Häst avlivas efter att ha blivit hängande utanför transport

En sjuk häst skulle få spendera sin sista tid hemma – men på vägen i transporten blev den orolig och försökte ta sig ut.
Räddningstjänsten fick kallas in eftersom hästen blev hängandes över en bom i transporten.
– För hästens bästa ska den avlivas nu, säger Staffan Mattsson, yttre befäl vid räddningstjänsten i Nybro.
 
"Över bommen" "Utanför transporten" Det är verkligen inte lätt med terminologin när man inte kan häst och inte är de väl kända för att kolla upp fakta heller.
Tänkte samma sak men i den här artikeln http://www.barometern.se/nybro/hast-blev-hangandes-ut-ur-transport-riskerar-avlivning/ står följande och den tidningen har förmodligen lite bättre koll

Räddningstjänsten larmades till riksväg 31 där en häst halvt tagit sig ur och blivit hängande över bommen till en hästtransport

Hästen hade kanske sparkat upp skötardörren vilket jag har hört talas om inte är så svårt på vissa transporter och försökt ta sig ut den vägen. Och sedan inte kommit över med bakbenen och då varit halvvägs utanför transporten, antar jag. Sen var ju hästen tydligen redan sjuk och skulle transporteras hem från vetklinik för att tillbringa de sista veckorna hemma :confused: Sorgligt för ägaren

Men alltså kvällstidningarnas rubriker är ju ofta helt uppåt väggarna :meh:
 
Räddningstjänsten larmades till riksväg 31 där en häst halvt tagit sig ur och blivit hängande över bommen till en hästtransport


Men alltså kvällstidningarnas rubriker är ju ofta helt uppåt väggarna :meh:

Det stod även i denna artikel men sedan hade hästen tagit sig tillbaka in över bommen står det och det tänker jag är fullständigt omöjligt om den hängt halvvägs ut genom lilla dörren.
Samtidigt lyckas då hästar med det mesta man tror är omöjligt så.......
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst gick genom isen i Älvasjön utanför Varberg på måndagen. Hästen befann sig cirka 100 meter ut i vattnet och räddningstjänsten...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 006
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 332
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp