödjer på hasens insida och utsida.

Tydligare så?
 
Sv: spatt - harhas

MYCKET :bow:

Men jag kan inte se bilden tyvärr :(
Vill du lägga in adressen till sidan du hittat den på? Kanske jag kan surfa in själv?

Upprepar en fråga jag fortfarande söker svar på...
Kan hästen få överben på griffelbenet, där som ligamentet sitter fast? Om den överansträngs? Alltså, kan griffelbenshuvudet bli större vid en överansträngning?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Jag söker fodervärd alternativt permanent nytt kärleksfullt för alltid-hem till Lysa, vackert islandssto född 2010 och hennes vän Zebra...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Lysasmatte
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
938
Senast: MiniLi
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 536
Skola & Jobb Jag är åter i arbetslöshetsträsket och ska söka jobb. Samtidigt är jag sjukskriven 50%. Det är svårt att hitta jobb ö.h.t. att söka...
Svar
6
· Visningar
786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp