Bukefalos 28 år!

Monkie

Trådstartare
Efter att ha använt extensions de senaste tio åren börjar mitt hår tröttna. Har lite kala fläckar och dassigt hår och behöver bli fri från mitt extensionsberoende. Dessutom känns det ju supertunt och extra fjasigt när man är van vid ett svall ner till svanken.

Det bäst hade nog varit att jämna utmed axlarna, men mitt hår växer så SJUKT långsamt och det är här jag behöver lite tips. Vill i första hand försöka rädda det jag har innan jag kapar det, risken är stor att jag kommer gå direkt tillbaka till mitt extensionsberoende om jag känner att det blir FÖR lite.

Ska iförskaffa schampo, balsam och inpackning av bättre kvalitet, använder nu affärernas vanliga utbud. Tips på ett bra (inte alltför snordyrt) märke som passar ett fint/tunt hår? Kvalitéen är okej i längderna, men topparna behöver egentligen kapas. Dock tänkte jag ta dem lite en och en allt eftersom så jag inte blir alltför chockad.

Någon som provat Priorin? Det gamla tipset öljästtabletter? Eller kanske Emins B-vitaminer? :)

Har för övrigt koll på att inte använda värmestyling, hantera håret varsamt, tillsätta fukt/keratin, inte kamma när det blött, inte tvätta för ofta, massera hårbotten.

Funderar på att lägga lite sombre/ombre i topparna då jag behöver stå ut med min egen spegelbild tills jag bestämmer mig för hur jag ska göra med mina stripiga testar.
 
Sorry, men det hår som redan är skadat kommer ingen "metod" att rädda, så för att få ett frisk och snyggt hår, så är det hårklippning som gäller och då att klippa bort allt som är slitet för att ta bara lite grand gör att spilttade toppar fortsätter splittas.

Har själv tunna, mjuka strån som växer extremt långsamt och gick från hårlängd till mellan skulderbladen till 2 mm snagg efter en misslyckad färgning. Även om det växer långsamt, så växer ju faktiskt ut och kort friskt hår är alltid, utan undantag snyggare än långt, slitet, smårisigt och dassigt.
 
Sorry, men det hår som redan är skadat kommer ingen "metod" att rädda, så för att få ett frisk och snyggt hår, så är det hårklippning som gäller och då att klippa bort allt som är slitet för att ta bara lite grand gör att spilttade toppar fortsätter splittas.

Har själv tunna, mjuka strån som växer extremt långsamt och gick från hårlängd till mellan skulderbladen till 2 mm snagg efter en misslyckad färgning. Även om det växer långsamt, så växer ju faktiskt ut och kort friskt hår är alltid, utan undantag snyggare än långt, slitet, smårisigt och dassigt.
Topparna kommer att kapas, men inte riktigt än. Funderar på att lägga in ett frisörbesök som belöning när jag har nått ett delmål i viktnedgång. Under tiden vill jag försöka få det att växa så mycket som möjligt och ta hand om det så bra som möjligt.

Edit.... Eller!? Fast nu blev jag lite sugen på att ändå fixa det hos frisören direkt, för att få ett bra utgångsläge!? Kan man åka dit och prata med dem tro, för en snabbkonsultation? Vill gärna känna in läget och vad de skulle kunna tänkas hitta på innan jag vågar boka!
 
Edit.... Eller!? Fast nu blev jag lite sugen på att ändå fixa det hos frisören direkt, för att få ett bra utgångsläge!? Kan man åka dit och prata med dem tro, för en snabbkonsultation?
Det skulle jag ha gjort, en bra klippning för att bli av med det som är slitet ger ju håret bättre förutsättningar, få till en snygg frisyr och om du vill, slänga i nån ombre/slingor/färg så har du ju ett väldigt bra utgångsläge :up: och man vänjer sig faktiskt rätt fort vid att ha kortare hår och det är ju också mycket roligare att ha ett friskt och fint hår :)
 
Det skulle jag ha gjort, en bra klippning för att bli av med det som är slitet ger ju håret bättre förutsättningar, få till en snygg frisyr och om du vill, slänga i nån ombre/slingor/färg så har du ju ett väldigt bra utgångsläge :up: och man vänjer sig faktiskt rätt fort vid att ha kortare hår och det är ju också mycket roligare att ha ett friskt och fint hår :)
Så får det nog bli ändå!

Övriga som provat Priorin (eller Emins b-vinter :) ) eller andra bra produkter får gärna skriva om resultat också :)
 
Jag säger apotekets b-vitamin forte, jag har kollats för brist på b-vitaminer eftersom jag tar mycket Omeprazol och dom kan hämma upptaget av B-vitamin och jag hade ingen brist, men blev ändå rekommenderad att ta för säkerhets skull.
Oj oj oj vilken skillnad på hårets växthastighet, jag är blond och färgar håret svart, så jag ser verkligen hur det växer och det är nog dubbelt mot innan. Så B-vitamin Forte säger jag.
På det andra svarar jag tresemme Keratin smooth balsam.
Kan inte svara hur schampoot är, då jag kör balsammetoden, men det balsamet är suveränt.
 
har provat apotekets priorin-kopia pga att jag tappar kopiösa mängder hår (nu har jag rätt bra utgångsläge med tjockt hår, men ändå) och enda kommentaren jag har är väl att det inte bara är håret på huvudet som stimuleras:o Inte så kul när man har oönskade hårstrån både här och där :/
 
Det gäller att smida medans järnet är varmt! Har varit ner och talat med frisör som gav mig order att behandla med Olaplex och inpackningar tills min klipp/färg tid om två veckor. Kommer gå att rädda till axlarna ungefär trodde hon.

@kol - Tack för tips!! Är det ett schampo man kan köpa på vanliga butiken, tycker jag känner igen det nämligen!

@Lilla_Gubben - Tack för tips! Märkte du stor skillnad på huvudhåret alltså? Jag skiter i hur luden jag ä för övrigt :D bara jag har en vacker man :cool::)
 
Har tappat mängder med hår och började med b-vitamin forte och järntabletter.
Vet inte om det var det eller att jag sa hejdå till all "hårvård" innehållande silikoner, sulfater och skadliga parabener. Produkter från dagligvaruhandel och frisörsalonger.
Då var det som att knäppa med ett finger gällande hårlossningen. Det var risigare till en början, men nu känns håret fräschare än under alla år jag använde vanliga hårprodukter.
 
Har tappat mängder med hår och började med b-vitamin forte och järntabletter.
Vet inte om det var det eller att jag sa hejdå till all "hårvård" innehållande silikoner, sulfater och skadliga parabener. Produkter från dagligvaruhandel och frisörsalonger.
Då var det som att knäppa med ett finger gällande hårlossningen. Det var risigare till en början, men nu känns håret fräschare än under alla år jag använde vanliga hårprodukter.
Tack för tips. Kör du med balsametoden alltså?
 
Tack för tips. Kör du med balsametoden alltså?
Nej, jag kör schampo. Tvättar håret nästan varje dag- blir iaf genomsköljt varje dag för att jag tränar en hel del.
Har schampo, balsam, hårspray och övriga utan dessa ämnen. Vissa saker luktar sådär, men det funkar för mig. :)
 

Jag blev nyfiken och googlade men kan inte hitta något som stöder att MSM verkligen fungerar, så om någon kan visa på någon vetenskaplig studie som stöder att det inte är ännu ett preparat som påstås fungera men inte har någon mer effekt än sockerpiller så skulle jag bli tacksam. :)

Till TS så skulle jag vilja säga att vägen till ett friskt hår är att hitta en daglig rutin, ett sätt att ta hand om det på det skonsammaste och det bästa sätt som passar den hårtyp du har ochatt balansera det emot det som både gör det kul att ha hår och underlättar skötseln av det men som kanske sliter på det.

Att se över vad det i den nuvarande rutinen som kan slita på håret, allt från att se till att inte använda borstar eller kammar, snoddar med metalspännen mm som är olämpliga, att minska ner eller helt sluta att använda värme för att torka håret eller styla det för det sliter alltid på håret i någon mån, till att skydda håret från dagligt slitage, från det mekaniska slitage som kan både ge kluvna hårstrån och brott långt uppe på hårstrået som kan komma av att håret gnuggas emot ryggen, under ytterkläder, remmen på en väska eller bilbälte eller från att det slitage som kan uppstå att oftast ha håret uppsatt på samma sätt, tex få en gloria av korta hårstrån som gått av om en oftast har håret i en hästsvans.

I min erfarenhet är det långt viktigare än vilken typ av shampoo en använder eller inte, om
det är balsammetoden som används, bara det passar ens hårtyp så finns det så många bra sätt att tvätta det och vilka stylingprodukter som passar.

Personligen är jag dock ett fan av balsammetoden just för att den är så skonsam och det också emot ens skalp eftersom de starka sulfater som behövs för att tvätta bort silikoner för förhindra att så kallade buildups av silikoner gav min skalp klåda och sen jag började så behöver jag inte länge tvätta håret varannan dag, det blir ca 1-2 ggr/veckan numera plus att mitt hår inte är frissigt och torrt längre utan känns friskt och glansigt och det har vuxit sig längre än någonsin sen jag började.

Reklam bild för bm
Före
attachment.php


Ca 5 år senare
14479801_10154187292879011_1914141201656860739_n.jpg
 
Jag röstar också för Olaplex. Det har verkligen räddat mitt hår. Men det blir bäst om man är en person som färgar håret. Då sätter det sig bäst. Förr kunde jag bara ha fjäderhår någonstans till axlarna. Nu har det vuxit ut och blivit långt. För första gången i mitt liv! :love: Det här håret har jag drömt om sen jag var liten.
 
Jag röstar också för Olaplex. Det har verkligen räddat mitt hår. Men det blir bäst om man är en person som färgar håret. Då sätter det sig bäst. Förr kunde jag bara ha fjäderhår någonstans till axlarna. Nu har det vuxit ut och blivit långt. För första gången i mitt liv! :love: Det här håret har jag drömt om sen jag var liten.

Min kompis blandar i Olaplex i blonderingen när hon bleker mitt hår och det är helt otroligt vilken skillnad det är jämfört med att blondera utan Olaplex. Det blir inte alls torrt och slitet, snarare tvärtom. :up::up::up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp