Bukefalos 28 år!

Hårschampo

Masse

Trådstartare
Jag vet att det finns många här som haft problem med det och en gammaltråd.
Men jag har inte riktigt samma problem och den metoden fungerar inte alls för mig.
Mitt problem är att jag är allergisk mot det konserveringsmedel som vanligtvis finns i schampo. Fram tills för några år sedan fanns det på apoteket i Apolivas sortiment schampo utan konserveringsmedel men det togs bort. Eftersom detta medel är hög allergiframkallande så borde det ju finnas fler än jag som har problem med det.

Nu senast så har jag provat ett babyschampo som det stod på flaskan att det inte var allergiframkallande. Fast i schampo tillverkarnas värld innebär det tydligen bara att det är utan parfym och färg inte konserveringsmedel. Så nu sitter jag här med kliande ögon och rinnande näsa, trots att jag tagit allergimedicin i got tid innan hårtvätten.

Så finns det någon som har något förslag på schampo utan konserveringsmedel?
Kanske någon som känner till någon liten tillverkare som gör egna produkter eller så?

Tycks vara så att ju "finare" dyrare schampo ju mer av eländet så det som kan fungera är de där superbilliga lågprisalternativen som inte är bra för håret och som bara finns ibland att köpa.
Redan nu så måste jag hålla hårtvättande till ett minimum och dessutom bara göra det när jag tid att "sitta av" allergiattacken d v s när jag kan vara hemma ett antal timmar.
 
Sv: Hårschampo

Jag rekommenderar fast tvål. Det använder jag själv ofta. Det finns så många olika varianter och en hel del fungerar bättre än flytande schampo för mitt hår.
 
Sv: Hårschampo

Om du listar alla kemikaler du inte tål med namn så kan alla med småbarnsschampo eller andra speciella schampo hemma kolla om just det de har hemma skulle fungera för dig.
 
Sv: Hårschampo

Schampokakorna från Lush innehåller inget konserveringsmedel och jag tycker att de är bra. Fick en kaka i födelsedagspresent för ett antal år sedan och det är nog det bästa schampo jag någonsin haft.

Är också känslig för konserveringsmedel och sådant, men använder Head & Shoulders citrusversion för tillfället, det funkar bra. Jag har inte mjäll eller särskilt torr hårbotten men fick tips om det av en kompis för ett tag sedan då jag inte såg riktigt klok ut i ögonent efter att ha använt Sunsilk.
 
Sv: Hårschampo

Lushs kakor är de enda jag inte får sår i hårbotten av. Synd att det är så jäkla dyrt att köpa via postorder :(
 
Sv: Hårschampo

Lush har jag också hört är bra. Kan köpas på nätet om man är parfymallergiker - deras butiker stinker.

Recept på olika hemmagjorda schampovarianter finns längst ner här: www.shenet.se/recept/harschampo.html

Ja, jag står inte ut med Lush-butikerna, de stinker flera meter ut på gatan. Men deras produkter är jättebra. Jag har använt många av deras grejer och alltid varit väldigt nöjd.

Älskar dem ännu mer efter att de en gång när jag fick ett paket hade använt popcorn som emballage, om man kan säga så, det som skyddade produkterna alltså :D
 
Sv: Hårschampo

Jag använder Rosenseriens schampo. Är ju visserligen inte allergisk på det viset utan enbart "allergisk" mot alla tillsatser, parabener o annat skit som finns i schampon.

Här är innehållsdeklarationen:

Guarkärnmjöl, palmkernel, tvättsubstans (från kokos), vegetabilisk pärlglans, vegetabiliskt glycerol, havssalt, fruktsyra, pro Vitamin B5, växtlecitin, jojobaolja, rosenessens.
 
Sv: Hårschampo

Tack så mycket allihop!
Kom på nu när jag läste det att Head & Shoulders faktiskt funkade när jag hade en släng av mjäll. Sedan verkar ju övriga alternativ väldigt bra, så jag kommer att prova allihop.

När det gäller själva ämnet som är så allerigframkallande så kan jag aldrig lära mig vad det heter bara att det är långt och konstigt. Tydligen kan det också ha olika namn beroende på tillverkare.
 
Sv: Hårschampo

Ja varför inte, typiskt att det skulle vara för bra att man kunde köpa något i en vanlig affär.
 
Sv: Hårschampo

Kolla Lush schampokakor, de kanske inte har konserveringsmedel iom att de är torra och inte flytande. Men jag har ingen aning, det verkar svårt att få tag i konserveringsfritt. (Jag använder dem och är inte känslig för dem, jag kan klia i en vecka av apotekets Brummelisabalsam för småbarn...).

Finns ju folk som tvättar i bakpulver el dyl och anv äppelcidervinäger som balsam.
 
Sv: Hårschampo

Dum fråga:

Hur använder man de där kakorna? Liksom bryter man av en bit?

// ser mig själv stå i duschen och knacka en stenhård kakbit i huvudet //
 
Sv: Hårschampo

Nä som tvål, man löddrar in händerna och lägger det sedan i håret.
 
Sv: Hårschampo

Jag har gjort en beställning av Lush schampokakor, man bor ju på fel ställe för att kunna gå till affären och köpa. Så någon gång i den kommande veckan bör jag kunna ge svar på om det funkar eller ej.

Bra också att få en förklaring på hur de ska användas. Har funderat en hel del på hur manskulle göra rent praktiskt :confused:
Men det verkar ju lätt att ta och tvåla in händerna :D
 
Sv: Hårschampo

Lushs schampokakor är det enda schampo jag använt de senaste 17 åren, och de är verkligen bra för min superkänsliga hårbotten.
Jag blöter håret och sen stryker jag schampokakan över huvudet en gång, det brukar räcka för att få ett bra lödder.
 
Sv: Hårschampo

Jag blev heltänd och beställde hem några kakor från Lush. Men kan vi inte prata lite om dofter - vad luktar vad och vad luktar gott?
 
Sv: Hårschampo

Delvis KL

Jag har en duschtvål från Lush, och den innehåller EDTA. Gör inte deras schampokakor det?

För det är ju inte ett jätteroligt ämne :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp