Hårvård för nybörjare

Har du hårt vatten? Har för mig du bor på gård.
Mitt hår har hela livet tålt både färgning, värmestyling, tuperande och gud vet vad. Jag har förvisso använt bra produkter. Men misshandlat håret rejält.
Men ca ett år efter att vi flyttat hit till den här gården så blev mitt hår en torr och skör katastrof. Spelade ingen roll vad jag hade för dyra och bra produkter, slutade färga, värmestyla, tupera etc. Inga inpackningar, serum etc hjälpte.
Håret var frissigt och gick av. Jag fick klippa av det i axellängd iom att det iaf gick av där omkring.
Testade sen schampo, balsam och inpackning för hårt vatten. Äntligen började mitt hår komma tillbaks i normalskick!
Nu kör jag också lite Squalane-olja i längderna efter tvätt. Så mycket bättre än typ Kerastase liknande produkter. Jag kör The Ordinarys Squalane som jag har i ansiktet också. Sånt billigt klipp!
Hm. Alltså ja, nu när du säger det har hårkvaliteten dalat i samband med hårt vatten. Egentligen är det mjukt här men för rörens skull får jag ha filter (ytterligare en anledning att längta till renovering, rör som tål lågt pH, ja tack!). Vad använder du för produkter som är för hårt vatten?
Det tog några månader för mig när jag började med min medicinering. Jag märkte det eftersom jag HATAR långa naglar och noterade att jag fick klippa naglarna mycket oftare :o :D
Åh nej, jag hatar också långa naglar:nailbiting: (nej, jag biter inte på dem egentligen, blä)
 
Hm. Alltså ja, nu när du säger det har hårkvaliteten dalat i samband med hårt vatten. Egentligen är det mjukt här men för rörens skull får jag ha filter (ytterligare en anledning att längta till renovering, rör som tål lågt pH, ja tack!). Vad använder du för produkter som är för hårt vatten?

Jag tar mig friheten att svara ;)

Något som jag upplever var bra för håret i hårt vatten var att regelbundet använda ett "peelingschampo" för att få bort mineralerna ur håret. Det finns flera som är bra, jag gillar Paul Mitchell Shampoo Three och Christophe Robin Cleansing Purifying Scrub. De är rätt skonsamma trots att de är djuprengörande och min hårbotten har inte blivit arg av att använda dem. Dock måste jag vara noga med att använda balsam även i hårbottnen efteråt (fast det gör jag alltid - som den supertorris jag är). Jag använder fortfarande scrubben från Christophe Robin, speciellt innan jag kör inpackning.
 
Hm. Alltså ja, nu när du säger det har hårkvaliteten dalat i samband med hårt vatten. Egentligen är det mjukt här men för rörens skull får jag ha filter (ytterligare en anledning att längta till renovering, rör som tål lågt pH, ja tack!). Vad använder du för produkter som är för hårt vatten?

Åh nej, jag hatar också långa naglar:nailbiting: (nej, jag biter inte på dem egentligen, blä)
Jag använder ett kit från Malibu C.

Detta!
 
Jag tar mig friheten att svara ;)

Något som jag upplever var bra för håret i hårt vatten var att regelbundet använda ett "peelingschampo" för att få bort mineralerna ur håret. Det finns flera som är bra, jag gillar Paul Mitchell Shampoo Three och Christophe Robin Cleansing Purifying Scrub. De är rätt skonsamma trots att de är djuprengörande och min hårbotten har inte blivit arg av att använda dem. Dock måste jag vara noga med att använda balsam även i hårbottnen efteråt (fast det gör jag alltid - som den supertorris jag är). Jag använder fortfarande scrubben från Christophe Robin, speciellt innan jag kör inpackning.

Jag använder ett kit från Malibu C.

Detta!

Tack båda för bra tips! Tyvärr silikon i balsamet men det kanske räcker att använda schampot och inpackningen + rengöringen.
 
Tack båda för bra tips! Tyvärr silikon i balsamet men det kanske räcker att använda schampot och inpackningen + rengöringen.
Vad bra att du sade det! Jag har faktiskt inte läst på ingredienserna utan bara gått på vad folk ansåg funkade när jag googlade. Jag var så desperat över att slippa tappa typ allt hår.
Jag vill helst undvika silikoner egentligen. Så jag ska nog byta till ett annat balsam.:up:
 
Tack båda för bra tips! Tyvärr silikon i balsamet men det kanske räcker att använda schampot och inpackningen + rengöringen.

Christophe Robin har inte silikon vad jag vet (jag är ju inte så kinkig på ingredienserna, funkar de så funkar de ;)).

Sedan tror jag Kevin Murphy är silikonfri men jag kan inte använda det märket. Mitt hår blir totalkatastrof (det är jättesynd för min lokala frissa som klipper mig säljer KM och jag hade gärna handlat där).
 

Liknande trådar

Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
451
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 834
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
989
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp