Häst går emot och bakom skänkel

Tillys

Trådstartare
Jag har ett problem med hästen jag rider just nu (inte min). Det känns som ingenting går framåt på senaste tid och försökt olika tillvägagångssätt. Hästen bjuder inte framåt, går emot skänkeln och svarar på alla korrigeringar med att bli sur och ännu mer emot mig. Har försökt motivera den men hittar inget den tycker om. Den har ett bra liv med mycket varierande ridning. Inget är fel enligt ägare som kollat upp hon. Hela ridpassen går åt till att kämpa och sidförande rörelser är uteslutet, det går verkligen inte. Rider man övergångar slutar hon snabbt bry sig om både förhållande och drivande hjälper. Kör man 123 metoden blir det bara värre. Det är likadant från marken om jag tränar där.

Några tips på att få hästen mer motiverad?
 
Jag har ett problem med hästen jag rider just nu (inte min). Det känns som ingenting går framåt på senaste tid och försökt olika tillvägagångssätt. Hästen bjuder inte framåt, går emot skänkeln och svarar på alla korrigeringar med att bli sur och ännu mer emot mig. Har försökt motivera den men hittar inget den tycker om. Den har ett bra liv med mycket varierande ridning. Inget är fel enligt ägare som kollat upp hon. Hela ridpassen går åt till att kämpa och sidförande rörelser är uteslutet, det går verkligen inte. Rider man övergångar slutar hon snabbt bry sig om både förhållande och drivande hjälper. Kör man 123 metoden blir det bara värre. Det är likadant från marken om jag tränar där.

Några tips på att få hästen mer motiverad?


Hur rider ägaren?

Det låter väldigt märkligt att den har "mycket varierande ridning" om den inte fungerar med grundläggande hjälpgivning. Vad menar du med varierad ridning?

En häst som står emot som du beskriver är inte ok. Det är antingen något fysiskt fel, den förstår inte, eller så använder du inte dina hjälper korrekt.

1. Fråga ägaren hur denne rider.
2. Fråga vad ägaren när och hur hästen blev kollad.
3. Ta ut tränare / alternativ bed Vet titta på hästen.
 
Jag har ett problem med hästen jag rider just nu (inte min). Det känns som ingenting går framåt på senaste tid och försökt olika tillvägagångssätt. Hästen bjuder inte framåt, går emot skänkeln och svarar på alla korrigeringar med att bli sur och ännu mer emot mig. Har försökt motivera den men hittar inget den tycker om. Den har ett bra liv med mycket varierande ridning. Inget är fel enligt ägare som kollat upp hon. Hela ridpassen går åt till att kämpa och sidförande rörelser är uteslutet, det går verkligen inte. Rider man övergångar slutar hon snabbt bry sig om både förhållande och drivande hjälper. Kör man 123 metoden blir det bara värre. Det är likadant från marken om jag tränar där.

Några tips på att få hästen mer motiverad?

Med så stora protester har jag svårt att tro att det rör sig om annat än skada eller riktigt dålig ridning. Så dags att ta en rejäl tur till veterinären eller se över tränarsituationen.
 
Jag har ett problem med hästen jag rider just nu (inte min). Det känns som ingenting går framåt på senaste tid och försökt olika tillvägagångssätt. Hästen bjuder inte framåt, går emot skänkeln och svarar på alla korrigeringar med att bli sur och ännu mer emot mig. Har försökt motivera den men hittar inget den tycker om. Den har ett bra liv med mycket varierande ridning. Inget är fel enligt ägare som kollat upp hon. Hela ridpassen går åt till att kämpa och sidförande rörelser är uteslutet, det går verkligen inte. Rider man övergångar slutar hon snabbt bry sig om både förhållande och drivande hjälper. Kör man 123 metoden blir det bara värre. Det är likadant från marken om jag tränar där.

Några tips på att få hästen mer motiverad?
Sto förstår jag det som?

Brunst? Nyklippt? Klämmer du med benen eller är lite långsam i handen?
Hur funkar den på lina/töm?

Med vänlig hälsning, matte till ett ”svårt” sto (för mig, inte för ngn duktigare)
 
Jag tränar från marken och det är samma visa där med att gå emot, och då sitter jag ju inte på :) men jag är ju i utbildningsfasen så självklart kan det bero på mig och mina hjälper. Rider regelbundet på ridskola men där tränar vi ju på det gruppen tränar och på deras hästar. Försöker vara kvick och jättepetig med eftergifterna så tålamod antar jag är A & O.
 
Senast ändrad:
Jag tränar från marken och det är samma visa där med att gå emot, och då sitter jag ju inte på :) men jag är ju i utbildningsfasen så självklart kan det bero på mig och mina hjälper. Rider regelbundet på ridskola men där tränar vi ju på det gruppen tränar och på deras hästar. Försöker vara kvick och jättepetig med eftergifterna så tålamod antar jag är A & O.

Fast du svarade inte på hur hästen funkar med ägaren.

Gå den fram i alla gångarter och funkar då? Enklast är ju att ägaren visar isf.

Om den inte går bra och krånglar även där så skulle jag inte rida på den. Då är det nåt som är fel, och det är ägarens ansvar att ta reda på.
 
Är den frisk, och inte har ont och f ö r s t å r vad ni menar?
Den kandke behöver vila? Smälta intryck?
 
Fast du svarade inte på hur hästen funkar med ägaren.

Gå den fram i alla gångarter och funkar då? Enklast är ju att ägaren visar isf.

Om den inte går bra och krånglar även där så skulle jag inte rida på den. Då är det nåt som är fel, och det är ägarens ansvar att ta reda på.

För att jag inte vet vad jag ska svara. Ägaren är lite äldre och har inte sett hon rida mer än till och från gården. Enligt hon är det inget fel på hästen.
 
@Tillys endera är det ngt problem med hästen eller så är det sättet du gör saker på.

Det är inte ok att få sådana protester eller reaktioner du beskriver, då är det ngt fel.

Ta hjälp av någon kunnig som kan titta när du jobbar hästen - både av och uppsuttet.

Om du själv är en grön ryttare blir det nästintill omöjligt att ”träna” hästen då du själv inte riktigt vet vad du letar efter/hur/varför och ffa hur man löser (och läser) saker som uppstår.
 
För att jag inte vet vad jag ska svara. Ägaren är lite äldre och har inte sett hon rida mer än till och från gården. Enligt hon är det inget fel på hästen.

Men vet ägaren att du har så stora problem?

Jag skulle bli väldigt besviken om jag hade en medryttare som inte klarade av min häst men inte bad om hjälp. Du kan skada dig. Hästen kan skada sig.
 
Men vet ägaren att du har så stora problem?

Jag skulle bli väldigt besviken om jag hade en medryttare som inte klarade av min häst men inte bad om hjälp. Du kan skada dig. Hästen kan skada sig.

Jag är väldigt tydlig med min nivå men hon tycker att hästen går att lita på.
 
Jag är väldigt tydlig med min nivå men hon tycker att hästen går att lita på.

Att hästen går att lita på är ju inget som har med det du undrar över att göra tänker jag?
Ägaren kanske bara vill ha nån som helt enkelt motionerar hästen ?

Det låter som du och ägaren inte känner varandra så väl/inte har så mycket dialog .

Jag säger det jag redan sagt : om du själv är grön och inte riktigt vet vad du ska göra i olika lägen osv så blir det väldigt mycket svårare att dessutom ”utbilda” hästen.
 
Jag är väldigt tydlig med min nivå men hon tycker att hästen går att lita på.

Men det fungerar ju uppenbarligen inte. Har du sagt till ägaren att du inte får den att gå framåt ens?

Om det är fysiska problem den har, eller att du inte hittar knapparna, det är omöjligt att veta såhär på avstånd. Men varje gång den ignorerar dina hjälper så förstärker du beteendet att ignorera hjälpen. Förstår du vad jag menar?

Be ägaren att vara med och visa dig konkret och fysiskt, i stallet, på ridbanan, och ute på en promenad.

Jag hade en bestämd häst själv tidigare som blev riktigt jävlig en period när en Medis blev rädd och lät honom vända hem så fort han fick lust - istället för att berätta för mig att hon behövde hjälp. Det innebar en massa extrajobb för mig, innan jag fattade att hon inte redde ut honom.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 054
Senast: Badger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 807
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp