Harry potter eller andra spännande böcker

Is

Trådstartare
Hur gammal har era barn varit när ni läst Harry Potter? Vet att dom rekommenderas från 9 år men tänker om dom kan vara lämplig för min 7åring eller om dom blir alldeles för läskiga? Han ha själv blivit nyfiken på böckerna men jag är lite tveksam (jag har inte läst böckerna och bara sett delar av filmerna så vet inte hur dom är riktigt).

Annars har Vi plöjt igenom Musse och helium, Vattenhästen, pippi, Mio min mio och Bröderna lejonhjärta.
Bröderna lejonhjärta är favorit och han önskade att det hade varit en serie.
Har ni fler tips på spännande -väl skrivna- kapitelböcker för högläsning?
Sonen är mörkrädd så får inte vara allt för läskigt. (samtidigt är det svårt att veta vad han tycker är läskigt - dödande, fäktande och skjutande är tydligen inte ett dugg läskigt men vi var nära att få lägga ifrån oss Mio min Mio då han fick mardrömmar)
 
Hur gammal har era barn varit när ni läst Harry Potter? Vet att dom rekommenderas från 9 år men tänker om dom kan vara lämplig för min 7åring eller om dom blir alldeles för läskiga? Han ha själv blivit nyfiken på böckerna men jag är lite tveksam (jag har inte läst böckerna och bara sett delar av filmerna så vet inte hur dom är riktigt).

Annars har Vi plöjt igenom Musse och helium, Vattenhästen, pippi, Mio min mio och Bröderna lejonhjärta.
Bröderna lejonhjärta är favorit och han önskade att det hade varit en serie.
Har ni fler tips på spännande -väl skrivna- kapitelböcker för högläsning?
Sonen är mörkrädd så får inte vara allt för läskigt. (samtidigt är det svårt att veta vad han tycker är läskigt - dödande, fäktande och skjutande är tydligen inte ett dugg läskigt men vi var nära att få lägga ifrån oss Mio min Mio då han fick mardrömmar)
De första Potter-böckerna är ju väldigt barnvänliga. Kanske kan det börja bli läskigt mot slutet, men ongarna i mina städhus är väldigt förtjusta i ljudböckerna och de är nog typ sex-tio år tror jag.

Tänkte annars att Narnia kanske kunde vara något? :)
 
Min unge var nog sex-sju år när hon började läsa Harry Potter. Är dock av det synnerligen svårskrämda slaget :rofl:
Böckerna är dock, som @Sel nämner, stigande i "otäck-nivå" så att börja nu är säkert lugnt :)
 
Läs inte Vargbröder högt om barnet inte sen ska vara rädd i några veckor....Jag trodde inte det skulle vara riktigt så creepy direkt. Mina barn ville sen inte höra mer av dom böckerna. Jag tyckte däremot dom var helt ok.
 
Harry Potter kan vara otäck även i första boken. Jag vet barn som blivit rädda när Professor Quirrel visade sig ha Voldemorts ansikte på bakhuvudet under turbanen. Och det är ju första boken. I den skickas de även ut i The Forbidden Forest och ser någon dricka blod från en död enhörning.

Harry Potter är mörkare än vad man kan tro om man inte läst dem. Om barnet är av det ängsliga och lättskrämda slaget ska det nog vara äldre än 7 år. Men många 7-åringar kan absolut tycka om Harry Potter böckerna!

Men det är helt sant att de blir mörkare allteftersom!
 
Nu har jag inga barn i den åldern men tänker att de första två böckerna är ju ändå ganska barnvänliga. Väntar tills min dotter blir gammal nog (hon är snart 2 😝). Då vill jag köpa de illustrerade böckerna och läsa tillsammans.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag skulle rekommendera Bilbo av Tolkien faktiskt. En barn och ungdomsbok som utspelar sig (som förmodligen de allra flesta vet) innan händelserna i Sagan om Ringen. Underbar bok som funkar i de flesta åldrar. Det är spännande men blir aldrig riktigt, riktigt läskigt. Jag bedömer att den är betydligt mindre läskig än HP.
 
Tack alla för tipsen kommer återkomma till den här tråden framåt.
Vi lånade den illustrerade Harry Potterboken iallafall men får se hur det går. Insåg att det också är svårt att få in samma fina läsar rytm när det också är översatt från engelska om man vant sig vid- och jämför med- Astrid Lindgrens fantastiska texter.
 
Min dotter är 6,5 år och vi började före jul att läsa bok 1. Hon föredrar dock att höra den som talbok, så när Björn Kjellman läste gick det mycket bättre och vi är nu inne på talbok 2.

Hon har även fått se film 1 och 2, sen tvekar jag inför film 3 men tänker att vi kan lyssna på den först innan hon ser den.
Hon har inte haft mardrömmar eller vaknat och varit rädd oavsett vad vi sett eller läst.

Så just nu sitter hon i badet och lyssnar och vi kommer att höra en stund till efter hon lagt sig. Hade jag fått bestämma så hade jag läst själv, men ändamålet helgar medlen. Själv gillar jag HP-böckerna skarpt och ser gärna att hon får uppleva detsamma.
 
Jag skulle rekommendera Bilbo av Tolkien faktiskt. En barn och ungdomsbok som utspelar sig (som förmodligen de allra flesta vet) innan händelserna i Sagan om Ringen. Underbar bok som funkar i de flesta åldrar. Det är spännande men blir aldrig riktigt, riktigt läskigt. Jag bedömer att den är betydligt mindre läskig än HP.
Heter Hobbiten med (beroende på översättning), för den som inte är insatt i Tolkien.
 
Tack för alla tips på bra böcker!

Min 6-åring har läst och lyssnat på Harry Potter 1 och 2. Men sen bedömer jag att det blir för läskigt och hon får vänta några år. Hon är lite av det mer lättskrämda slaget. Hon fick se filmen efter varje bok och det gjorde nog det lite läskigare. Så mitt tips är att vänta med filmerna.
 
Jag började läsa böckerna tidigt, tror jag gick i ettan. Fördelen med böckerna är ju att man själv är den som producerar bilderna, jag tyckte böckerna var mest spännande men det var betydligt läskigare att se samma film på bio. Där minns jag att det var äckligt att se Voldemort på bakhuvudet av Quirrel och sådär. Jag var dessutom ett ganska lättskrämt barn. Tror jag läste de fyra första i lågstadiet och sen de andra i den takt de nådde skolbiblioteket/vanliga biblioteket.
 
Hur gammal har era barn varit när ni läst Harry Potter? Vet att dom rekommenderas från 9 år men tänker om dom kan vara lämplig för min 7åring eller om dom blir alldeles för läskiga? Han ha själv blivit nyfiken på böckerna men jag är lite tveksam (jag har inte läst böckerna och bara sett delar av filmerna så vet inte hur dom är riktigt).

Annars har Vi plöjt igenom Musse och helium, Vattenhästen, pippi, Mio min mio och Bröderna lejonhjärta.
Bröderna lejonhjärta är favorit och han önskade att det hade varit en serie.
Har ni fler tips på spännande -väl skrivna- kapitelböcker för högläsning?
Sonen är mörkrädd så får inte vara allt för läskigt. (samtidigt är det svårt att veta vad han tycker är läskigt - dödande, fäktande och skjutande är tydligen inte ett dugg läskigt men vi var nära att få lägga ifrån oss Mio min Mio då han fick mardrömmar)

Jag läste den själv när jag var 7 år och tyckte inte det var läskigt, men jag var inte speciellt lättskrämd heller. :)
 
Hur gammal har era barn varit när ni läst Harry Potter? Vet att dom rekommenderas från 9 år men tänker om dom kan vara lämplig för min 7åring eller om dom blir alldeles för läskiga? Han ha själv blivit nyfiken på böckerna men jag är lite tveksam (jag har inte läst böckerna och bara sett delar av filmerna så vet inte hur dom är riktigt).

Annars har Vi plöjt igenom Musse och helium, Vattenhästen, pippi, Mio min mio och Bröderna lejonhjärta.
Bröderna lejonhjärta är favorit och han önskade att det hade varit en serie.
Har ni fler tips på spännande -väl skrivna- kapitelböcker för högläsning?
Sonen är mörkrädd så får inte vara allt för läskigt. (samtidigt är det svårt att veta vad han tycker är läskigt - dödande, fäktande och skjutande är tydligen inte ett dugg läskigt men vi var nära att få lägga ifrån oss Mio min Mio då han fick mardrömmar)
De är inte speciellt läskiga jämfört med tex Mio min Mio.

Fast nu såg jag att Mio min Mio onekligen uppfattades som så läskig som jag tycker den är, min unge tyckte inte den var läskig. Så vet inte vad jag vågar säga.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp