Häst stel som en pinne

Vonarneisti

Trådstartare
Nu skulle jag behöva alla era bästa tips.

Har börjat rida ett sto som är den stelaste häst jag någonsin mött. Nu talar vi 10 år av fel sorts ridning med en genomsned ryttare med dålig balans, samt en häst som spänner sig av det minsta lilla. Dessutom har hon en usel exteriör, med lågt ansatt hals, kort rygg och extremt bakhög. :meh:

Jag vill börja arbeta med henne från marken, och skulle behöva alla era bästa tips för att lösgöra denna häst som knappt kan gå stabilt i nedförsbackar eller vrida sig för att klia sig mellan bakbenen. Tips och konkreta förslag på olika övningar skulle uppskattas, både från marken och uppsuttet när vi kommer så långt.
Planen just nu är att skritta i ojämn terräng, longera/gå över bommar, samt lite klickerträning för att få henne att tycka om att röra på sig igen.

Häst är kontrollerad av veterinär och massör, inga tecken på smärta eller andra hälsoproblem.
Tacksam för alla förslag!
 
Jag skulle nog lägga till lite stretching och massage för att mjukgöra musklerna och hålla hästen lite mer rörlig när du nu börjar med den.

Mer råd än så såhär på morgonkvisten har jag inte. Lycka till
 
Skänkelvikningar, bog in, öppna, sluta, fram- och bakdelsvändingar vet jag är bra lösgörande övningar, men de kanske bör komma lite längre in i arbetet. Jag får en känsla med en stel häst bör man nog värma upp först och sen ta det lite successivt för varje gång, börja lite lättare och sen öka kraven successivt. Tänker lite på hur man är själv när man är stel, det tar lite tid innan man blir vig igen. :p
Vet inte om det är samma för hästar.

Sen tänker jag även forma på volter, där hästen måste böja/forma kroppen. Det är de jag kan komma på nu såhär rätt upp å ner.
 
TS: även om hästen är kollad av veterinär osv tycker jag det låter märkligt med sådan extrem stelhet hos ett friskt djur.
Jag hade som du är inne på tagit det väldigt lugnt med ”igångsättningen” för att se hur hästen svarar på sådant arbete.
Tömkörning ut i skog och mark är bra om hästen är van att tömköras. I övrigt hade jag försökt jobba den vid handen mycket på ridbana och bett om böjning och sidförflyttande vid hand till att börja med.

Skritta den mycket uppsuttet kuperat på lång tygel är också ett upplägg som har fördelar.
 
Tänker att många misstar spänning för stelhet. Min nya satt som berget i högersidan när jag fick honom. Nu när han börjar släppa sina mentala spänningar har den släppt väldigt fint. Nu sitter det fortfarande andra spänningar kvar, och de kan upplevas som "stelhet". Men när han väl släpper igenom och blir avspänd så blir hela hästen mjuk också. Så jag tror på vanligt grundarbete med fokus på mental avspänning. Att hålla på att bända och böja upplever jag skapar mer spänning och motstånd.
 
Nu skulle jag behöva alla era bästa tips.

Har börjat rida ett sto som är den stelaste häst jag någonsin mött. Nu talar vi 10 år av fel sorts ridning med en genomsned ryttare med dålig balans, samt en häst som spänner sig av det minsta lilla. Dessutom har hon en usel exteriör, med lågt ansatt hals, kort rygg och extremt bakhög. :meh:

Jag vill börja arbeta med henne från marken, och skulle behöva alla era bästa tips för att lösgöra denna häst som knappt kan gå stabilt i nedförsbackar eller vrida sig för att klia sig mellan bakbenen. Tips och konkreta förslag på olika övningar skulle uppskattas, både från marken och uppsuttet när vi kommer så långt.
Planen just nu är att skritta i ojämn terräng, longera/gå över bommar, samt lite klickerträning för att få henne att tycka om att röra på sig igen.

Häst är kontrollerad av veterinär och massör, inga tecken på smärta eller andra hälsoproblem.
Tacksam för alla förslag!
Vad menar du med stel? På vilket sätt upplever du att den är stel?
 
Tack för all förslag hittils, keep 'em coming!
Till Sirap:
Hon
- har svårt att vända runt på stallgången
- har svårt att stiga i kors (både fram och bak)
- passtaktig i tölten
- vrider sig som en banan (rädd om sin vänster sida som är den stela/svaga)
- skrittar på tre spår, även när hon går i hagen
- kan knappt föra halsen till sin egen armbåge under morotsgymnastik
- måste lägga sig ner för att kunna klia sig själv mellan bakbenen
osv osv.

Jag är medveten om hästens bakgrund, hur den ridits i över 10 år och vad som orsakat henne till att vara så stel och sned (sned och hård ridning med handen osv) men tror att det allt går att jobba med bara jag är tålamodig. Så är hon dessutom lite ängslig av sig med en viss grad av inlärd hjälplöshet, och är rädd om sin kropp.
Förutom då extremt spända muskler så hittar ingen något fel på henne, vet kontroll var UA. Massören säger att hon helt enkelt behöver mjukgörande arbete. So here we are.
 
Fast massör kan ju hjälpa till att släppa på muskelspänningar? Om det är det och inte som Fiorano är inne på mer mental snedhet är det svårt att rida loss om inte musklerna får hjälp på traven.

Men av det du beskriver handlar nog mycket om att lära hästen våga använda kroppen. Har en som inte med ryttare rörde halsen en cm till vänster. Helt säker på att det inte gick. Hon var spänd i muskler men även efter det släpps på satt det mellan öronen, alltså mentalt. Där fick jag jobba på att hon skulle våga prova, och sen våga vara kvar där utan att få panik. Det fick helt isoleras, ingen ide försöka lossa hela hästen och mjuka upp. Utan vissa pass gick ut på att enbart våga (stillastående först) böja halsen åt vänster.

Dvs jag skulle ta en sak i taget att fokusera på ett specifikt pass. Och i övrigt massage och grundridning gärna rakt ut i skogen, få dem att slappna av och kliva på utan att ”märka det”

Tillägg - när hon blir spänd kommer det med ”kan inte böja åt vänster” kvar. Dvs exakt det Fiorano beskriver att hästen blir spänd mentalt och upplevs som låsta/spända muskler. Spänner de av mentalt så voilà mjuka muskler
 
Fast massör kan ju hjälpa till att släppa på muskelspänningar? Om det är det och inte som Fiorano är inne på mer mental snedhet är det svårt att rida loss om inte musklerna får hjälp på traven.

Men av det du beskriver handlar nog mycket om att lära hästen våga använda kroppen. Har en som inte med ryttare rörde halsen en cm till vänster. Helt säker på att det inte gick. Hon var spänd i muskler men även efter det släpps på satt det mellan öronen, alltså mentalt. Där fick jag jobba på att hon skulle våga prova, och sen våga vara kvar där utan att få panik. Det fick helt isoleras, ingen ide försöka lossa hela hästen och mjuka upp. Utan vissa pass gick ut på att enbart våga (stillastående först) böja halsen åt vänster.

Dvs jag skulle ta en sak i taget att fokusera på ett specifikt pass. Och i övrigt massage och grundridning gärna rakt ut i skogen, få dem att slappna av och kliva på utan att ”märka det”

Tillägg - när hon blir spänd kommer det med ”kan inte böja åt vänster” kvar. Dvs exakt det Fiorano beskriver att hästen blir spänd mentalt och upplevs som låsta/spända muskler. Spänner de av mentalt så voilà mjuka muskler

Planen är att jobba tillsammans med massören, absolut.

Jag tror också att sned - och stelheten sitter i både kroppen och i huvudet, därför vill jag försöka jobba på båda. Förra veckan gjorde vi exakt det du skrev, dvs stod raka och bara sökte efter lugn kontakt med touchtargeten på sidorna för att hon skall våga släppa på den spända sidan. Det tar mycket tid, men jag hoppas det kommer vara värt det.
 
Rid ut, skritta på lång tygel utan krav. Som du beskriver henne är en vanlig stig en utmaning, när hon lär sig behärska både små upp- och nerförslut och lite knöligt underlag gör det nytta både för kropp och psyke.

Fortsätt så klart med massage och stretching. Glöm inte att en ordentlig rykt också är en lätt form av massage!
 
Personligen har jag svårt att se att det du beskriver kan vara en frisk häst. Extremt hårda muskler är inte normalt imho. Oavsett hur de ridits.
Att en veterinär inte hittat fel är inte = att hästen är frisk/felfri.
Jag flängde med min islandskorsning hos flera veterinärer under flera år innan vi dels hittade en veterinär som hittade var hältan satt (bogled, ej hovled tex) men även att vi insåg att han nog har PSSM och började provbehandla för det.
Han hade också otroligt spända muskler, en spänd och ängslig typ. Nu är musklerna mjuka och fina och han är mycket lugnare mentalt också, det kan gå åt båda håll det där.

Om jag var du skulle jag iaf läsa på om PSSM och fundera över om det kan stämma in, dessutom skulle jag vilja ta den till en riktigt bra veterinär.
 
Personligen har jag svårt att se att det du beskriver kan vara en frisk häst. Extremt hårda muskler är inte normalt imho. Oavsett hur de ridits.
Att en veterinär inte hittat fel är inte = att hästen är frisk/felfri.
Jag flängde med min islandskorsning hos flera veterinärer under flera år innan vi dels hittade en veterinär som hittade var hältan satt (bogled, ej hovled tex) men även att vi insåg att han nog har PSSM och började provbehandla för det.
Han hade också otroligt spända muskler, en spänd och ängslig typ. Nu är musklerna mjuka och fina och han är mycket lugnare mentalt också, det kan gå åt båda håll det där.

Om jag var du skulle jag iaf läsa på om PSSM och fundera över om det kan stämma in, dessutom skulle jag vilja ta den till en riktigt bra veterinär.

Jag tycker inte heller att det låter normalt faktiskt. Möjligen om det vore en väldigt gammal häst.
 
Tack för all förslag hittils, keep 'em coming!
Till Sirap:
Hon
- har svårt att vända runt på stallgången
- har svårt att stiga i kors (både fram och bak)
- passtaktig i tölten
- vrider sig som en banan (rädd om sin vänster sida som är den stela/svaga)
- skrittar på tre spår, även när hon går i hagen
- kan knappt föra halsen till sin egen armbåge under morotsgymnastik
- måste lägga sig ner för att kunna klia sig själv mellan bakbenen
osv osv.

Jag är medveten om hästens bakgrund, hur den ridits i över 10 år och vad som orsakat henne till att vara så stel och sned (sned och hård ridning med handen osv) men tror att det allt går att jobba med bara jag är tålamodig. Så är hon dessutom lite ängslig av sig med en viss grad av inlärd hjälplöshet, och är rädd om sin kropp.
Förutom då extremt spända muskler så hittar ingen något fel på henne, vet kontroll var UA. Massören säger att hon helt enkelt behöver mjukgörande arbete. So here we are.

Jag håller med de som säger att det här inte låter friskt.
En frisk häst blir inte så pass orörlig att den snudd på blir handikappad.
Det här är ju inte lite stelhet bara.
Just iom att det också är en islandshäst bör man nog både vara extra uppmärksam på ev rörelsestörningar/stelheter/oliksidigheyer/snedheter. De är en extremt smärttålig ras som inte sällan kan gå med stora smärtor utan att visa lika mkt utåt som andra raser.
Kombinerar man det med deras annorlunda gångarter och till viss del rörelsemönster så är det inte alla veterinärer som klarar av att utreda dem för smärtproblematik. Tvärtom är det rätt få som är bra nog på det.

Jag tror det är otroligt dumt att ge råd om träning eller alternativare till en häst som har så stora problem i rörelseapparaten som den här hästen har.
Det enda rådet vore att utreda ordentligt hos vet som är bra på smärtproblematik och rasen.

Jag jobbar fö med rehab och dressyr och är sambo med kiro för ekipage. Vi jobbar båda ihop med vet, tandis etc.
En häst som den du nämner hade jag inte tränat innan vet kikat och ok:at min träning. Därefter hade jag bett en kiro justera hästen så den inte så att säga är formad för 3 spår.
Men en häst som går på 3 spår gör det av ett skäl.
Om man släpper på de låsningar som gör att hästen snedbelastar kan man göra hästen sämre om det är så att de skyddat en skada/smärta genom att flytta belastning från den punkten.
Och en häst som har så pass många och tydliga symptom känns snudd på otroligt att den inte skulle ha en oupptäckt smärtproblematik.

Att en häst i obalans blir spänd är en helt annan sak som inte leder till så stora svårigheter utan ryttare.
Detsamma gäller en som är mentalt spänd.

Hoppas ni kan få bättre hjälp med hästen! Vill ni ha tips på vet kanske någon här kan ge er det beroende på var ni finns.
 
Jag håller med de som säger att det här inte låter friskt.
En frisk häst blir inte så pass orörlig att den snudd på blir handikappad.
Det här är ju inte lite stelhet bara.
Just iom att det också är en islandshäst bör man nog både vara extra uppmärksam på ev rörelsestörningar/stelheter/oliksidigheyer/snedheter. De är en extremt smärttålig ras som inte sällan kan gå med stora smärtor utan att visa lika mkt utåt som andra raser.
Kombinerar man det med deras annorlunda gångarter och till viss del rörelsemönster så är det inte alla veterinärer som klarar av att utreda dem för smärtproblematik. Tvärtom är det rätt få som är bra nog på det.

Jag tror det är otroligt dumt att ge råd om träning eller alternativare till en häst som har så stora problem i rörelseapparaten som den här hästen har.
Det enda rådet vore att utreda ordentligt hos vet som är bra på smärtproblematik och rasen.

Jag jobbar fö med rehab och dressyr och är sambo med kiro för ekipage. Vi jobbar båda ihop med vet, tandis etc.
En häst som den du nämner hade jag inte tränat innan vet kikat och ok:at min träning. Därefter hade jag bett en kiro justera hästen så den inte så att säga är formad för 3 spår.
Men en häst som går på 3 spår gör det av ett skäl.
Om man släpper på de låsningar som gör att hästen snedbelastar kan man göra hästen sämre om det är så att de skyddat en skada/smärta genom att flytta belastning från den punkten.
Och en häst som har så pass många och tydliga symptom känns snudd på otroligt att den inte skulle ha en oupptäckt smärtproblematik.

Att en häst i obalans blir spänd är en helt annan sak som inte leder till så stora svårigheter utan ryttare.
Detsamma gäller en som är mentalt spänd.

Hoppas ni kan få bättre hjälp med hästen! Vill ni ha tips på vet kanske någon här kan ge er det beroende på var ni finns.

Varför ska du alltid sälja dig själv och dina meriter när du ger råd på buke ?

Jag tycker du har generellt sunda tänk/kunskap osv och håller med om det väldigt mycket . Men dina säljinlägg om din verksamhet osv blir så just sälj och reklam väldigt ofta . Det tycker jag är synd!
 
Varför ska du alltid sälja dig själv och dina meriter när du ger råd på buke ?

Jag tycker du har generellt sunda tänk/kunskap osv och håller med om det väldigt mycket . Men dina säljinlägg om din verksamhet osv blir så just sälj och reklam väldigt ofta . Det tycker jag är synd!

Det har vi pratat om förut. Och det är samma svar:
För att jag hoppas det ger tyngd åt inlägg i frågor där jag anser det kunna bli rätt tråkiga konsekvenser om man tex följer andra råd i trådar/inte fattar allvaret i situationen.
Och för att man oftare slipper dra diskussioner i långbänk.
 
Det har vi pratat om förut. Och det är samma svar:
För att jag hoppas det ger tyngd åt inlägg i frågor där jag anser det kunna bli rätt tråkiga konsekvenser om man tex följer andra råd i trådar/inte fattar allvaret i situationen.
Och för att man oftare slipper dra diskussioner i långbänk.

Fast det är fortfarande reklam du ägnar dig åt hela tiden .

Som sagt, du har oroligt många sunda åsikter som jag håller med om hela tiden. Men din reklam du gör hela tiden för dig och din verksamhet /företag osv känner jag är helt galen att den finns hela tiden i dina inlägg .

Detta är ett diskussionsforum och ang att ”rädda” eller ”spara” någon osv så är det fortfarande inte avsett att ge reklam för egen verksamhet eller företag osv som räddar någon här.

-däremot får man ju oroligt mycket råd och tios och tankar utav det, utan att sälja sin egen verksamhet/göra reklam för den osv !

Det du konstaterar ang hästen i fråga här har ju dessutom många skrivit samma sak att det är inte riktigt normalt med sådan extrem stelhet osv .
 
Fast det är fortfarande reklam du ägnar dig åt hela tiden .

Som sagt, du har oroligt många sunda åsikter som jag håller med om hela tiden. Men din reklam du gör hela tiden för dig och din verksamhet /företag osv känner jag är helt galen att den finns hela tiden i dina inlägg .

Detta är ett diskussionsforum och ang att ”rädda” eller ”spara” någon osv så är det fortfarande inte avsett att ge reklam för egen verksamhet eller företag osv som räddar någon här.

-däremot får man ju oroligt mycket råd och tios och tankar utav det, utan att sälja sin egen verksamhet/göra reklam för den osv !

Det du konstaterar ang hästen i fråga här har ju dessutom många skrivit samma sak att det är inte riktigt normalt med sådan extrem stelhet osv .

Ja, då ser vi olika på saken.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 934
Senast: mackan
·
Träning Visste inte vart jag skulle lägga tråden. Moderatorn får gärna flytta den om den hamnat fel :) Till trådens ämne då. Jag försöker hitta...
Svar
1
· Visningar
1 462
Senast: fridaxi
·
Hästvård För två veckor sedan blev min häst plötsligt tvärhalt mitt under en hopplektion (markarbete med galoppbommar på marken). Vi hade vilat...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 383
Senast: älgen
·
Hästvård Min kille köpte i somras ett 12-årigt sto. Hon har gått upp till 1,30 som 6-åring, och gick 1,10 med förra ägaren som haft henne i 2 år...
Svar
7
· Visningar
3 424
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp