Häst som är svår att leda

anonym.123

Trådstartare
Hej!

Jag rider en före detta travare 2-3 gånger i veckan, och mitt absolut största problem är att han är jättesvår att leda i både grimma och träns. Han buffar på mig (hårt, inte på något "gulligt" vis), nafsar/bits och beter sig bara allmänt illa just när man leder honom.
Jag har testat att ge honom lite space när jag leder honom (dvs ha längre tyglar/grimskaft) men också testat kortare, men han fortsätter ändå. Dessutom är han väldigt lättskrämd, och för det mesta märker jag inte ens vad det är som skrämmer honom, och när han blir rädd trampar han ner mig utan problem.
Några tips? Än så länge försöker jag jobba honom mycket från marken för att han ska ha mer fokus på mig när jag leder honom, men alla tips är uppskattade!
 
Hej!

Jag rider en före detta travare 2-3 gånger i veckan, och mitt absolut största problem är att han är jättesvår att leda i både grimma och träns. Han buffar på mig (hårt, inte på något "gulligt" vis), nafsar/bits och beter sig bara allmänt illa just när man leder honom.
Jag har testat att ge honom lite space när jag leder honom (dvs ha längre tyglar/grimskaft) men också testat kortare, men han fortsätter ändå. Dessutom är han väldigt lättskrämd, och för det mesta märker jag inte ens vad det är som skrämmer honom, och när han blir rädd trampar han ner mig utan problem.
Några tips? Än så länge försöker jag jobba honom mycket från marken för att han ska ha mer fokus på mig när jag leder honom, men alla tips är uppskattade!
Om det inte är din häst, så vad säger ägaren? Vad har hen för tips för att få bukt med problemet ?
 
Om det inte är din häst, så vad säger ägaren? Vad har hen för tips för att få bukt med problemet ?

Ingen aning faktiskt. De gånger jag har varit med henne har han betett sig ganska illa mot henne också, och då bryr hon sig inte så mycket utan säger bara till och släpper det sedan.
 
@anonym.123 att ”du jobbar den från marken” har ju ingen effekt om du inte riktigt vet vad du ska jobba på ? Utifrån hur du uttrycker problemet med att leda hästen känns det inte som du riktigt vet vad som behöver tränas ?

Ta hjälp av någon kunnig som kan hjälpa dig ? Det är det bästa rådet tycker jag.

Även om det går att svara här (och div spaltmeter med tips/förklaringar osv) att du måste få hästen att respektera utrymmet mellan dig och denne, så att du aldrig har problemet att hästen trycker mot dig/du lägger tryck/drag /handkraft att försöka styra den (helt meningslöst) , osv.

Du har ju en annan tråd om denna häst också som uttrycker problem med den allmänt hur den beter sig även uppsuttet.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 807
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 043
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 269
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 511
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp