Bukefalos 28 år!

eerijka

Trådstartare
Hoppas någon där ute nu kan hjälpa mig!

Igår vad jag ute och körde i stan då jag plötsligt får stanna bilen för där, mitt i vägen sitter två små harungar. Jag ställer bilen åt sidan och går ut. Harungarna börjar då hoppa mot mig och är inte alls skygga. Jag tänkte vad ska jag göra? Kan inte lämna dom här då blir dom garanterat påkörda. Det fanns inte heller någon bättre plats i närheten att lägga dom på eftersom det var korsningar och bilvägar överallt. Så jag beslutar mig för att ta med dom hem, polisen svängde även förbi och undrade vad jag sysslade med. Fick då förklara och dom höll med mig, ingen bra plats för harungar och dom lät mig ta med hararna hem. Nu har jag lagt dom i en transportbur med fillt och hö. Vatten finns och en knäckebrödsbit. Har googlat och man ska ju tydligen ge dom någon form av mjölkersättning. Men affärer är stängda och finns inte så mycket att göra just nu.. Så, vad ska man göra? Jag ser att dom är väldigt unga också, så jag vill gärna få i dom någon form av näring. Hoppas någon kan svara ! =)

Obs. Jag vet mycket väl att man ska låta djuren vara i naturen och att dom oftast inte är övergivna. Men tanken på att lämna dessa två mitt i gatan var inte ett alternativ.
 
Sv: Harungar!

Pröva sockervatten. Tror du kan hitta nått recept på goggle. Jämt så de får energi, Annars får du ringa och rådfråga veterinären.
 
Sv: Harungar!

Har gett dom det redan :) Den ena åt med aptit men den andre hade lite svårare att få i sig. Har även vägt dom, den ena väger 180g och den andra 160g.

Nu ligger dom ihopkurade i buren med en varmvattenflaska brevid sig. Tyckte dom kändes kalla när jag kollade till dom sist, men nu är dom varma igen. Har dom ute i ett lusthus på trädgården.
 
Sv: Harungar!

Ring viltjouren imorrn bitti.
Man får inte ha vilda djur mer än 48 timmar i fångenskap utan tillstånd.

Det finns lite recept för mjölkersättning för kaniner att hitta på internet. Kattmjölksersättning kan ges även om den (för kanin) ofta är för mager. Vet inte hur näringsinnehållet skiljer sig på hararnas mjölk men mixtra inte för mycket, hardjur har känsliga magar.

Kan de komma undan från varmvattenflaskan? Ta bort den annars.
 
Sv: Harungar!

Har pratat med en vilddjursjour person här i länet och han hade ingen möjlighet att ta emot dom eftersom han skulle resa bort nu i helgen.
Men han tipsade mig om en mjölkersättning för hundvalpar, samma som djurens ö tipsar om på deras hemsida. Har vart iväg och köpt det igår och båda äter med aptit. Varmvattenflaskan har vi inte kvar eftersom dom nu står inne i ett rum istället för utomhus. Matar dom var femte timme ungefär, och dom är mycket piggare än igår. Dom dricker vatten själva ur skålen, har ätit lite gräs och sedan tvättar dom sig också själva. Mellan matningarna låter jag dom vara ifred.

Ja undrar hur gamla dom är, dom väger ca 200 gram styck och enligt djurens ö ska dom då vara 2 veckor gamla. Men vet inte, dom är så små.
 
Sv: Harungar!

Är det tänkt att du ska släppa ut dem igen eller ska du ha dem hos dig för evigt?
 
Sv: Harungar!

Jag ska släppa ut den så fort den klarar sig själv.. Tyvärr dog den ena idag :( .. På dagen när jag skulle mata hararna så var den ena väldigt svag (helt oväntat, den var hur kry som helst iförrgår). Den orkade inte riktigt hålla huvudet uppe så vi gav sockervatten till den.. Sedan mjölkersättning plus morotspure. Den blev lite piggare av det men såg trött ut. Vi lät den vila. Sedan vid nästa mål mat låg hararna tätt intill varandra och den ena hade precis somnat in.. Väldigt synd.. Ville så gärna att den skulle klara sig.

Tror den dog för den var undernärd. Den vägde mindre än den andra redan när jag hittat dom, och hade antagligen svårt att ta igen det. I förrgår på dagen åt den både äpple och maskrosblad och den var mycket piggare än den andra haren. Dock har den ätit mindre mjölk än vad den ska ha. Men man kan ju inte heller trycka i dom.. Eftersom den var pigg tänkte man ju att den mår bra.. Sedan vände det så fort.

Nu ska jag lägga allt krut på den som är kvar. Den äter som ett riktigt matvrak. Jag följer ett matchema som finns på djurenso.se så att den får lagom mängd mat. Tycker dock så synd om den, alldeles ensam i buren :( buhu..
 
Sv: Harungar!

Tråkigt att den inte klarade sig. :( För övrigt tycker jag det är lite snålt med bilder i den här tråden... :p
 
Sv: Harungar!

ja de va riktigt synd.. :( den andra äter fortfarande som .. en varg. vet inte vad. haha. den vill bara ha mer och mat :p Det roliga är att den gått upp 50 gram på några dagar =) . Det tar sig.

Dock är det väldigt svårt att få den att äta grönsaker och sådant.. Vet inte hur man ska göra.. Har kittlat den med ett maskrosblad på nosen, då tog den en tugga iaf:p

Kanske kan lägga upp någon bild när den är ute på gräset :P
 
Sv: Harungar!

Sockervatten?! Nej nej nej, helt livsfarligt, rubbar bakteriekulturen i tarmen.

Tänk på dom som kaniner. De behöver en laktoslåg, proteinhög, fetthög mjölkersättning, finns inte många andra djurarter som har lika rik mjölk (om de fortfarande diar), och fibrer! Dvs hö, kvistar, blad, sånt de äter i naturen. Ge inte grönsaker eller frukt, och absolut inte spannmål/pellets.

I princip alla vilda djurungar som man hittar är inte övergivna och man gör oftast mer skada än nytta när man plockar in dem. En del ungar överlever inte till vuxen ålder, för att de är dumma och sitter på bilvägar, men det är inget konstigt med det.

Om du sen ska fortsätta ha haren efter 48hr behöver du tillstånd från länsstyrelsen. De har även en rad föreskrifter om hur de ska hållas (exempelvis så måste de sitta på nätbotten/gräsbur som flyttas mycket ofta, de är superkänsliga för coccidios).
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 958
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 272
Senast: Wille
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 165
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 993
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp