Håriga schabrak

kem

Trådstartare
Jag undrar om det finns schabrak i funktionsmaterial som är släta? De jag har nu är tyget liksom håligt, det fastnar så enormt mycket hår på dem och de går inte att få bort. Det gick att leva med när jag hade tunnpälsade bruna hästar, men nu har jag en vit lama och borstar ihjäl mig. Det fastnar betydligt mindre på de ärvda gamla bomullsschabraken, men de blir å andra sidan som en blöt trasa av ett svettigt pass. Kan jag få det bästa av båda eller är det bara att ge upp?

Och som en följdfråga; vad använder ni för att avhåra saker med? Finns det ett magiskt knep? T ex har Horze en typ gummiborste som jag funderar på att prova, är det nåt att ha?
 
Jag har ett från trinity på min skäck till islandshäst (=FLUFF), det är lätt att borsta bort pälsen. Är något plastaktigt material mot hästen.
 

Bifogade filer

  • 16010590406087535536118698605276.jpg
    16010590406087535536118698605276.jpg
    202,7 KB · Visningar: 32
Jag undrar om det finns schabrak i funktionsmaterial som är släta? De jag har nu är tyget liksom håligt, det fastnar så enormt mycket hår på dem och de går inte att få bort. Det gick att leva med när jag hade tunnpälsade bruna hästar, men nu har jag en vit lama och borstar ihjäl mig. Det fastnar betydligt mindre på de ärvda gamla bomullsschabraken, men de blir å andra sidan som en blöt trasa av ett svettigt pass. Kan jag få det bästa av båda eller är det bara att ge upp?

Och som en följdfråga; vad använder ni för att avhåra saker med? Finns det ett magiskt knep? T ex har Horze en typ gummiborste som jag funderar på att prova, är det nåt att ha?
Japp, Horze har en jättebra borste, "Hår- och luddborttagare", som funkar super!
 
Jag har fått rådet att bara använda schabrak med slätt bommulstyg på undersidan. Just för att de moderna våffel-varianten må torka fort men kan, I värsta fall, lugga hästen då det verkligen griper tag om håren.

Jag kör med eskadron och Ztäckets.
 
Jag undrar om det finns schabrak i funktionsmaterial som är släta? De jag har nu är tyget liksom håligt, det fastnar så enormt mycket hår på dem och de går inte att få bort. Det gick att leva med när jag hade tunnpälsade bruna hästar, men nu har jag en vit lama och borstar ihjäl mig. Det fastnar betydligt mindre på de ärvda gamla bomullsschabraken, men de blir å andra sidan som en blöt trasa av ett svettigt pass. Kan jag få det bästa av båda eller är det bara att ge upp?

Och som en följdfråga; vad använder ni för att avhåra saker med? Finns det ett magiskt knep? T ex har Horze en typ gummiborste som jag funderar på att prova, är det nåt att ha?
Sådana schabrak luggar min pålle så han får kala fläckar under sadeln. Nu använder jag enbart schabrak från Le mieux med bambufoder. Underbart mjukt och med funktion :love: dessutom perfekt passform.
 
@Elo ja det är lite det jag tänker också, men tycker de bomullschabrak jag har blir så himla blöta istället. Är dina också så eller är det skillnad?

@Ace ska titta på det, det kanske är värt att lägga pengarna på om de uppfyller kriterierna.
 
@Elo ja det är lite det jag tänker också, men tycker de bomullschabrak jag har blir så himla blöta istället. Är dina också så eller är det skillnad?

Beror på vad man jämför med. De schabraken är ju betydligt tunnare så svetten 'går igenom' fortare (syns från ovansidan) men jämför man vikten så tycker jag de tjockare våffel-schabraken blir mycket tyngre (tar åt sig mer vätska, även om det inte syns). De torkar dessutom fortare.

Sen tycker jag inte att svetten är ett problem i sig. Det är ju bara att tvätta schabraket efter ritt. De våffliga har lika mycket svett i sig, och därmed salter som kan skava, även om de känns torra.
 
Beror på vad man jämför med. De schabraken är ju betydligt tunnare så svetten 'går igenom' fortare (syns från ovansidan) men jämför man vikten så tycker jag de tjockare våffel-schabraken blir mycket tyngre (tar åt sig mer vätska, även om det inte syns). De torkar dessutom fortare.

Sen tycker jag inte att svetten är ett problem i sig. Det är ju bara att tvätta schabraket efter ritt. De våffliga har lika mycket svett i sig, och därmed salter som kan skava, även om de känns torra.

ja alltså jag tvättar dem lika ofta oavsett, så jag vet egentligen inte om det gör nån skillnad eller om det bara är jag som tycker det känns lite äckligt, jag jämför väl med om man själv tränar och svettas i bomull, och sen när man ska ta i schabraken efteråt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp