Bukefalos 28 år!

Hasledsinflamtion?? eller spatt???

I

isglass

Hej!
Jag är väldigt orolig över min häst! Jag hade vet. ute i torsdag för att kolla igenom hennes v. bakben, men det visa sig till sist att min ögonsten var halt på 3 ben:cry: Det v. bakbenet såg man markering vid longering och även höger fram. Men sen när vi böjde henn var hon halt v. bak och h. fram och även h. bak. Men värst var v. bak och h. fram. Det sitter i hasen bak och i kotan fram.

Vet. ville att jag skulle åka o röntga henne men tyvärr kan jag inte åka någonstans med henne eftersom hon vartit med i en transpot olycka för några år sedan o är totalt livrädd att bara se en transport. Är det någon som vet om det finns någon som åker ut och röntagar, har fått för mig att det finns men det kankse är för jag vill att det ska finnas så gärna!

Men iaf så ska hon behandlas imorgon troligtvis blir det alla 3 ben och då blir det först för hasledsinflamation. Men jag har aldrig hört talas om det :confused: är det någon som vet något om hasledsinflamation? och för kotan fram. Sen är det en lång väntan och se om det fungerar eller inte. Om det inte biter ska vi behandla för spatt.

Det som är positivt med henne är att hon inte har ont i ryggen och har ett helt frisk ben och är jämt musklad på båda sidorna, samtidigt som hon är en mjuk och rörlig häst. Går med bra övrertramp.
Hon är ett halvblod som är 15 år.

Någon som har något råd till mig??:confused: Gör precis allt för min ögonsten!!
 
Sv: Hasledsinflamtion?? eller spatt???

Det är omöjligt att avgöra tillståndet utan röntgen, som om det handlar om spatt eller hasledsinflammation är ju svårt att veta utan denna undersökning.
Såvitt jag kände till så var inte transportabel röntgen godkänd, men sen hörde jag för ett tag sedan om någon som fått hästen röntgad så. Om detta är sanning vet jag ej, någon annan som har bättre kännedom får svara på det.
 
Sv: Hasledsinflamtion?? eller spatt???

Vet att de hade en transportabel röntgen på Solvalla.
När de är halta på nästan alla ben brukar de spruta i blodet.
Det är väldigt riskfyllt att gå in i så många leder samtidigt.

Hoppas på negativt för Spatt.
Kan hästen inte transporteras sederad?
 
Sv: Hasledsinflamtion?? eller spatt???

Hej!
Här där jag bor, finns det 2 vet som använder sig av transportabel röntgen. Vanlig och Digital. Min kompis häst kunde inte åka transport, så hon fick tag i en vet som kom ut.
 
Sv: Hasledsinflamtion?? eller spatt???

Vet att de hade en transportabel röntgen på Solvalla.
När de är halta på nästan alla ben brukar de spruta i blodet.
Det är väldigt riskfyllt att gå in i så många leder samtidigt.

Hoppas på negativt för Spatt.
Kan hästen inte transporteras sederad?

Tack så mycket för alla svar!!!:bow:
Sederad?! menas det med att ge hästen lugnade.. Det skulle nog gå, men vet. vill helst inte droga henne, ansåg att det var bättre att göra som vi ska. Hur blir det om det om vet. sprutar i blodet istället för lederna?? Blir det samma effekt? Vill ju absolut använda mig av det minst riskfulla!
 
Sv: Hasledsinflamtion?? eller spatt???

Hej!
Här där jag bor, finns det 2 vet som använder sig av transportabel röntgen. Vanlig och Digital. Min kompis häst kunde inte åka transport, så hon fick tag i en vet som kom ut.

Om man får fråga.. Vart kommer du ifrån??
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 432
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp