Bukefalos 28 år!

Lill76

Trådstartare
Nu känner jag mig förvirrad. :confused: Har sökt om harhas här på forumet och fattat det som att det är en tillfällig skada som går att bränna. Jag har hela tiden trott att det är en deffekt i benställningen, eftersom när min häst veterinärbesiktigades påpekade vet. harhas och det är inget tillfälligt hästen har, utan han har (hur förklarar man...) en "knöl" under hasen och han står med bakhovarna lite mer under sig än vad som är normalt. Det heter kanske sabelbent eller :confused: Har jag missuppfattat allting? Snälla hjälp mig att reda ut begreppen...
 
Sv: Harhas

harhas går att bränna ja. det är ingen defekt i beställningen, hästen kan få det av felbelastning, för hård träning osv. hasen ser liksom "rak" ut. svårt att förklara.
 
Sv: Harhas

Ingen som har en bild så att jag får se hur det ser ut? Påverkar det hästens rörelseförmåga? Blir den halt? Blir lite konfunderad eftersom det på hästens besiktningsprotokoll står harhas bb, men när jag varit på klinik med honom nu, sa vet där att haserna var helt ok :confused:
 
Sv: Harhas

Dom kan vara harhasiga från födseln. Ofta får dom problem om dom tränas hårt.
 
Sv: Harhas

Hejsan igen. Ni har rätt allihopa. Hashas eller harspatt är en försträckning i det bakre hasligamentet (lig plantare longum). Detta är inget ärftligt utan uppstår som en följd av överansträngning. Felaktig inskening är däremot starkt predisponerande för problemet. Detta konstitutionsfel kallas harhas i en del litteratur. Ibland finns en pålagring på benet under hasspetsen som irriterar ligamentet. Man behandlar med ligamentskadan NSAID och vila alt ett operativt ingrepp. Konstitutionen däremot är ju som den är och kan göra skadan återkommande. Vanligt hos travhästar vad jag har förstått men jag jobbar mest med ridhästar och har aldrig stött på det lajv, bara i litteraturen.
mvh
Lejonelle
 
Sv: Harhas

Måste bara låna tråd :
kan harhas uppkomma från yttre våld ex en spark el så ??
 
Sv: Harhas

En skada på bakre hasligamentet kan uppkomma av massor av anledningar. En pålagring på hälbenet kan mycket väl uppkomma pga en spark. Oftast brukar man bara kalla det harhas när det beror på hästens konstitution, den finns ju då också på båda bakbenen.
mvh
Lejonelle
 
Sv: Harhas

Jag har sett det på flera hästar. Det är inte vackert..
Hästarna blir oftast rejält halta.
Kolla på hästens has , så ska den ju se ut.
har hästen harhas så är det rakt där hasen liksom buktar ut.
Haha, sämsta förklaringen.. :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
6 987
Senast: skuggi
·
A
Hästvård Detta med benställningar är svårt! Under helgen så träffade jag en bekant och dennes häst. Hästen är visad som ung och har sagts...
Svar
2
· Visningar
2 970
Senast: Alba
·
B
Foder & Strö Hej allihopa! Jag har fått min analys nu och fattar inte ett smack! Finns det någon vänlig själ som kan räkna åt mej eller ta sig...
Svar
6
· Visningar
2 271
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp