Häst med tävlingshuvud sticker ute med andra

Nokke

Trådstartare
Har en ridtravare här hemma som har fungerat som ridhäst de senaste 6-7 åren. Köpte den förra sommaren och hästen är helt ljuvlig att hantera, snäll och trafiksäker, inte rädd för något, finns inga trubbel alls, förutom när man rider ut med andra. Rider man ensam så lyssnar hon på minsta lilla sak man ber om. Däremot då man rider ut med andra så kommer tävlingshuvudet fram. Rider man längst fram så får absolut ingen ta sig förbi, och rider man bakom någon annan så ska hon absolut förbi. Detta skapar trubbel speciellt i traven, då hon sticker iväg i tävlingstraven och ska verkligen tävla mot de andra. Har fått ta till så kallad one-rein-stop ett par gånger för att få henne att stanna. Hon blir verkligen het och bara far iväg, finns inget annat sätt att få henne att stanna än att man måste försöka få henne på en volt så att hon helt enkelt inte kan fortsätta framåt. Har försökt allt jag kan komma på, men det enda som fungerar är in på en volt, avbryta framåt liksom, då först saktar hon ner och börjar lyssna. Efteråt är hon taggad och travar man igen så är det samma sak. Ensam ute är det inga problem alls att rida, då travar hon lugnt på långa tyglar och lyssnar på säte/vikt och det är sällan man ens behöver ta i tyglarna överhuvudtaget. Men tillsammans med andra så blir hon helt annorlunda. Det är 8 år sedan hon gick på travet sist, men huvudet finns verkligen kvar i henne. Någon som har tips på övningar för att få bort detta tävlingshuvud som hon har?
Tilläggas ska också att de andra hästarna har inte en chans att hänga med henne, så dom ligger inte henne i baken och "jagar på", utan de lämnar långt bakom henne, och de har ingen panik att de måste fatt henne, så det är inte så att de jagar på henne bakifrån. Ligger någon framför så sticker hon direkt förbi och far iväg. De andra hästarna tävlar inte med henne, utan de går lugnt i samma tempo bara.
 
Med min tävlingsinriktade herre handlade det om att börja rida ut i skritt längst fram tills han var helt okej med det.
Sedan Skritta som nr två första halvan (alltid mer bråttom hemåt)
Därefter hela turen som nr 2 i skritt.
Sedan Skritta som nr 2 och trava korta bitar men då byta först så han var längst fram.
Nu (4 år hos mig) går det fint att Skritta och trava bakom de flesta hästar och även galoppera bakom vissa.
Det ska tilläggas att han aldrig tränats på galoppbanan utan detta är enbart gener.
Jag har alltid utnyttjat till exempel varma sommardagar när han är lite dåsigare/dagar efter hårdare hoppträning osv till att träna på detta.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 969
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 300
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 956
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp