Håröm häst.

H

Horsespirit

Någon som har erfarenhet av när hästar blir hårömma vid pälssättning o fällning? Finns det något man kan ge dem för att hjälpa dem komma över detta stadie på ett mer smärtfritt sätt?
Hört talas om Tokosel som kan fås utskrivet av veterinär.
 
Har inte haft någon sådan häst själv men jag vet att på min gamla ridskola köpte de en häst som fick väldigt ont när han satte päls. Troligen hade han alltid blivit klippt förr, men på ridskolan gick han både utan täcke och blev inte klippt och det tog hårt på honom. Han blev så håröm att man inte kunde borsta honom och det var som om hela skinnet/kroppen ömmade. Jag tror han vilade från ridningen minst en månad, de kunde helt enkelt inte rida honom :( Hans förra ägare var en superpysslig tjej som säkert varit lite överbeskyddande och täckat och klippt flitigt. Fast numera tar han pälssättningen mycket bättre, det har väl gått 3-4 år.

B-vitaminer är det jag hört ska vara bra... och klippa dem.
 
Särskilt ston kan bli ryggömma vid pälssättning och fällning har jag lärt mig. Min pålla blir tex mer öm än annars. Inbillar mig dock att det blir lite bättre med extra B och E vitamin (+ täcke). Även uppfödaren gav henne detta med gott resultat.
 
Håröm vet jag inte,men småirreterad när man borstar henne.En annan sak är att vi blir så elektriska.det gillar varken hon eller jag. :devil:
 
För att få ett lite snabbare resultat så skaffa flytande B-vitamin. Det hjälper hästarna vid hårfällning. Sedan kan du skaffa foderjäst Det är en långsiktig plan för att hjälpa hästen med pälsen. Min förra häst var lite håröm men extra B-vitamin och sedan en uppföljning med foderjäst hjälpte.
 
B vitamin verkar vara grejen.. Tack för svaren ! Om ni vet mer skriv gärna.
 
Ursäkta mig men att det skulle ha med någon tidigare behandling eller med eller utan täcke är rent nonsens. :smirk:
Jag har ett sto som aldrig är klippt, har när hon var liten inte haft täcke, men nu sedan hon blev ridhäst alltid täcke i stort sett.

Hon har alltid avskytt att bli borstad speciellt vid pälssättning och fällning. Hon är fux och enligt vissa är dom mer känsliga. ;) Precis som rödhåriga tjejer :angel:

Jag har två bruna hästar också och dom fullkomligt älskar att bli borstade.
Ingen av mina hästar har blivit klippta, mer än öronen och hovskägg :smirk:

Jag använder alltid B-vit höst och vår och har dessutom givit foderjäst, men utan förändring. Nu fyller hon 7 och jag har accepterat att hon är öm i skinnet. Jag håller inte upp med ridning eller ändrar något vid fällning eller sättning utan fortsätter som vanligt.

Precis som min dotter, hon fick borsta håret trots att hon pep ;)

Monke :)
 
Jag har en riktig "rödhårig" dam, alltså hon är rödfux. Inte det minsta öm vid pälssättning eller pälsfällning. Hon verkligen ÄLSKAR att man pysslar med henne, t o m när man rycker manen på henne.

Så detta att fuxar är mer ilsksinta av sig än andra är bara ett otäckt rykte :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 285
Senast: FUNNY
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 720
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp