Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Rumpnissen

Trådstartare
Nu börjar jag bli riktigt trött på min häst. Hon har sedan jag köpte henne för två år sedan sparkat i väggarna till och från. Det har dock eskalerat på sistone. I början var det mest i samband med fodringar och utsläpp men nu gör hon det även under natten.

Vi har provat att hänga upp hinkar med vatten, ballonger, sätta för gallret med råspånt för att hon inte ska irritera sig på de andra hästarna, allting hjälper tillfälligt men efter ett tag struntar hon i det. Det har gått så långt så att hon lyckats flytta på en hel vägg (stallet är väll inte det bästa bygget som gjorts...).

Vi har börjat inse att hon inte kommer sluta sparka utan behöver en lösning fram till våren. När betet börjar så släpps de ut dygnet runt och sedan får vi försöka bygga ett vindskydd under sommaren så hon kan gå ute nästa vinter. Detta är dock inget vi kan fixa nu så vi behöver en tillfällig lösning. (Det finns ingen lösdrift i närheten annars hade hon fått åka dit på en gång... )

Vi har funderat på att fästa tjock plåt på väggarna med gummimatta över så hon inte tar sönder stallet. Har ni några andra idéer?
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

De nya plastmaterialet- vad heter det:confused::angel:
Folk säger att hästar ogärna sparkar i det, för att det "ger igen"

Gummimatta där det sker som värst är ju det mest enkla alternativet i nuläget.

Den verkar inte trivas med sin granne- byt box.
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

har hon mat hela tiden?
annars kan det vara en grej som kan hjälpa.
längre utevistelse?
kanske även nån leksak i boxen som tex dehära slickstenarna så hon håller sig sysselsatt?
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

sätt upp sparkskydd i boxen, jag har nåt gummiaktigt i mitt släp tex ;)

Bara inte hästen tuggar på det men man kan ju smeta på diverse ej smakliga saker på kanterna ;)
Det lär bli billigare (om det fungerar, ni känner hästen bäst) än att byta boxinredning till det där plastiga (det är bra men rätt dyrt)
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

De nya plastmaterialet- vad heter det:confused::angel:
Folk säger att hästar ogärna sparkar i det, för att det "ger igen"

Gummimatta där det sker som värst är ju det mest enkla alternativet i nuläget.

Den verkar inte trivas med sin granne- byt box.


Plastmaterialet lät spännande, går googla lite.

Spelar ingen roll var hon står i stallet, vi har provat alla lösningar som finns.
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

har hon mat hela tiden?
annars kan det vara en grej som kan hjälpa.
längre utevistelse?
kanske även nån leksak i boxen som tex dehära slickstenarna så hon håller sig sysselsatt?

Mar har hon inte hela tiden men det hjälper inte heller, hon äter inte (mer än en viss mängd alltså). De går ute från 8 på morgonen till 9 på kvällen, längre är inte möjligt.
Leksaker har jag provat, fungerar i ett par dagar, sen är det inte roligt längre.
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Hittade inte så mycket plast inredning. Plastbrädor av märket Gova hittade jag. Det hjälper dock inte eftersom hästen flyttar HELA väggen när brädorna inte ger med sig.

Tilläggas ska att hon både sparkar och kastar sig in i väggen från sidan. Sparkar även på boxdörren och en annan vägg.
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Du rider för lite:angel::rofl:


Skojar du? Jag börjar istället inbilla mig att ju mer man rider - desto vildare blir hon i stallet. För bra kondition gör att energin sprutar ur öronen.

Varför ska det vara krav på vindskydd? Hade bara viljat slänga ut hästskrället :devil:. Tror faktiskt inte hon skulle ha något emot det alls.
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Hade ett sto som sparkade på väggarna, detta löste vi med att sätta upp gummimatta med lite hålrum mellan vägg och matta. Med följden att det inte lät när hon sparkade och det sviktade tillbaka. Sedan var det inte kul längre tycket hon.

Nästa tips med vindskydd, polare fick problem med stallbygge och löste ett vindskydd med stora fyrkants halmbalar i ett u, föraktade så dom inte trillade ner och med en pressning som tak. Vipps ett ätbart vindskydd.


Något som hjälper i dina byggtankar?
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Hade ett sto som sparkade på väggarna, detta löste vi med att sätta upp gummimatta med lite hålrum mellan vägg och matta. Med följden att det inte lät när hon sparkade och det sviktade tillbaka. Sedan var det inte kul längre tycket hon.

Nästa tips med vindskydd, polare fick problem med stallbygge och löste ett vindskydd med stora fyrkants halmbalar i ett u, föraktade så dom inte trillade ner och med en pressning som tak. Vipps ett ätbart vindskydd.


Något som hjälper i dina byggtankar?


Vi löste det oxå med ett hålrum mellan gummimatta och vägg. Var visst inte lika kul att sparka när det gav igen eller inte hördes lika mycket
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Mar har hon inte hela tiden men det hjälper inte heller, hon äter inte (mer än en viss mängd alltså). De går ute från 8 på morgonen till 9 på kvällen, längre är inte möjligt.
Leksaker har jag provat, fungerar i ett par dagar, sen är det inte roligt längre.
När är det värst- på kvällen eller på morgonen?
Jag skulle försöka "slänga ut" den vid 6.

Annars är nog gummimatta med hålrum ett alt. sålänge.
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Under natten är det värst. Det hörs inte ett ljud från stallet innan de fått frukost. Däremot så börjar min väsnas när de andra har ätit upp - då vill hon gå ut - trots att hon själv inte ätit upp. Men då är det inte alls någon hysteriskt sparkade och slängande i väggarna utan mer bara lite oroligt i boxarna.
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Hmm.
Min val. hör bilen:grin:

Jag skulle slänga ut den på en gång, så kanske hon uppskattar när de andra kommer ut. Altså ge frukosten ute.

Äh jag vet inte, men inbillar mig att det värsta är på morgonkvisten- vid 5 kanske:crazy:
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Prova att släppa ut henne först, innan de andra får mat så hon får äta ensam ute medan de andra äter inne. Kör småbarnstricket med leksaker-byt ut dem var 3:e dag så att de är nya, förhoppningsvis tycker hon att det är nytt när det byts ut...

Ta in henne sist och ha mat klar i hennes box när hon kommer in och de andra har redan fått mat så hon slipper stress från andra hästar. Har hennes boxgranne också mat hela natten? Annars kan det också stressa henne att ha en hungrig granne som tigger...(det gillar inte min dam! )

Lägg maten så långt från den andra hästen hon har kanske en box på änden så att hon bara har en granne...

Hade det varit en tinker hade jag sagt kolla skabb :p ....

Har ni hagar med träd och naturligt vindskydd? I så fall hör med hagkompisen om de kan vara ute ngn natt för att bryta beteendet. Är hon likadan om hon står inne under dagen någon timme?
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Vill mest säga, ang detta sparkande: vidtag ALLA försiktighetsåtgärder som går ur säkerhetsaspekt, gummivägg/matta låter som ett av de bättre alternativen ang. svikt tillbaks.

Nu pratar jag inte försörelse utan säkerhet som sagt.
vi hade en HEMSK olycka i stallet med en häst som beter sig som din, för 2 veckor sen. Hästen hade spånplattor fastsatta utanpå gallret (godkända boxar och galler). sparkade dock så högt att sparken tog mot spånplattan som satt över gallerdelen, inte den kompakta boxväggen. Hoven gick igenom spånplattan och slog så hårt att gallret vek sig och skapade ett hålrum i gallret där bakhoven kilades fast. Hästen stöp i golvet och orsakades enorma skador. ena ögat, samt stora skador på huvud och öron.
stod på s-holm en dryg vecka, utan känsel eller nervfunktion i vare sig öga, öra eller nos. skador på njurarna också - kissade blod.

är nu hemma men faran är inte över. fortfarande lealös i ena örat, oerhört svag och nedgången, samt ögat har bara öppnat sig lite, dock verkar hon se på ögat vad de kunna utreda såhär långt. de fick öppna ett hål i halsen så att hon skulle kunna andas pga svullnaden i huvudet som var enorm.

vad som skett med bakben/rygg och andra aspekter av kroppen går inte att utreda just nu, utan det återstår att vänta och se tills hästen tagit sig över krisen om den gör det.

det jag vill säga med detta är att underskatta inte olycksrisken med en sådan häst som sparkar så våldsamt och intensivt.
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Menar du att det var ett robust galler med pinnar?

En plyfaskiva är nog ett måste, men vem räknar med att den ska slå så högt?
Stackars häst:eek:
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Jag är helt med dig. Hade en kompis häst som sparkade (fast det var en ganska lugnt häst) och fastnade med hoven i fönstergallret (godkänt). Han lever inte längre.

Gallret över min hästs box är förklätt med rejäl råspånt. Väggarna baktill däremot är bara tunna plyfaplattor, de har hon lyckats sparka igenom. Det är också ett under att hon klarat sig när hon sparkat ut brädor och sparkat lös väggen. Det är ju livsfarligt - varför det måste få ett slut.

Vi klurade under gårdagen för att hitta en snabb och garanterat effektiv lösning. I natt har det varit helt lugnt, inte ett ljud.

Tack för hjälpen allihopa.
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

gummimatta med hålrum rekommenderar jag också samt munkpeppar då det verkar vara ett "pissemärr"beteende..Visst sparkar hon, men varför ?
Jag vet att det är svårt då jag haft några såna själv och det är nästan alltid ston.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 498
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 208
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 990
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 025
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp