Häst som sticker?

silverblom

Trådstartare
Vad gör man med en häst som sticker? Både vid promenader och ridning?
Hästen kan gå helt lugnt och se helt lugn ut för att plötsligt försöka sticka iväg. Hur hade ni hanterat detta? Hästen har bara lyckats sticka iväg en gång trots många försök. Det är ett introvert kallblod.

Han har tidigare gått fint att rida ut på sjäv men i höstas började han med detta. Båda när vi är själva och när vi har sällskap. Jag slutade rida och har promenerat en del. Sedan har han vilat en del i vinter men jag vill sätta igång honom igen men han försöker sticka iväg vid promenader och jag känner att jag inte har så stor lust att rida honom när han gör så. Några tips`?

Han är väldigt snäll och lätthanterad annars och jag har försökt longera honom innan promenader men då går han bara och segar för att sedan sticka iväg när vi promenerar ute.
 
Leder du med bara grimma? Prova i så fall träns eller kedja eller både och. Ibland behöver de bara känna att det finns motstånd och så slutar beteendet. Träna ledarskap med hästen så att den litar på dig också och belöna med klapp och godis ibland så tycker hästen kanske att det är roligare att följa med.
 
Svårt att veta vad du menar när du skriver att den helt plötsligt bara gör så. En häst gör sällan någonting utan en anledning.

Från marken kan du ju göra det mer intressant genom tex godis om den gillar det. Öva på att leda, stanna, backa, gör en volt mm, belöna med godis. Se till att det händer något hela tiden med fokus på er, er relation och såklart vägen till de flestas hästars hjärtan - mat/godis.

I ridningen blir det lite svårare då du inte kan ge godis från ryggen. Men halt, backa, gå, volt, några steg åt sidan mm...

Börja rid nära stallet och utöka avståndet om det går bättre. Om hästen beter sig bättre med sällskap så rid enbart med sällskap i början eller om du vill rida ut längre....


Detta hade jag provat med tanke på vad du skriver, men också det är svårt att veta med så lite info och utan att ha sett hästen.

Det är väldig skillnad på hur man ska lägga upp träningen om hästen är ouppfostrad eller rädd tex.

Jag förutsätter att hästen är genomgången u.a. av veterinär när jag skriver detta.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp