harhas - söker svar

Sv: spatt - harhas

UPPDATERING

Ja, för er som kanske är lite intresserade av en uppdatering så kommer en här. Tänker mig att andra som stöter på samma skada kanske kan få nåt ut av att läsa.

Det har gått ett tag nu sen mitt sista inlägg... känns som en evighet!

Den jäkla harhasen är nog det mest sega att läka jag någonsin stött på! Sen att hästen är så pass benägen att sätta sig i hagen och busa o skvätta omkring gör verkligen inte saken bättre.

v32 röntgen, fin i leder o ben i hasen, men synlig ligamentskada - plantarligament. Vi fick en kortisonspruta och 6v i en liten liten hage och ledas i skritt (vilket tillslut urartade till hejbaberiba ner i diken och upp i luften). Tillslut var det så mycket överskottsenergi att den lilla turen från hagen till boxen var en rodeotrip. Dvs, skrittmotion blev mer belastande än till hjälp. phu
Ultraljud v35 och svullnaden hade gått ner bra, men den bevisade ligamentskadan som 5mm irritation. "Min" vet var sjuk så det blev inget rörelseprov den dagen. Fortsatt vila i lilla hagen. v39 rörelseprov utan anmärkning (helt uppe i gasen) och ultraljud igen, men samma irritation på 5mm var kvar. För liten inflamation för att spruta. Men nu fick jag göra hagen lite större och börja skritta uppsuttet, även lite trav rakt fram på hårt underlag i god form gick bra. Om han inte visat oregelbundenhet i steg, och all värme borta, så får jag börja ridas normalt v47 (det är nu söndag v47).

Värme har kommit och gått, vissa dagar helt kall, andra lite värme, andra mer värme. Mest pigg och "på". Ibland har han visat oregelbundenhet i steget, men har värmt ur. De flesta dagar känns han helt suverän, men så dyker det upp en dag. Idag kändes han superfin, men så fick han ett spel vid hundgården (som annars inte ens skapar öronrörelser), upp iluften och upp på bakbenen och hopp o skutt - och så var det där igen. Pust. Varför kan han inte förstå att han inte kan hålla på så?!? Så haltar han en bit på väg hem, men det försvinner när vi väl är hemma. Mer värme än innan ridturen. Skit!

Tänk om det ska fortsätta så här i evigheter? Känns som att det har gått så väldigt länge nu! Hans överskottsenergi är en riktig bov i dramat.

Jag har ringt vet och hon ordinerade 4v fortsatt vila i rörelse - men minska ner så mycket det bara går. Vet och jag är överens om att han behöver få daglig rörelse att hålla sig hyffsat lugn under dagarna. Hellre skritt och lite trav kontrollerat, än galna busrejs i hagen.

Det är bara att hålla ut.
 
Senast ändrad:
Sv: spatt - harhas

Unfortunately, information regarding manage-
ment protocols could not be precisely established.
Horses with curb as a result of PT/PL inflammation
are less likely to be lame unless a large hematoma or
abscess is present, and they usually do not require
extensive rest; this form of curb seems amenable to
subcutaneous injections or cryotherapy. A combi-
nation of methylprednisolone acetate (100 mg) or
triamcinolone acetonide (9 –12 mg) and SarapinR
(20 –30 ml) injected subcutaneously along the lat-
eral, plantar, and medial aspect seems effective in
horses with PT/PL inflammation. It is often neces-
sary to repeat the injection within 2– 4 wk. Horses
are often given 7–10 days of light jogging or hand
walking before returning to training. Horses with
substantial SDF tendonitis or long plantar desmitis
are more likely to be lame as a result of the injury
and require rest, non-steroidal anti-inflammatory
medication, and in many instances, thermocau-
tery. In these horses, rest is most important, but
strict recommendations of amount of time off are
made based on knowledge of exercise level, structure
injured, and degree of injury, and on the ability to
re-examine the horse clinically and ultrasonographi-
cally during convalescence. Lameness is the most
important clinical finding prompting the recommen-
dation of rest or a decrease in exercise intensity. If
curb is compensatory, the primary lameness prob-
lem must be managed to mitigate the effects of ex-
cess loading in the affected hindlimb.
källa: 2009-12-22 www.ivis.org/proceedings/AAEP/2002/910102000337.pdf

A combination of methylprednisolone acetate (100 mg) or
triamcinolone acetonide (9 –12 mg) and SarapinR
(20 –30 ml) injected subcutaneously along the lat-
eral, plantar, and medial aspect seems effective in
horses with PT/PL inflammation.

Vad kan denna injektion översättas till på svenska? Cortison? Tuppkam? Nåt annat?
 
Sv: spatt - harhas

Harhas har jag ingen erfarenhet av, om hästen är predisponibel för spatt är det inte så mycket du kan göra mer än det du redan fått förslag till samt hålla tummarna. Spatt har nämligen visat sig kunna uppkomma även på hästar som inte rids, och det genom en felaktig avel.
 
Sv: spatt - harhas

UPPDATERING

Ja, för er som kanske är lite intresserade av en uppdatering så kommer en här. Tänker mig att andra som stöter på samma skada kanske kan få nåt ut av att läsa.

Det har gått ett tag nu sen mitt sista inlägg... känns som en evighet!

Den jäkla harhasen är nog det mest sega att läka jag någonsin stött på! Sen att hästen är så pass benägen att sätta sig i hagen och busa o skvätta omkring gör verkligen inte saken bättre.

v32 röntgen, fin i leder o ben i hasen, men synlig ligamentskada - plantarligament. Vi fick en kortisonspruta och 6v i en liten liten hage och ledas i skritt (vilket tillslut urartade till hejbaberiba ner i diken och upp i luften). Tillslut var det så mycket överskottsenergi att den lilla turen från hagen till boxen var en rodeotrip. Dvs, skrittmotion blev mer belastande än till hjälp. phu
Ultraljud v35 och svullnaden hade gått ner bra, men den bevisade ligamentskadan som 5mm irritation. "Min" vet var sjuk så det blev inget rörelseprov den dagen. Fortsatt vila i lilla hagen. v39 rörelseprov utan anmärkning (helt uppe i gasen) och ultraljud igen, men samma irritation på 5mm var kvar. För liten inflamation för att spruta. Men nu fick jag göra hagen lite större och börja skritta uppsuttet, även lite trav rakt fram på hårt underlag i god form gick bra. Om han inte visat oregelbundenhet i steg, och all värme borta, så får jag börja ridas normalt v47 (det är nu söndag v47).

Värme har kommit och gått, vissa dagar helt kall, andra lite värme, andra mer värme. Mest pigg och "på". Ibland har han visat oregelbundenhet i steget, men har värmt ur. De flesta dagar känns han helt suverän, men så dyker det upp en dag. Idag kändes han superfin, men så fick han ett spel vid hundgården (som annars inte ens skapar öronrörelser), upp iluften och upp på bakbenen och hopp o skutt - och så var det där igen. Pust. Varför kan han inte förstå att han inte kan hålla på så?!? Så haltar han en bit på väg hem, men det försvinner när vi väl är hemma. Mer värme än innan ridturen. Skit!

Tänk om det ska fortsätta så här i evigheter? Känns som att det har gått så väldigt länge nu! Hans överskottsenergi är en riktig bov i dramat.

Jag har ringt vet och hon ordinerade 4v fortsatt vila i rörelse - men minska ner så mycket det bara går. Vet och jag är överens om att han behöver få daglig rörelse att hålla sig hyffsat lugn under dagarna. Hellre skritt och lite trav kontrollerat, än galna busrejs i hagen.

Det är bara att hålla ut.
Hej!

Har läst din tråd och undrar lite hur det gick sen... för din med "harhas"?
 
Hej!

Har läst din tråd och undrar lite hur det gick sen... för din med "harhas"?
Hej!
Han har inga bekymmer alls av hasen idag. Helt utläkt, man kan skönja en viss liten ”deformation” i profilen, som att ligamentet har blivit bredare och lite rundare ner från hasspets och ner, och jag antar att ligamentet är starkare nu då, för det är inget alls som påverkar honom längre. Det tog lång tid att läka ut helt, kunde komma värme av och till så långe som några år efter skadan, men då backade jag lite och tog det lugnare. Använde speedway linnement om han fick lite värme och det hjälpte bra.
 
Hej!
Han har inga bekymmer alls av hasen idag. Helt utläkt, man kan skönja en viss liten ”deformation” i profilen, som att ligamentet har blivit bredare och lite rundare ner från hasspets och ner, och jag antar att ligamentet är starkare nu då, för det är inget alls som påverkar honom längre. Det tog lång tid att läka ut helt, kunde komma värme av och till så långe som några år efter skadan, men då backade jag lite och tog det lugnare. Använde speedway linnement om han fick lite värme och det hjälpte bra.

Så intressant att du fanns kvar på forumet och kunde svara på en 10 år gammal tråd. 😃
 
Hej!
Han har inga bekymmer alls av hasen idag. Helt utläkt, man kan skönja en viss liten ”deformation” i profilen, som att ligamentet har blivit bredare och lite rundare ner från hasspets och ner, och jag antar att ligamentet är starkare nu då, för det är inget alls som påverkar honom längre. Det tog lång tid att läka ut helt, kunde komma värme av och till så långe som några år efter skadan, men då backade jag lite och tog det lugnare. Använde speedway linnement om han fick lite värme och det hjälpte bra.
Tack snälla Du för svar. Du har inga bilder från då och nu... :-)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Jag söker fodervärd alternativt permanent nytt kärleksfullt för alltid-hem till Lysa, vackert islandssto född 2010 och hennes vän Zebra...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Lysasmatte
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: MiniLi
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 529
Skola & Jobb Jag är åter i arbetslöshetsträsket och ska söka jobb. Samtidigt är jag sjukskriven 50%. Det är svårt att hitta jobb ö.h.t. att söka...
Svar
6
· Visningar
786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp