Häst som kan vara svårfångad

EllenCla

Trådstartare
Hej! Söker tips/hjälp eller länk till en Annan tråd som kanske handlar om samma sak. Jag har en häst som kan vara lite svårfångad ibland. Jag har haft henne i 2-3 år och hon var mycket värre i början då man inte fick vara nära henne det minsta i hagen. Nu är hon oftast ganska enkel att få tag på om du har lite gott med dig, men hon måste alltid stå med grimma annars är det nästan omöjligt att få tag på henne. Men ibland har hon sina dagar då man inte kan komma fram till henne och ta henne i grimman och det är det jag skulle vilja ha lite tips på hur man kan göra? Hon är också lite ”rädd” för grimskaftet. Hon är inte direkt rädd utan ser hon det så går hon mer iväg lite. Hon har aldrig varit aggressiv och sparkats eller något utan bara tagit öronen lite tillbaka och gått/ travat runt i hagen. Någon som har varit i samma position och som kan hjälpa lite?
MvH Ellen
 
Kan du spendera tid i hagen och bara vara eller bara gå ut och vara trevlig utan att ta med henne in? Ta henne i grimman och hålla ett tag och klia eller nåt och sen släppa och gå och göra något annat och inte ta in henne?
 
Hade en sån häst i 15 år (hon var periodare då det började på våren och slutade på hösten).

Testade att gå efter vilket resulterade i att jag tröttnade efter 2 veckor då det inte började minska in på tiden utan fortare var att traska efter i 5 till 6 timmar varje dag.

Testade att locka med en hink med mat i, hon kom inte i närheten iallafall.

Testande att ta in övriga hästar, visst blev hon orolig men gick inte att komma nära ändå.

Det som visade lite skillnad var att gömma grimskaftet men så fort jag tog det kastade hon sig med full kraft så jag tappade henne.

Det som funkade var att alltid alltid alltid ha något godis med mig ihop med mitt kroppsspråk, sedan hängde det på väder och mina kläder då regnkläder och keps inte funkade, både keps och regnkläder kunde hon inte bry sig mindre om vid andra tillfällen.
 
@nullo-modo hon är precis likadan, det funkar oftast om man har lite Gottigt med sig och gömmer grimskaftet men annars flyger hon iväg och vill inte komma nära. @Lingon ska testa det lite mer men jag brukar när jag har tid ändå sitta i hagen och gosa lite med den höst kommer fram eller bara gå runt bland de och fixa lite.
 
Använd godis. Det finns ingen prestige i att inte nyttja sig av det även om många ibland har åsikter åt det motsatta .

Sen så rent mentalt för din egen del så är mitt råd att inte tänka på det i termen du använder - ”FÅNGA” hästen.
Du vill HÄMTA hästen.
Det spelar roll hur man tänker runt olika situationer med djuren i hanteringen för omedvetet agerar man utifrån hur man tänker . :)
 
@nullo-modo hon är precis likadan, det funkar oftast om man har lite Gottigt med sig och gömmer grimskaftet men annars flyger hon iväg och vill inte komma nära. @Lingon ska testa det lite mer men jag brukar när jag har tid ändå sitta i hagen och gosa lite med den höst kommer fram eller bara gå runt bland de och fixa lite.
Gör det till en rutin att alltid ge henne godis när hon ska in.
Min var ju i hagen även känslig för hur jag röde mig och det som funkade bäst var att gå som jag var ful =inte rakt mot henne och inte fästa blicken på henne.
 
Ibland kan det fungera bättre om man går hästens vägar.
Dvs inte gå rakt emot,(inga av hästens stigar är särskilt raka)
inte sikta på huvudet på vägen fram utan snarare bakdelen. Nästan som om man skulle gå förbi.
Klappa på halsen-manken innan man tar sej mot huvudet.
Titta i marken eller brevid hästen på vägen.

Inte klampa rakt fram i frisk marsch, snarare bestämt men lite med känsla och lite försiktigt utan att vara för försiktig,
inte så att man redan i det kroppsspråket man har på väg till den ber hästen att flytta sej undan...
Ser man att den nog vill backa undan, stanna till andas och fortsätt sen.

Kanske kan finnas något användbart att testa? :)
 
Hej! Söker tips/hjälp eller länk till en Annan tråd som kanske handlar om samma sak. Jag har en häst som kan vara lite svårfångad ibland. Jag har haft henne i 2-3 år och hon var mycket värre i början då man inte fick vara nära henne det minsta i hagen. Nu är hon oftast ganska enkel att få tag på om du har lite gott med dig, men hon måste alltid stå med grimma annars är det nästan omöjligt att få tag på henne. Men ibland har hon sina dagar då man inte kan komma fram till henne och ta henne i grimman och det är det jag skulle vilja ha lite tips på hur man kan göra? Hon är också lite ”rädd” för grimskaftet. Hon är inte direkt rädd utan ser hon det så går hon mer iväg lite. Hon har aldrig varit aggressiv och sparkats eller något utan bara tagit öronen lite tillbaka och gått/ travat runt i hagen. Någon som har varit i samma position och som kan hjälpa lite?
MvH Ellen


* Godis vid hämtning.
* Mat i boxen (kan vara en morot i krubban bara).
* Gå fram och klappa, ge godis. Gå iväg. Att du kommer är inte alltid = inhämtning.
* Ta in och borsta lite, släpp ut. Hämtning är inte alltid = träning.
* Smyg och skräms inte, dvs inte kasta grimman över huvudet eller liknande för att "fånga".

Skulle fundera nåt varv på hur den uppfattar ridningen, om den är väldigt negativ till att hämtas. Vad är det den reagerar negativt på s a s? Men jag har aldrig haft någon riktig svår, mina har kommit vandrandes i hagen. Väldigt bekvämt..
 
@Lager ska testa det, men en sak som ibland kan göra det lite svårt med godis är att det står ju 5 andra hästar i samma hage och alla lika godissugna så ibland blir hon lite undan trängd och till skillnad från de andra går hon iväg då, men ska prova att göra som du sa
 
Det som alltid fungerat för mig på sikt har varit att belöna med att ta bort pressen.

Jag går mot hästen i hagen, den går eller springer iväg och jag går eller joggar efter hästen tills den stannar upp. Kan ta lång tid i början. När den stannar upp vänder jag mig om och går åt andra hållet och sedan i en stor cirkel runt hästen utan att titta på den eller vända mig mot den.
När den går iväg igen så går jag efter, stannar den går jag iväg.
När hästen väl lugnat ned sig och jag kan komma närmare den så brukar jag bara vända mig om och stå still, när hästen tar bort fokus från mig går jag mot den.

Syftet är att hästen ska belönas när den lägger fokuset på mig genom att jag tar bort mitt fokus, och därmed pressen, från hästen. Till slut kommer hästen att gå emot mig istället. Ger alltid godis när jag fått fatt på hästen.

Detta kan ta timmar i början med en svårfångad häst, men ger man det tiden är det en riktigt bra grej att använda sig av. Dessutom tycker jag att det är roligt. :)
 
Fundera lite på vad som hänt dagarna innan de dagar hon är svårfångad. Hade till exempel en häst som inte ville bli fångad vintertid om hon dagen innan inte hade fått gå in i boxen och kissa innan ridtur, hon ville inte kissa i hagen när det var fruset. Då jag var medryttare tog det lite tid innan vi listade ut detta sen hade vi aldrig några problem.
En annan häst blev bara mer och mer svårfångad i stallet jag var i och den hästen hade två medryttare som red tre dagar i veckan var och tränade rejält, så hästen var helt enkelt trött, den var inte redo för uppgiften och reagerade med att vägra bli infångad.

Eftersom hon är mer svårfångad ibland så kan det vara något som utlöser beteendet
 
Det som alltid fungerat för mig på sikt har varit att belöna med att ta bort pressen.

Jag går mot hästen i hagen, den går eller springer iväg och jag går eller joggar efter hästen tills den stannar upp. Kan ta lång tid i början. När den stannar upp vänder jag mig om och går åt andra hållet och sedan i en stor cirkel runt hästen utan att titta på den eller vända mig mot den.
När den går iväg igen så går jag efter, stannar den går jag iväg.
När hästen väl lugnat ned sig och jag kan komma närmare den så brukar jag bara vända mig om och stå still, när hästen tar bort fokus från mig går jag mot den.

Syftet är att hästen ska belönas när den lägger fokuset på mig genom att jag tar bort mitt fokus, och därmed pressen, från hästen. Till slut kommer hästen att gå emot mig istället. Ger alltid godis när jag fått fatt på hästen.

Detta kan ta timmar i början med en svårfångad häst, men ger man det tiden är det en riktigt bra grej att använda sig av. Dessutom tycker jag att det är roligt. :)

Det är en hyfsad metod om man verkligen har koll själv, men lika effektiv ang att det ändå kan ta tid är ju att sätta sig ner bortvänd eller bara stå bortvänd eller flytta sig och sen vända sig bort . Och alla varianter på det och det du beskriver :)

Men ta bort termen fånga :idea: igen :crazy:
Begreppet/inställningen blir tokig för den som har problem tycker jag.
 
Jag tycker som @Snowball ovan, att det viktigaste är att ta reda på varför hon inte vill bli "fångad", det finns nästan alltid en grund till att hästen gör som den gör.
 
Det som alltid fungerat för mig på sikt har varit att belöna med att ta bort pressen.

Jag går mot hästen i hagen, den går eller springer iväg och jag går eller joggar efter hästen tills den stannar upp. Kan ta lång tid i början. När den stannar upp vänder jag mig om och går åt andra hållet och sedan i en stor cirkel runt hästen utan att titta på den eller vända mig mot den.
När den går iväg igen så går jag efter, stannar den går jag iväg.
När hästen väl lugnat ned sig och jag kan komma närmare den så brukar jag bara vända mig om och stå still, när hästen tar bort fokus från mig går jag mot den.

Syftet är att hästen ska belönas när den lägger fokuset på mig genom att jag tar bort mitt fokus, och därmed pressen, från hästen. Till slut kommer hästen att gå emot mig istället. Ger alltid godis när jag fått fatt på hästen.

Detta kan ta timmar i början med en svårfångad häst, men ger man det tiden är det en riktigt bra grej att använda sig av. Dessutom tycker jag att det är roligt. :)

Så gjorde jag med en ponny jag tog hand om förut. Tog hundra år, men i slutet kom han frivilligt till mig i hagen :)
 
En annan häst blev bara mer och mer svårfångad i stallet jag var i och den hästen hade två medryttare som red tre dagar i veckan var och tränade rejält, så hästen var helt enkelt trött, den var inte redo för uppgiften och reagerade med att vägra bli infångad.

Eftersom hon är mer svårfångad ibland så kan det vara något som utlöser beteendet


Håller med.

Med undantag för typ första vecka på sommarbetet då de kan bli lite gräsfixerade. Men en häst som pinnar iväg åt andra håller när den ser sin människa...? Inget bra tecken.
 
har testat lite olika som sagt på denna tråden och det som fungerat bäst för mig är att gå en väg som inte är helt rak och sedan gå till en annan häst innan jag går till henne för det verkar som om hon blir lite mer intresserad då samt att hon får en godisbit eller något liknande när jag hämtat henne. Detta har fungerat väldigt bra och hoppas det håller i sig. ;)
 
har testat lite olika som sagt på denna tråden och det som fungerat bäst för mig är att gå en väg som inte är helt rak och sedan gå till en annan häst innan jag går till henne för det verkar som om hon blir lite mer intresserad då samt att hon får en godisbit eller något liknande när jag hämtat henne. Detta har fungerat väldigt bra och hoppas det håller i sig. ;)

Ger du godiset i hagen eller utanför?
 
@Snowball hon får godiset efter jag har henne men i hagen? Är det bättre att ge det utanför?
Jag ger direkt som en belöning för att hon kommit. Tänk belöning varje gång hon gör något du vill förstärka eller låter bli att göra något som du inte vill att hon gör. Kommer till dig i hagen = belöning, stannar fastän du tagit fram grimskaftet = belöning, följer med till grinden = belöning osv.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 535
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp