"harighet" vid hantering av hästar...

P

Poetry_princess

\"harighet\" vid hantering av hästar...

Vad gör man åt "harighet" vid hantering? Jag rider numera bara en gång i veckan - med andra ord är mitt hästumgänge lika med femton minuter borsta/sadla (om hästens ens är inne i stallet) och 45 min ridning.
En del hästar är känsliga/kaxiga/tjuriga, ja vad man nu ska säga.
Vissa av de gamla hästarna som jag känner även sen den period då jag "bodde" i stallet, kan jag hantera utan problem även om de ska blotta tänderna/höja ett bakben. Min gamla sköthäst, t.ex har redan testat klart mig så han kan göra vad han vill utan att jag blir rädd.

Men en del andra hästar kan jag vara alldeles "darrig" inför när jag ska borsta. Jag vågar inte borsta bakben/rumpa och kratsa hovarna är en riktig bragd... En häst på ridskolan står i spilta och brukar hota med ett bakben när man ska byta sida eller gå in igen... då lägger jag ned projektet och ber någon anna sadla och vända för tränsing...

Herregud, det ska inte vara såhär att jag blir allt mer "harig" när jag gör iordning en häst inför ridning. På något sätt har jag glömt hur hästen fungerar och "hoppar" till så fort hästen lägger bak öronen..=)

Hur kommer man över sånt här? Jag vet ju att varken blir sparkad eller biten, men ändå beter jag mig såhär... vad gör?
 
Re: \"harighet\" vid hantering av hästar...

Genom att vara mkt i stallet och bara umgås med de "snälla" hästarna och sen jobba sig uppåt. Och som du gör nu, ber om hjälp istället för att bli mer skrämd.
 
Re: \"harighet\" vid hantering av hästar...

Instämmer med Lil-sis! :bow:
Mera tid i stallet och med hästarna.
 
Re: \"harighet\" vid hantering av hästar...

Det är inte *harighet* du lider av, utan *osäkerhet* med hästar! Jag känner så väl igen detta från min början i stallet, mina kompisar såg så tuffa och orädda ut.. (fast dom talade om att de var livrädda ibland).. så då tog jag efter lite där, att absolut inte visa min osäkerhet till hästen (o kompisarna) och till slut kom jag helt över detta problem.. fast jag också bara var i stallet 1 gång/vecka då!!

Nu, efter 40 år.. så kan jag fortfarande känna osäkerhet med nya hästar (inackorderingar, betäckn.ston m.fl), men jag visar upp hela min kropp med rak rygg, och mitt stora :D.. så funkar det oftast helt OK sen mellan hästen & mig, 'men koll på hästen' skall man alltid ha för sin säkerhets skull.. alltid!!!

Mvh :)/Bia
 
Re: \"harighet\" vid hantering av hästar...

Jag tycker att du fått bra råd från Lil-sis och Bengall, men jag kan inte låta bli att fundera på skillanden mellan ridskolehästar och privathästar. Jag känner precis igen det du beskriver från min tid på ridskolan. När jag sedan köpte häst och kom till ett privatstall (kollektiv) tyckte jag hästarna var så snälla överlag. Jag som varit så rädd började hantera hästarna på ett mycket mer avslappnat sätt. Det handlade naturligtvis också om mer tid i stallet, men hästarna i privatstallet verkade utgå från att människorna i stallet stod för ett positivt ledarskap, mat och omvårdnad.
Jag kanske borde åka tillbaka till ridskolan och se om hästarna där skrämmer mig än idag eller om min erfarenhet nu skulle hjälpa mig i hanteringen.
 
Re: \"harighet\" vid hantering av hästar...

Oh du har inte varit där jag står. Tycker INTE att privathästar överlag är snälla :crazy: Eller de är ju inte elaka men ouppfostrade.

Visst jag blev biten en gång på ridskolan men jag har blivit översprungen, nersprungen, trampad på, biten av osv av många sk "uppfostrade" privathästar.

Inte för att skrämmas alltså men...
 
Re: \"harighet\" vid hantering av hästar...

Då har jag nog haft tur med att komma till ett stall med bra erfaret hästfolk. Det är ändå ca 30 hästar som jag mött under de 3 år jag stått där.
 
Re: \"harighet\" vid hantering av hästar...

Oja erfarenhet har de men uppfostrade är de inte. Fast sen kanske man har lite olika krav också. Iofs :crazy:
 
Re: \"harighet\" vid hantering av hästar...

För det första ska man inte skämmas över att man blir osäker i vissa situationer! Alla (vettigt funtade) människor har en gräns för vad man känner sig bekväm med, det är bara det att den gränsen är lite olika för olika individer!!
Skäms därför inte över att du är lite osäker, och be om hjälp i de situationer du känner att du skulle behöva.
 
Re: \"harighet\" vid hantering av hästar...

Hmm... Har läst era inlägg nu och känner mig lite lugnare..hehe.
Vill påstå att jag idag på ridningen lyckades ganska bra ändå med att göra iordning en av "bitcharna" så att säga... Har kommit i underfund med att det läskiga inte sitter där fram, utan där bak där de kan sparka... Man blir lätt osäker i och med att hästen står i spilta och inte box...hehe..
Men tack för svaren!
 
Re: \"harighet\" vid hantering av hästar...

Jag är jätte harig....Och jag har två hästar och spenderar timmar varje dag med hästana.
Jag är helt orädd för den ena hästen, nästan orädd för den andra och......JÄTTE HARIG när jag ska hantera andras hästar.
För att inte tala om hur harig jag är för att rida andras hästar.
*suck*

Jag ser det mer som att jag vet hur illa det kan gå och att hästar ÄR stora och starka djur som man lätt skadar sej på.
Och den tröskeln måste jag över. Visst kan man skada sej men va 17!!!!! Jag är ju vuxen, har jobbat med hästar i många år och är rutinerad. Lite kaxigare borde jag faktiskt vara.
:crazy:
 
Re: \"harighet\" vid hantering av hästar...

Jag kände så själv när jag var på ridskola, men tyvärr behandlas inte hästarna väl på ridskola och vissa stall.
Hästen har kommit att bli något man rider på, och att de skaffar sig olater och själva känner sig osäkra, gör ju inte situationen bättre.
Men jag var väldigt osäker på hästar som stod uppbundna i spiltor, såklart, det är verkligen djurplågeri, borde vara förbjudet för länge sedan!!
Hästen känner sig trängd och kan inte vända sig, och ja de blir faktiskt lite knepiga efter ett tag av att stå sådär uppbundna.
Men det är inte ditt fel att du känner så, det handlar om att kunna hantera dessa stora vackra djur, som faktisk har sin egen vilja och syn på saker och ting.

Jag har själv 5 hästar, jag har stor respekt till dessa djur, men de vet att de kan lita på mig och jag på dem.
Och de kan faktiskt inte rå för att de är flyktdjur och hatar trånga utrymmen, vi måste förstå hästar bättre!!

Men jag har inga som helst problem men mina hästar, och de går ute året runt med tillgång till ligghall, funkar jättebra och det säger sig själv, trivs hästen med sitt liv så trivs den med oss som sällskap...det är hästarna som är beroende av oss, vi har tämjt dem och kan man hatera dessa individer så blir de en vän i alla framtid.

Lyssna på hästarna och fråga er själva..är det rätt det jag gör, vad tycker hästen om det??
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp