Hasbandage

Görel

Trådstartare
Moderator
Nu behöver jag era bästa knep för att få ett bandage att stanna kvar över hasen. Hästen har ett operationssår mitt på baksidan av hasen där jag vill ha en kompress och bandage över. Har provat flera olika varianter men alla glider ner.
Förmiddagens var snögg ovanpå kompressen, därefter cellona och till sist ett klisterlinda. Efter ett tag verkade lindans ände inte sitta ordentligt så jag la silvertejp över för att fästa ordentligt. Men det hjälpte inte heller, jag fick just besked att det hade hasat ner igen:mad:

Det lilla söta hästeländet och hennes bandage
Bandage.jpg
 
Tycker det är klart lättast att få saker att sitta om man lägger ett stadigt bomullsbandage hela vägen nerifrån hoven. 2-3 lager bomull (glöm inte ballarna!), oelastisk gasbinda som dras åt så att det blir stadigt (måste vara ordentligt polstrat med bomull för att undvika tryckskador), vetrap överst. Extra bomullskorvar på sidorna av hasspetsen för att avlasta så att den inte får tryck.
 
Hon har precis haft sånt långt och tjockt bandage med skena och nu ska bandaget minskas.
 
Komprex, sitter som berget (bra och dåligt). Jag har haft det runt/över ett bakknä med stor framgång, det gled inte en millimeter.
 
Min har nyligen varit opererad i hasen, min erfarenhet är att det inte går att få hasbandaget att sitta kvar pm inte benet nedanför lindas. Tyvärr. Annars är ju elastoplast/optiplast bästa självhäftande bandaget tycker jag.
Jag la på en sån på bandaget jag la igår kväll, men det hjälpte inte ett dugg dessvärre.
Jag får testa ett lite längre bandage i morgon.
 
Kompress, 2-3 st cellona, vetrap över hasen. Tensoplast längs med baktill + i bägge ändarna ut på pälsen, särskilt viktigt i ovankant med stor yta tensoplast som fäster på pälsen (man får rulla ett par varv med ca 50% överlapp). Man kan ha stallbandage nedanför som extra hjälp.
 
Det går ju att använda mer snögg. Jag brukar oftast bara ha snögg som en tillräckligt stor bit över kompressen men man kan ju linda runt benet flera varv också. Så har jag sett veterinärer göra. Blir dyrt men kan inte tänka mig att det skulle åka ner?
 
Vetplast har bra häftförmåga och är inte elastiskt. Det satt som berget när vi lindade fast fölskon med det. Skon satt trots en väldigt busig fölunge. Har även använt det på frambenet över knät på samma fölunge, men har ingen erfarenhet av hur det funkar på has tyvärr.
 
Har det blivit smutsiga klisterrester då som gör att snöggen inte fäster? Den brukar ju inte släppa i första taget sålänge det är rent och torrt under.
Tror att snöggen hunnit bli lite gammal och torr och därför inte satt så bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp