Hårsnoddar

parellikusken

Trådstartare
(Mycket viktig tråd!!!!)

Jag har nu accepterat det faktum att mitt numera långa hår inte bara är en fas jag går igenom, utan det verkar vara här för att stanna ett långt tag.

Så.. Hårsnoddar!

Hur noga är ni med valet av hårsnoddar?
Tänker ni på färg och form eller mest funktion?
Tänker ni på hur hårsnoddarna sliter på håret?

Tidigare har jag mer brytt mig om fina färger på snoddarna och funktionen att de håller ihop håret.
Men har blivit lite orolig över att skördarna ska skava på håret, så har numera bara spiralsnoddar och tygtofsar. Tänker att de skaver mindre och tycker tygtofsar är riktigt snyggt.
Däremot tycker jag spiralsnoddar är himla fult..

Så, vad har ni för tankar kring hårsnoddar?
 
Att dom ska hålla hyfsat och helst inte skava/slita. Har tjockt hår (mängder av tunna strån) så för tunna hår sönder fort. Köpte billiga på Dollarstore en gång och två (av tio) gick av på skarven innan jag ens fick fast dom i håret. Kommer inte köpa såna igen....

Färg - svart eller brun. Så osynlig som möjligt, typ.
 
Jag köper hårsnoddar utan metallbit, de med metallbit verkar aldrig hålla, och jag tror att de sliter mer på håret. De jag köper är säkert inte snällast mot håret, men jag sätter snodden så löst det går men så att den ändå hålls på plats och tja, gör inte så mycket annat med håret, så det blir nog inte sååå slitet.

Såna här köper jag, från olika ställen, gärna storpack:
310561900000.jpg
 
För mig är det absolut viktigaste att de är
plastfria. Jordklok har lite olika, men det första alternativet är de jag har tyckt mest om då de inte har någon fog som kan riva håret. Scrunchies har väl i och för sig inte det heller men tycker de är fruktansvärt fula:o:p

Edit: Kan tillägga att jag till flätor köpte ett enkilopack vanliga naturgummisnoddar istället för de i plast som kostar typ 30 för tio stycken:D
 
Jag använder inte snoddar så mycket längre, utan har gått över till schrunchies. Helst i silkesmaterial eller typ ”sammetsmaterial”, har märkt att det sliter mindre på mitt hår. Alla gillar dock inte looken man får med dem, de kan ju vara ganska bulkiga beroende på hur tjocka dem är. Med tanke på att jag har mitt hår uppsatt varje dag nästan så har jag märkt skillnad att håret inte slits av längre på samma sätt som när jag använde vanliga gummisnoddar. Har ganska tjockt hår med. Gillar inte spiralsnoddar alls, tyckte de inte höll upp mitt hår så bra, och jag gillar att ha tofsen högt och lagom fast :D
 
Jag använder inte snoddar så mycket längre, utan har gått över till schrunchies. Helst i silkesmaterial eller typ ”sammetsmaterial”, har märkt att det sliter mindre på mitt hår. Alla gillar dock inte looken man får med dem, de kan ju vara ganska bulkiga beroende på hur tjocka dem är. Med tanke på att jag har mitt hår uppsatt varje dag nästan så har jag märkt skillnad att håret inte slits av längre på samma sätt som när jag använde vanliga gummisnoddar. Har ganska tjockt hår med. Gillar inte spiralsnoddar alls, tyckte de inte höll upp mitt hår så bra, och jag gillar att ha tofsen högt och lagom fast :D
Jag älskar looken!
Att de är bra för håret är en bisak bara. 😅
 
För mig är det absolut viktigaste att de är
plastfria. Jordklok har lite olika, men det första alternativet är de jag har tyckt mest om då de inte har någon fog som kan riva håret. Scrunchies har väl i och för sig inte det heller men tycker de är fruktansvärt fula:o:p

Edit: Kan tillägga att jag till flätor köpte ett enkilopack vanliga naturgummisnoddar istället för de i plast som kostar typ 30 för tio stycken:D
Tack för tipset med jordklok!
 
Jag använder allt från hästarnas mangummiband till sammet o tyg,eller en sådan där elak klämma med klor på,men får ont i hårbotten o så är den ivägen för nackstödet i bilen
 
Jag köper såna utan metallgrej. Jag tycker att Glitter har bra snoddar som håller länge. Det finns i både svart och beige om jag inte minns fel.

Spiralsnoddar är inte starka nog och glider och tappargreppet. Scruchies är väl ok. Känns lite för mycket lågstadie för mig som var i den åldern senast det var modernt.
 
Jag använder inte snoddar så mycket längre, utan har gått över till schrunchies. Helst i silkesmaterial eller typ ”sammetsmaterial”, har märkt att det sliter mindre på mitt hår. Alla gillar dock inte looken man får med dem, de kan ju vara ganska bulkiga beroende på hur tjocka dem är. Med tanke på att jag har mitt hår uppsatt varje dag nästan så har jag märkt skillnad att håret inte slits av längre på samma sätt som när jag använde vanliga gummisnoddar. Har ganska tjockt hår med. Gillar inte spiralsnoddar alls, tyckte de inte höll upp mitt hår så bra, och jag gillar att ha tofsen högt och lagom fast :D
Jag fattar inte hur man får till det med scrunchies? Om man vill tofsen fast?
Kanske är för att jag har ganska tunt hår..
 
Jag har mest vanliga snoddar utan metallgrej. Liknande de som @Red_Chili lade ut bild på, men jag har ljusa som smälter in i min hårfärg. Har spiralsnoddar också som är bra till vissa saker. De är dock rätt slitna och uttöjda..
 
Jag fattar inte hur man får till det med scrunchies? Om man vill tofsen fast?
Kanske är för att jag har ganska tunt hår..

Det funkar inte med tjockt hår heller. Det blir för tungt för scrunchies att hålla det uppe. Deras elasticietet är inte stark nog.
 
Det funkar inte med tjockt hår heller. Det blir för tungt för scrunchies att hålla det uppe. Deras elasticietet är inte stark nog.
Nej precis. Och när jag drar åt den så mkt som behövs för att det ska sitta stadigt så är inte tyget rynkat och fint längre heller😆
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 112
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag har aldrig haft för vana att gå till frisören men gjorde det i alla fall för några månader sedan. Den frisören tyckte jag skulle...
29 30 31
Svar
608
· Visningar
43 011
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 605
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 574
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp