Bukefalos 28 år!

A

At end of rainbow

hej allihopa! För ca tre år sedan åkte jag o min familj och tittade på en ettårig painthingst. Jag fastnade direkt och vi tog honom till veterinären för besiktning innan köpet. Han gick igenom men fick anmärkning på sitt vänstra bakben för att han hade en s.k harhas. Jag hade ingen som helst aning om vad detta var för något eller vilka konsekvenser detta kunde få för hästen i framtiden och jag fick inte mycket svar från veterinärerna. De kunde bränna hasen sa dom, men som så mycket annat här i livet blev det bara inte av. Efter några veckor på prov köpte vi hästen. Vi frågade många hästmänniskor och andra veterinärer om harhasen men vi fick väldigt blandade svar. En veterinär på Wångens trav och galopp skola sa att det alldrig skulle bli en tävlingshäst av honom men säkert en jättetrevlig ridhäst. En hovslagare på Östersundstravet sa att han hade sett värre hästar men som gick på banan ändå. En annan person sa att det var bara att ta ner hästen. Vi visste inte riktigt vad vi skulle tro Men vi tyckte att han förtjänade en chans, han såg ju inte ut att ha ont på nått sätt. Tiden gick. När han var 2,5 år gammal red jag och körde in honom och allt fungerade jättebra! Jag tog det lungt med träningen. Det fick ta sin tid tyckte jag. Idag är han fyra år gammal och helt underbar!! jag tränar honom lätt ca 4-5 dagar i veckan och ibland kör jag honom och longerar. Men nu på senare veckor har han börjat blivit varm i det ben där harhasen sitter och han vilar på det ofta... Jag vågar knappt rida honom alls. Hur vet jag om han har ont? Kan man operera harhas på något sätt? Jag vet inte vem jag ska vända mej till för att få ett vettigt svar. vad skulle du giort i min situation? jag vill absolut inte förlora denna underbara häst som jag älskar så högt!

Jag skulle bli jättetacksam för svar för jag klarar inte att gå och oroa mej längre.
 
Sv: Harhas

Har du sett om utbuktningen blivit större den sista tiden? Men att den är varm är ju iofs tillräckligt för att veta att det pågår en inflammatorisk process där.
Ring och boka tid på klinik för att bränna hasen. Då undviker du många problem i framtiden. Det är inget onormalt att man bränner harhasar och prognosen är god.
Gör du inget åt det nu är risken stor att hästen avlastar det benet och får sekundärproblem på andra ställen.
Lycka till!
 
Sv: Harhas

Hej! tack för ditt svar. Ja, utbukningen har blivit större och han har gått och avlastat för han har blivit mer musklad på höger sida. men är det inte försent att bränna? jag trodde man bara kunde göra det när harhasen just blivit upptäckt och hästen var mycket ung och fortfarande växte? hur länge kan en harhas fortsätta växa? är det mycket dyrt att bränna?
 
Sv: Harhas

Det borde inte vara försent att bränna hasen nu, det finns inget som säger att hästen ska vara en viss ålder eller så men ta det så snabbt som möjligt. Eftersom du redan sett att hästen ändrat sitt rörelsemönster eller muskelmassa så är det hög tid.
Nu minns jag inte på rak arm vad jag betalat men det är inte speciellt dyrt. Efter bränning så ska hästen vila i 5-6 veckor.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 056
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 637
Senast: Bee
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 967
Senast: mily
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
950
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp