Häst sparkar andra hästar i transporten - vad göra?

diabla

Trådstartare
Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär 45 minutes. Hästen och shettisen går vanligtvis i hage ihop. Hästen är vädligt aggressiv mot shettisen, speciellt när de ska fodras. Hur kan jag skydda shettisen från sparkar från hästen när jag transporterar dem ihop?
har en vanlig transport där hästarna står sida vid sida och åker i färdriktning.

Jag tänker att ska iallfall inte mata dom så att de inte kan bråka om hö.

Jag har funderat på ett installera en gummi skiljevägg i transporten, men fungerar de verkligen? vissa verkar så tunna och som att en spark från en stor häst på en liten shettis ändå kan göra skada.

Vad har ni gör erfarenheter och råd?
 
Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär 45 minutes. Hästen och shettisen går vanligtvis i hage ihop. Hästen är vädligt aggressiv mot shettisen, speciellt när de ska fodras. Hur kan jag skydda shettisen från sparkar från hästen när jag transporterar dem ihop?
har en vanlig transport där hästarna står sida vid sida och åker i färdriktning.

Jag tänker att ska iallfall inte mata dom så att de inte kan bråka om hö.

Jag har funderat på ett installera en gummi skiljevägg i transporten, men fungerar de verkligen? vissa verkar så tunna och som att en spark från en stor häst på en liten shettis ändå kan göra skada.

Vad har ni gör erfarenheter och råd?
Varför går de ens ihop om hon är så aggressiv? Du kan absolut inte transportera dem tillsammans utan en rejäl skiljevägg, så har du inte en sådan eller kan låna/hyra en transport som har det så får du åka två gånger, det är helt oförlåtligt att lasta dem och åka om den lilla riskerar att skadas, inte bara oförlåtligt utan även olagligt.
 
Förstår inte riktigt upplägget. Byta till mjuk mellanvägg för att hästen sparkar? Verkar ju jättedumt. Har du hård mellanvägg idag?

Jag hade varken haft hästarna ihop i hagen eller i transporten om den ena är så aggressiv som du beskriver. Vilket otroligt stressmoment för shettisen.
 
Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär 45 minutes. Hästen och shettisen går vanligtvis i hage ihop. Hästen är vädligt aggressiv mot shettisen, speciellt när de ska fodras. Hur kan jag skydda shettisen från sparkar från hästen när jag transporterar dem ihop?
har en vanlig transport där hästarna står sida vid sida och åker i färdriktning.

Jag tänker att ska iallfall inte mata dom så att de inte kan bråka om hö.

Jag har funderat på ett installera en gummi skiljevägg i transporten, men fungerar de verkligen? vissa verkar så tunna och som att en spark från en stor häst på en liten shettis ändå kan göra skada.

Vad har ni gör erfarenheter och råd?
Kör dom en och en istället, låter inte säkert att köra dom ihop om den ena är såpass aggressiv.
 
Förstår inte riktigt upplägget. Byta till mjuk mellanvägg för att hästen sparkar? Verkar ju jättedumt. Har du hård mellanvägg idag?

Jag hade varken haft hästarna ihop i hagen eller i transporten om den ena är så aggressiv som du beskriver. Vilket otroligt stressmoment för shettisen.

Dubbelgilla på det, jag skulle aldrig våga ha den stackars shettisen ihop med en aggressiv storhäst. En häst är alltid en häst (oavsett storlek och ras) och en människa är bara en människa... kan man verkligen säga här.
 
Varför går de ens ihop om hon är så aggressiv? Du kan absolut inte transportera dem tillsammans utan en rejäl skiljevägg, så har du inte en sådan eller kan låna/hyra en transport som har det så får du åka två gånger, det är helt oförlåtligt att lasta dem och åka om den lilla riskerar att skadas, inte bara oförlåtligt utan även olagligt.
På vilket sätt är det olagligt? Finns det källa på det så man kan lära sig något nytt? 🤔
 
Snabb googling, jag är på väg till jobbet. Det finns troligen mer, bättre och även inriktat på enbart häst.

Djurskyddslag (2018:1192)

2 kapitlet, Allmänna bestämmelser om hur djur ska hanteras och hållas
1§ Rad 1
2§ Första stycket punkt 1-3

13§
 
Senast ändrad:
Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär 45 minutes. Hästen och shettisen går vanligtvis i hage ihop. Hästen är vädligt aggressiv mot shettisen, speciellt när de ska fodras. Hur kan jag skydda shettisen från sparkar från hästen när jag transporterar dem ihop?
har en vanlig transport där hästarna står sida vid sida och åker i färdriktning.

Jag tänker att ska iallfall inte mata dom så att de inte kan bråka om hö.

Jag har funderat på ett installera en gummi skiljevägg i transporten, men fungerar de verkligen? vissa verkar så tunna och som att en spark från en stor häst på en liten shettis ändå kan göra skada.

Vad har ni gör erfarenheter och råd?

Menar du att du inte har en mellanvägg idag och hade tänkt transportera dem tillsammans utan? Och på vilket sätt skulle en gummiskiljevägg skydda bättre vid sparkar än en hel?
Självklart ska du INTE transportera dem tillsammans! Shettisen har ju ingenstans att ta vägen utan blir ihjälsparkad om stoet blir aggressivt. Jag förstår inte ens hur du tänker här?!
Kör dem separat!!!
 
Vad har ni för erfarenheter och råd?

Kan inte logga in på mitt konto, har inte lösenordet på den här telefonen, detta är Diabla.

N E J jag har självklart inte tänkt att transportera dem ihop så som transporten är byggd nu. det är därför jag har startat den här tråden och behöver råd om vad jag kan göra för att bygga om transporten så att den är säker.
Nej transporten har just nu ingen skiljevägg den har bara en bom, det är därför den behöver byggas om.
Vad har ni för rekommendationer på skiljevägg vad finns det för material som är bra och design och har ni någon erfarenhet av en häst som sparkar igenom en skiljevägg?
Självklart om det inte går att bygga om transporten så att den är säker så kommer jag att lasta dem isär.

Hon är aggressiv mot ponnyn när de fodras, tycker inte det är ovanligt med ston som lägger öronen bakåt mot andra hästar när de fodras.
 
Varför går de ens ihop om hon är så aggressiv? Du kan absolut inte transportera dem tillsammans utan en rejäl skiljevägg, så har du inte en sådan eller kan låna/hyra en transport som har det så får du åka två gånger, det är helt oförlåtligt att lasta dem och åka om den lilla riskerar att skadas, inte bara oförlåtligt utan även olagligt.

Förstår inte riktigt vart du fick idén att jag ska lasta dem ihop som transporten är byggd nu? Jag frågar ju om råd om vad jag ska göra för att ändra på transporten så att den blir säker. Suck.

Okej om man bortser från den kommentaren i ditt inlägg.. vad menar du med en rejäl skiljevägg? vad ska den bestå av? Metall? Har du tips på någon modell på en transport som skulle då ha en ”rejäl skiljevägg” ?
 
Förstår inte riktigt vart du fick idén att jag ska lasta dem ihop som transporten är byggd nu? Jag frågar ju om råd om vad jag ska göra för att ändra på transporten så att den blir säker. Suck.

Okej om man bortser från den kommentaren i ditt inlägg.. vad menar du med en rejäl skiljevägg? vad ska den bestå av? Metall? Har du tips på någon modell på en transport som skulle då ha en ”rejäl skiljevägg” ?
Jag har aldrig påstått att du skulle transportera dem utan skiljevägg så läs igen, läs rätt. Är det en enhästarstransport du har eller vad har hänt med skiljeväggen om det är en tvåhästars? Hyr en tvåhästars med hård skiljevägg istället för att bygga något som kanske inte håller.

Seriöst, du skriver att hon är väldigt aggressiv mot shettisen och speciellt när hon fodras, att lägga öronen bakåt är inget jag kallar för väldigt aggressiv utan sur. En aggressiv häst är någon som gör utfall och/eller går till attack och då ska man definitivt inte ha en stor häst med en liten ponny. Är hon aggressiv så får du även fixa så hon inte kan komma åt att hugga den lilla i transporten och att shettisen inte kan gå under bommen utan stänga för med hö- eller halmbalar om det inte går att sänka bommen på ena sidan så den passar ponnyn.
 
Kan inte logga in på mitt konto, har inte lösenordet på den här telefonen, detta är Diabla.

N E J jag har självklart inte tänkt att transportera dem ihop så som transporten är byggd nu. det är därför jag har startat den här tråden och behöver råd om vad jag kan göra för att bygga om transporten så att den är säker.
Nej transporten har just nu ingen skiljevägg den har bara en bom, det är därför den behöver byggas om.
Vad har ni för rekommendationer på skiljevägg vad finns det för material som är bra och design och har ni någon erfarenhet av en häst som sparkar igenom en skiljevägg?
Självklart om det inte går att bygga om transporten så att den är säker så kommer jag att lasta dem isär.

Hon är aggressiv mot ponnyn när de fodras, tycker inte det är ovanligt med ston som lägger öronen bakåt mot andra hästar när de fodras.

Vad är det egentligen för transport? En hård mellanvägg är säkrare, men om inte upphängningen för väggen är tillräckligt bra, kommer hästen att sparka loss den och då kan ponnyn klämmas ihjäl. Har tyvärr sett det hända (inte tillräckligt starka bomfästen, väggen lossnade och den snälla hästen klämdes och gick över bommen för att sedan bryta nacken när den hängde)
 
Vad är det egentligen för transport? En hård mellanvägg är säkrare, men om inte upphängningen för väggen är tillräckligt bra, kommer hästen att sparka loss den och då kan ponnyn klämmas ihjäl. Har tyvärr sett det hända (inte tillräckligt starka bomfästen, väggen lossnade och den snälla hästen klämdes och gick över bommen för att sedan bryta nacken när den hängde)

:eek: fy fan vad hemskt :cry:
 
Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär 45 minutes. Hästen och shettisen går vanligtvis i hage ihop. Hästen är vädligt aggressiv mot shettisen, speciellt när de ska fodras. Hur kan jag skydda shettisen från sparkar från hästen när jag transporterar dem ihop?
har en vanlig transport där hästarna står sida vid sida och åker i färdriktning.

Jag tänker att ska iallfall inte mata dom så att de inte kan bråka om hö.

Jag har funderat på ett installera en gummi skiljevägg i transporten, men fungerar de verkligen? vissa verkar så tunna och som att en spark från en stor häst på en liten shettis ändå kan göra skada.

Vad har ni gör erfarenheter och råd?

Jag är absolut inget esse på att bygga saker, men du kanske kan titta hur det ser ut i andra transporter och ha det som förlaga?
 
Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär 45 minutes. Hästen och shettisen går vanligtvis i hage ihop. Hästen är vädligt aggressiv mot shettisen, speciellt när de ska fodras. Hur kan jag skydda shettisen från sparkar från hästen när jag transporterar dem ihop?
har en vanlig transport där hästarna står sida vid sida och åker i färdriktning.

Jag tänker att ska iallfall inte mata dom så att de inte kan bråka om hö.

Jag har funderat på ett installera en gummi skiljevägg i transporten, men fungerar de verkligen? vissa verkar så tunna och som att en spark från en stor häst på en liten shettis ändå kan göra skada.

Vad har ni gör erfarenheter och råd?

Jag tror att de flesta transporttillverkarna säljer mellanväggar så ring och fråga vad de har som passar din modell. Det är enklare än att göra en ny.
 
Usssscchhhhh!! Ja men exat det är sånt jag vill undvika! Tänkte att någon annan kanske satt in en skiljevägg och kunde komma med bra tips.

Så här ser den ut nu. Säger igen eftersom det inte verkade som att folk förstår - jag kommer inte transportera hästarna ihop utan att bygga om/ byta ut bommen till en vägg.

CF892FF5-1894-4E12-B626-8F6B35A861EE.jpeg
CF892FF5-1894-4E12-B626-8F6B35A861EE.jpeg
 
Jag tror att de flesta transporttillverkarna säljer mellanväggar så ring och fråga vad de har som passar din modell. Det är enklare än att göra en ny.
Nej tyvärr inte i Australien. Men jag kanske ska fråga på en australiensisk sida istället då om det är så att i Sverige behöver man inte bygga den själv. Australien är ett u-land ibland.
 
Nej tyvärr inte i Australien. Men jag kanske ska fråga på en australiensisk sida istället då om det är så att i Sverige behöver man inte bygga den själv. Australien är ett u-land ibland.

Missade att du inte bor i Sverige :) Beroende på transport är det inte jättesvårt att göra en själv, plywood-skiva i en ram.

Om hästarna inte är kompisar så hade jag bundit upp dem kort och haft en hård mellanvägg.
 
Måste de transporteras ihop och hur aggressiv är den stora hästen?
Få av ens de mellanväggar som kommer fabrikstillverkade klarar om en häst verkligen gav sig på att sparka på dem.

Men även om man löser det så den stora inte kommer åt shettisen så kommer det vara en extrem stress för shettisen eftersom den stora om den är aggressiv kommer hota hela hela tiden med kroppsspråket.

Tänk dig själv att sitta på ett trångt tåg och personen i stolen intill är tre ggr så stor som dig, aggressiv och konstant väser att så fort hen får en chans ska hen döda dig. Men du kan inte byta säte eller flytta dig
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 413
Senast: liiinnea
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 325
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 975
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 605
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp