Harry potter eller andra spännande böcker

Tack alla för tipsen kommer återkomma till den här tråden framåt.
Vi lånade den illustrerade Harry Potterboken iallafall men får se hur det går. Insåg att det också är svårt att få in samma fina läsar rytm när det också är översatt från engelska om man vant sig vid- och jämför med- Astrid Lindgrens fantastiska texter.
Ja den är lite hackig att läsa högt faktiskt, störde mig ganska mycket.

Narnia har väldigt fint läsflyt och är mindre läskig, börja med Häxan och lejonet även om den inte är först i serien (om än först skriven). (det kanske säger sig självt men)

Diana Wynne Jones är också översatt när det var fint läsflyt. Liksom Bilbo. Båda är mer långsamma och beskrivande än Narnia. Så jag skulle absolut prioritera Narnia framför andra böcker :)
 
  • Hjärta
Reactions: Is
Jag gillar Ossians ovanliga nanny av Ylva Karlsson. Den är bra läsa högt eftersom den är skriven på svenska. Historien är både vardagsvanlig och helt magisk.
 
Vi har Harry Potter som högläsningsbok nu efter att den vi läser är slut. Jag tänker att 1-3 är ingen fara, då har jag en dotter som får mardrömmar av sommarskuggan. Men tror inte att detta kommer bli några problem.

Ett boktips som iof är av en liten annan genre, men min dotter älskar Kalle och Chokladfabriken. Den har vi läst flera gånger.
 
Vi lyssnade för övrigt på radioteatern Häxorna (roald dahl). Det var en hit vid 6 års ålder. Men vi lyssnade bara dagtid när det var ljust ute för att minska läskigheten :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp