Övr. träning Häst och ryttare överviktiga. Tips på träning tillsammans

Hej.
Jag har precis köpt en ponny som är överviktig. Kanske till och med lite fet. Och har inte full kondition då han blivit mycket ståendes pga att han kan vara jobbig att rida och tycker det är sjukt tråkigt att göra saker som är jobbiga tex gå ordentligt på banan då han gärna protesterar. Men tycker han något är roligt så gör han det väldigt snällt.
Jag är också lite överviktig och skulle inte alls skada att få lite bättre kondition och vi skulle båda behöva gå ner i vikt.

Är det någon som har tips på träning som jag kan göra tillsammans med min ponny som gör att vi båda får jobba och bli av med extrakilon och få upp konditionen utan att han tycker det blir tråkigt och drar iväg i bocksprång?
Jag vet redan att han ska banta men det räcker ju inte för att bygga upp muskler och kondition också ☺

Ut och promenera eller tömköra i kuperad terräng.

När ni går på plant underlag kan du jogga vissa bitar medan ponnyn travar, förutsatt att du känner att du har kontroll nog för det, beror ju lite på hur väluppfostrad ponnyn är.

Longera över markbommar.

Det är rätt så trevligt att promenera med häst faktiskt om hästen är promenadvänlig. Att promenera i kuperad terräng är riktigt jobbigt och borde leda till att åtminstone några kilon stannar i skogen

Cykla med hästen! Faktiskt väldigt kul och bra träning om hästen travar och du håller jämn fart med den! Har du dessutom tillgång till bra, lågtrafikerade grusvägar är ju detta toppen! Glöm inte hjälm o handskar!

Jag brukade springa med pensionärsponnyn på ridskolan en gång i veckan, det gav faktiskt rätt bra resultat! Han blev piggare, gladare och mindre rund. Vi sprang tillsammans kanske 5-6 kilometer och sedan hoppade jag ibland upp barbacka så red vi tillbaka, han fick en fantastisk bjudning efter springturen :)
Själv hade jag så roligt medan jag sprang med honom och såg hur glad han var att jag nästan helt glömde att jag blev trött och ville stanna (jag var extremt ur form då) så det blev win win :up:

Hej.
Jag har precis köpt en ponny som är överviktig. Kanske till och med lite fet. Och har inte full kondition då han blivit mycket ståendes pga att han kan vara jobbig att rida och tycker det är sjukt tråkigt att göra saker som är jobbiga tex gå ordentligt på banan då han gärna protesterar. Men tycker han något är roligt så gör han det väldigt snällt.
Jag är också lite överviktig och skulle inte alls skada att få lite bättre kondition och vi skulle båda behöva gå ner i vikt.

Är det någon som har tips på träning som jag kan göra tillsammans med min ponny som gör att vi båda får jobba och bli av med extrakilon och få upp konditionen utan att han tycker det blir tråkigt och drar iväg i bocksprång?
Jag vet redan att han ska banta men det räcker ju inte för att bygga upp muskler och kondition också ☺
Tömkörning i skogen!!

Gillanden: ptr
Tömkör i alla gångarter .

Cykla ger ju knappt ingen motion alls med häst (eller hund) vid sidan, annat än då att det självklart är hälsosamt i sak med lite rörelse.
Men man bara ”cruisar”, dvs blir aldrig ansträngande konditionsmässigt för en.

Gillanden: ptr
Jag promenerar och tömkör min shettis. Utöver det rids han någon gång i veckan av ett grannbarn, men det blir inga direkta krav när hon rider även om det är bra att någon gör det. Har även provat att jogga med den större ponnyn, men hon blev så på att jag inte kunde bromsa henne (det var inte riktigt meningen att vi skulle springa från början, vi flydde mer från insekterna). Men funderar på att prova med lilleman också, hans korta ben passar mer min egen konditionsnivå just nu.

Hej.

I vilken kondition är du? Skritt både bygger och stärker. Särskilt kuperat landskap ger enormt bra träning för både dig och hästen så ut och gå är mitt tips. I skogen eller på mindre grusväg kvittar nu i början, huvudsaken är att ni rör på er och ju mer och brantare uppförsbackar desto bättre träning. Var lite försiktig med branta nedförsbackar i början, det sliter endel om inte hästen bär sig korrekt. Du lägger upp träningspassen utefter hur mycket du rört dig tidigare. Rör du dig 6000 steg/dag annars så satsa på det dubbla som mål inom en månad och utöka sedan. Det är ofarligt med träningsvärk men träningsvärk sätter ned motivationen så undvik det för både dig och din häst. Att komma ut och skritta skapar både framåtbjudning, glädje och tränar ert samspel. Ni lär känna varandra och du lär dig vad hästen reagerar på och vad ni därmed behöver träna lite extra på.

Lycka till!

Hästar nu

Övrigt nu

Dagbok

• Att sätta ett pris.

Radannonser

• Halvfodervärd

Hästnyheter

Bukefalos

Sök på Bukefalos med Google

Rekommenderas av Google: