Hästägarförsäkran

Bruno

Trådstartare
Jag flyttade ut från ett stall där en häst fick streptokockinfektion. Mina hästar gick ute på bete 200 m från stallet då vet tillkallades till den sjuka hästen som fick feber. Dagen efter flyttade jag mina till ett eget stall (bara mina) och har tempkollat under 10 dagar. Inga symptom på sjukdom. Vi är anmälda till tävling och enligt TR: 5. Förvissa sig om att hästen under de senaste tre veckorna före tävlingens början inte visat några tecken på smittsam sjukdom. 6. Förvissa sig om att hästen under de senaste tre veckorna före tävlingens början inte vistats i stall där smittsam sjukdom förekommit inte heller i stall där misstanke om sådan sjukdom förekommit.
Tekniskt sett så har vi inte vistats i stallet innan hästen visade symptom men det kommer att fattas 3 dagar till de tre veckorna från det att vi flyttade från betet. Ska jag åka eller stanna hemma? Har talat med vet som var och behandlade och hon har gett oss klartecken att åka och träna.
 
Fanns någon kontakt mellan stallet och dina hästars hage? Dvs har någon person varit på båda ställena, har man hämtat vatten i stallet, använt balja från stallet, hämtat foder där osv? Om ja så bör du inte starta just för de tre v inte gått.

Sen är risken mest troligt obefintlig men ska du följa reglementet till punkt och pricka så.
 
Har talat med vet som var och behandlade och hon har gett oss klartecken att åka och träna.

Jag hade pratat med veterinären och/eller tävlingsarrangören.

Tekniskt sett tycker jag du faller på att du faktiskt haft kännedom att hästarna varit på samma uppstallning som djur som insjuknat.
 
Tekniskt sett tycker jag du faller på att du faktiskt haft kännedom att hästarna varit på samma uppstallning som djur som insjuknat.
Fast vad räknas som samma uppstallning? Om det inte funnits någon kontakt mellan djuren enligt det @Alexandra_W skriver (200m måste väl anses vara ett adekvat fysiskt avstånd) så rör det sig ju enbart om samma fastighet. Många fastigheter har ju mycket kortare avstånd mellan sig och då räknas inte djuren som infekterade.
 
Dock kan jag känna att vilken fastighet inte är avgörande. Skulle mina gått i hagar gränsande till grannfastighetens hagar och de haft kvarka t ex så tekniskt kan jag åka var jag vill. Men skulle aldrig göra det, de kan ju nosat över stängslet.

Och är det samma fastighet men ”vattentäta skott” mellan ett stall och en lösdrift så kan de på lösdriften eg inte sägas vara berörda.

Men det är extremt sällan det är vattentäta skott inom samma anläggning.
 
Jag flyttade ut från ett stall där en häst fick streptokockinfektion. Mina hästar gick ute på bete 200 m från stallet då vet tillkallades till den sjuka hästen som fick feber. Dagen efter flyttade jag mina till ett eget stall (bara mina) och har tempkollat under 10 dagar. Inga symptom på sjukdom. Vi är anmälda till tävling och enligt TR: 5. Förvissa sig om att hästen under de senaste tre veckorna före tävlingens början inte visat några tecken på smittsam sjukdom. 6. Förvissa sig om att hästen under de senaste tre veckorna före tävlingens början inte vistats i stall där smittsam sjukdom förekommit inte heller i stall där misstanke om sådan sjukdom förekommit.
Tekniskt sett så har vi inte vistats i stallet innan hästen visade symptom men det kommer att fattas 3 dagar till de tre veckorna från det att vi flyttade från betet. Ska jag åka eller stanna hemma? Har talat med vet som var och behandlade och hon har gett oss klartecken att åka och träna.


Jag hade inte åkt, inte när det var feber och streptokocker inblandat. Då hade jag helst velat stanna hemma längre än vad som TR medger, faktiskt. (Men så är jag rätt nojjig för feber/streptokocker/kvarka också!). Hade det varit "liten icke anmälninspliktig förkylning utan feberinslag" där någon häst varit lite snorig i 2-3 dagar eller så, då hade jag absolut kunnat åka även om det fattades 3 dagar, men inte när det gäller feber och streptokocker.
 
Dock kan jag känna att vilken fastighet inte är avgörande. Skulle mina gått i hagar gränsande till grannfastighetens hagar och de haft kvarka t ex så tekniskt kan jag åka var jag vill. Men skulle aldrig göra det, de kan ju nosat över stängslet.
Det håller jag med om men om det låg ett 100m brett gärde mellan era hagar så blir ju situationen en annan.
 
Vi hade denna diskussion i vårt stall förra sommaren. Då gällde det av allt att döma en "vanlig" virusinfektion med hosta, snuva och en anings feber hos de tre (av gårdens totalt dryga tjugo) hästar som drabbades. Ett antal hästar i stallet var kvalade till och skulle tävla SM, som låg inom "de tre veckorna", men det blev ingen SM-start ens för de hästar som gick på en helt egen lösdrift en bit ifrån övriga (där ingen häst drabbades). Jättesurt för de som skulle åka på SM, men ändå betydligt bättre än att åka och råka dra med sig någon smitta dit....
 

Liknande trådar

Tävling Var går gränsen? Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går...
Svar
1
· Visningar
1 060
Senast: Marty
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 271
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp