Häst som inte accepterar skänkeln

malinkan

Trådstartare
Hej!
Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet.
Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt hingstig. Sedan såldes han vidare efter några år där han skrämde livet ur ägarna (detta skrev de själva i annonsen så ingen gissning)... Sedan köpte hans före detta ägare honom. Hon hade kanske egentligen inte tid med honom, så han stod mest. Han vet. besiktigades UA redan då. Sen tog jag honom på foder, och de första månaderna var KATASTROF.

Det gick knappt att leda honom från hagen utan att han skulle stegra på en, springa över eller hugga en. Vid borstning och fram för allt sadling så sparkades han hela tiden, vägrade flytta på sig, trampade på mina fötter, tryckte in mig i väggen och högg hela tiden.

Vid ridning bockade, stegrade, vägrade gå men fram för allt så högg han en hårt i benet. Han ville inte heller fatta galopp.

Detta gjorde självklart att vi tog ut honom till veterinär (en annan än den tidigare) som gjorde alla typer av tester, även tänder men allt var UA. Kiropraktor, sadelutprovare och equipment coach togs även ut. Vi har ridit för ett 10-tal olika tränare och jag har även tagit ut ryttare till honom. Bytt bett och hållt på (bäst funkar han på rakt vanligt bett eftersom att han är så himla mjuk och fin)

Denna tid är nu över (ville ge er lite bakgrund), han är kanonsnäll att leda och leds med vanligt grimskaft, borsta & sadla är inget problem. Han är till skillnad från förut nu i allmänhet glad och älskar att mysa. Ridningen har också blivit SÅ mycket bättre, dock finns det här fortfarande jobb kvar och jag vet inte hur jag ska fortsätta.

Denna häst är SÅ fin, lyhörd och mjuk när han väl går framåt. Bär upp sig och rör sig kanonfint, frustar och suger/tuggar nöjt på bettet. Speciellt när man rider ut med sällskap.

Men när man rider ut själv främst, men även i ridhus så är det som att han inte accepterar skänkeln. Skänklar man när han inte är sugen på att gå så kan han backa ned i diken, hugga mot benen eller helt enkelt totalt stänga av och inte ge någon reaktion öht.

Jag ska nu ta ut sadelutprovare igen, och hoppas på att det hjälper i alla fall något.

Hur skulle ni tänka? Hur skulle ni lägga upp träningen? Hjälp mig!
 
111 visningar, 0 svar...?
Ingen som har en enda tanke? Ni får vara hur hårda och raka ni vill. Jag kan ta kritik.
 
Min kompis hade en liknande häst och hon sålde honom billigt till en släkting som inte fick samma problem, han red bara i paddocken och hästen trivdes ned det.:eek:
 
hur utbildad är hästen?

Förstår han vad skänkeln är för något? Vad händer om du efter tryck med skänkeln lägger till spö/smackningar?

Hästen kan ju ha problem med magen.
 
Jag hade gått till grundjobb och börjat med att träna halt och framridning i skritt så att hästen förstår skänkelhjälpen. Gärna med en medhjälpare som kan leda hästen framåt om den inte förstår vad som menas först.
 
hur utbildad är hästen?

Förstår han vad skänkeln är för något? Vad händer om du efter tryck med skänkeln lägger till spö/smackningar?

Hästen kan ju ha problem med magen.

Ja han förstår skänkel. När han är på humör kan han öppnor, slutor, skänkelvikning trav- och galoppskänkel från skritt, rygga Osv osv men framförallt tar han då skänkeln framåt kanon.

Om han bestämt sig för att inte gå så spelar det ingen roll hur bestämd/tålmodig jag blir. Har testat båda. Går jag på med spö och smackning hugger han bara hårdare och snabbare efter mitt ben och kan backa/bocka.

Hur menar du med problem med magen??? :)
 
Jag hade gått till grundjobb och börjat med att träna halt och framridning i skritt så att hästen förstår skänkelhjälpen. Gärna med en medhjälpare som kan leda hästen framåt om den inte förstår vad som menas först.

Tror du det kan vara så?? När han så fint tar smackning, skänkel och skolor annars? Jag förnekar det inte. Tycker det bara är så underligt hur han ena sekunden tar galoppskänkel, skönkel framåt som ingenting direkt men sedan plötsligt blir så fly förbannad att han varken tar skänkel, smackning eller spö (spö som jag f.ö i princip slutat använda då en tränare sa åt mig att spöa upp honom, och berättade att hon var SÅ utbildad så jag måste lyssna. Vilket resulterade i att han va kanonsnäll en vecka och sedan blev han riktigt farlig att rida så jag lyssnade på magkänslan fort där.)
 
Tror du det kan vara så?? När han så fint tar smackning, skänkel och skolor annars? Jag förnekar det inte. Tycker det bara är så underligt hur han ena sekunden tar galoppskänkel, skönkel framåt som ingenting direkt men sedan plötsligt blir så fly förbannad att han varken tar skänkel, smackning eller spö (spö som jag f.ö i princip slutat använda då en tränare sa åt mig att spöa upp honom, och berättade att hon var SÅ utbildad så jag måste lyssna. Vilket resulterade i att han va kanonsnäll en vecka och sedan blev han riktigt farlig att rida så jag lyssnade på magkänslan fort där.)

Nej då låter det ju lite konstigt.
 
Tror du det kan vara så?? När han så fint tar smackning, skänkel och skolor annars? Jag förnekar det inte. Tycker det bara är så underligt hur han ena sekunden tar galoppskänkel, skönkel framåt som ingenting direkt men sedan plötsligt blir så fly förbannad att han varken tar skänkel, smackning eller spö (spö som jag f.ö i princip slutat använda då en tränare sa åt mig att spöa upp honom, och berättade att hon var SÅ utbildad så jag måste lyssna. Vilket resulterade i att han va kanonsnäll en vecka och sedan blev han riktigt farlig att rida så jag lyssnade på magkänslan fort där.)

Nej, då låter det ju verkligen som om det är något som gör ont, men bara ibland, eller tex en hjärntumör som gör att han blir personlighetsförändrad vissa dagar.
 
Tror du det kan vara så?? När han så fint tar smackning, skänkel och skolor annars? Jag förnekar det inte. Tycker det bara är så underligt hur han ena sekunden tar galoppskänkel, skönkel framåt som ingenting direkt men sedan plötsligt blir så fly förbannad att han varken tar skänkel, smackning eller spö (spö som jag f.ö i princip slutat använda då en tränare sa åt mig att spöa upp honom, och berättade att hon var SÅ utbildad så jag måste lyssna. Vilket resulterade i att han va kanonsnäll en vecka och sedan blev han riktigt farlig att rida så jag lyssnade på magkänslan fort där.)

Kan man med säkerhet utesluta smärta? Om en häst som uppenbart kan skolor och tar skänkel plötsligt inte gör det utan uppenbar orsak skulle jag vilja utesluta att det inte rör sig om smärta. Smärta är ju ibland svårdiagnosticerad och inget som måste vara konstant utan kan förvärras i vissa situationer och vara "ok" i andra.
 
Min kompis hade en liknande häst och hon sålde honom billigt till en släkting som inte fick samma problem, han red bara i paddocken och hästen trivdes ned det.:eek:

Jo jag har tänkt på det. Men nu har han haft 4 ägare varav bara jag kommit någon slags vart, så skulle kunna sälja och hoppas på solskenshistoria (eftersom att jag UPPENBARLIGEN inte är världsmästare och bäst för honom!) Men risken är fruktansvärt stor att han hamnar på ett ställe där visan upprepas...
 
Kan man med säkerhet utesluta smärta? Om en häst som uppenbart kan skolor och tar skänkel plötsligt inte gör det utan uppenbar orsak skulle jag vilja utesluta att det inte rör sig om smärta. Smärta är ju ibland svårdiagnosticerad och inget som måste vara konstant utan kan förvärras i vissa situationer och vara "ok" i andra.
Nej, då låter det ju verkligen som om det är något som gör ont, men bara ibland, eller tex en hjärntumör som gör att han blir personlighetsförändrad vissa dagar.

Wow, har aldrig tänkt på detta sätt. Det är verkligen något jag ska kontakta veterinär om, för även om han är så mycket snällare nu i hantering kan det ändå komma stunder ibland då han först står Supersnällt, men plötsligt blir superförbannad sparkas/försöka trycka upp i vägen för att sedan se lika glad ut och se ut som han undrar varför jag sa ifrån...
 
Wow, har aldrig tänkt på detta sätt. Det är verkligen något jag ska kontakta veterinär om, för även om han är så mycket snällare nu i hantering kan det ändå komma stunder ibland då han först står Supersnällt, men plötsligt blir superförbannad sparkas/försöka trycka upp i vägen för att sedan se lika glad ut och se ut som han undrar varför jag sa ifrån...

Om du var häst och plötsligt fick smärta (rejäl smärta) över något - hur hade du visat det?
 
Om du var häst och plötsligt fick smärta (rejäl smärta) över något - hur hade du visat det?

Jo jag vet. Därför jag sökt hjälp av diverse tränare, vet, kiropraktor, ryttare och sadelutprovare. Alla med samma inställning "han testar, rid på". Hade misstankar i början men när det väl började bli så långa oberoende parter så börjar jag ju fundera om de de säger är sant ...
 
Jo jag vet. Därför jag sökt hjälp av diverse tränare, vet, kiropraktor, ryttare och sadelutprovare. Alla med samma inställning "han testar, rid på". Hade misstankar i början men när det väl började bli så långa oberoende parter så börjar jag ju fundera om de de säger är sant ...

Det är fasiken inte alltid lätt att vara hästägare. Jag tycker du skall konsultera en veterinär och beskriva beteendet samt vilka åtgärder du/ni hittills gjort och att trots detta uppvisar hästen symtom på att inte vara helt nöjd med läget. En duktig veterinär kan råda er och boka in tid för kontroll av hästen och vid behov gå vidare med eventuella "fynd".
 
Jag hade provat att behandla honom för magsår faktiskt. Det är ganska enkel behandling, be din veterinär skriva ut omeprazol 40 mg och ge honom 20 tabletter/dag. Dessa är kapslar så de är lätta att ha isär och tömma innehållet i hans krubbmat. De verkar inte smaka äckligt heller, för min märr äter det med god aptit, och hon är kräsen.

Det är ju väldigt billigt och enkelt att behandla för magsår, så jag hade provat där. Ofta får man effekt inom 3-4 dagar oxå.
 
Jag tror inte på att hästar testar. De vill göra det så lätt för sig själva som möjligt, och de vill få vara duktiga, precis som vi. Säg att din häst har ont. Att ignorera skänkeln leder antingen till smärta (=> bits för att slippa) och fler skänklingar/ryck/sånt eller till att skadan gör ont. Din hästs lättaste väg är just nu att gå emot skänkeln.

Jag hade inte ridit en dag till, och hade min veterinär så mycket som nämnt "testar" så hade jag sagt tack och hej, lämnat direkt och inte kommit tillbaka.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 231
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 236
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 784
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp