Hästar flyr när Jas-plan övningsflyger

Sju gånger om dagen under den senaste dryga veckan har Jas-plan flugit på låg höjd över gårdarna i Västra Tunhem. Hästarna flyr i panik och minst fem har skadat sina ben.
Nu vädjar hästägarna till Försvarsmakten om att de ska få meddelande i tid, så de hinner ta in sina djur.
 
Eller så får de hoppas att försvaret flyger oftare så djuren vänjer sig. Bor själv under inflygningsrakan till ett militärflygfält där det flygs i princip dagligen. Ofta dom flyger både med ebk och så lågt att det låter som stallet ska rasa ihop eller man tror att man ska få ett flygplan i huvudet. Ingen av hästarna har någonsin reagerat ens när vi var nyinflyttade och då har jag ändå ”fjompiga dressyrhästar”.
 
Eller så får de hoppas att försvaret flyger oftare så djuren vänjer sig. Bor själv under inflygningsrakan till ett militärflygfält där det flygs i princip dagligen. Ofta dom flyger både med ebk och så lågt att det låter som stallet ska rasa ihop eller man tror att man ska få ett flygplan i huvudet. Ingen av hästarna har någonsin reagerat ens när vi var nyinflyttade och då har jag ändå ”fjompiga dressyrhästar”.

Det verkar vara så olika hur de reagerar.
För två veckor sedan stod jag och höll en häst i grimskaft (hade precis ridit och inte hunnit släppa ut honom i hagen) när en helikopter landade 50 meter från oss. Visst, han var inte helt nöjd men jag hade inga svårigheter att hålla honom. 20 meter längre bort gick fyra unghästar i hagen. De flydde inte.

Edit: avståndet kan ha varit något kortare än 50 meter, definitivt inte längre.
 
Blir ryttaren rädd, kan även hästen bli rädd. Kan gå riktigt illa om ett barn rider. Hoppas flygvapnet får bättre rutiner på sina sms.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det verkar vara så olika hur de reagerar.
För två veckor sedan stod jag och höll en häst i grimskaft (hade precis ridit och inte hunnit släppa ut honom i hagen) när en helikopter landade 50 meter från oss. Visst, han var inte helt nöjd men jag hade inga svårigheter att hålla honom. 20 meter längre bort gick fyra unghästar i hagen. De flydde inte.

Edit: avståndet kan ha varit något kortare än 50 meter, definitivt inte längre.

en helikopter är som att jämföra ett leksakståg med ett riktigt tåg. JAS kan man få hörselskador av om de flyger för nära, hela marken skakar och det blir nästan som en tryckvåg av ljudet.
Går inte att jämföra med vanlig flygning av typ sas-plan etc.
 
Jag tänker som så att vid ridning, om ryttaren blir nervös så kommer hästen bli nervös.

Är hästar i hagen kan det räcka med att en häst blir nervös/rädd för att jaga upp de andra och börja springa.

Vi har en nära flygbas här och det flygs jetplan över våra huvuden varje vecka. Ingen av hästarna bryr sig.
Däremot har vi ett par stycken som är rädda för helikoptrar som flyger lågt (sightseeing).
Och drönare ska vi inte tala om... den typ av drönare som äter turridningshästar :p
 
en helikopter är som att jämföra ett leksakståg med ett riktigt tåg. JAS kan man få hörselskador av om de flyger för nära, hela marken skakar och det blir nästan som en tryckvåg av ljudet.
Går inte att jämföra med vanlig flygning av typ sas-plan etc.
Här måste jag faktiskt säga att de enda planen hästarna ens har lagt märke till är de tunga transportplanen. De är så stora och flyger såpass långsamt och nära marken när de går in för landning att speciellt gammelhästen kan stå och kika nyfiket efter dom. Jasen rör de inte ett öra för ens när de flyger med efterbrännkammare trots att de låter mer. Tror det snarare är synen av konstiga flygande saker som de flesta reagerar på och inte ljudet.
 
Borde finnas någon annanstans att öva på låga höjder...

Förra stallet ligger nära Malmen och det blir endel trafik där i luften men en JAS är lite värre än helikoptrar och sk60.
 
Har haft min häst i ett stall ganska nära Säve flygfält i Göteborg. Där flyger bland annat en del militärplan. Har aldrig någonsin haft problem med min som jag ändå anser ligger åt det nervösare slaget. Inte var hon rädd för tåg heller trots att det passerade kanske 5-10 meter från hagen. Satt jag på blev hon däremot ofta rädd, men det var för att jag spände mig fånigt nog. HON var ju van. :)
 
Jag tänker att i det här fallet så spelar det inte så stor roll om andra hästar klarat av flygplan eller "de vänjer sig", flera hästar har redan skadat sig.
De kommer ju vänja sig, särskilt i och med att flygningarna ska fortsätta men man kan ju undra om det är himla svårt att meddela "vi har planerad flygtid imorgon mellan 8-12" (tänker med tanke på det här med väder, tillgängliga flygplan, folk osv att det kan vara svårt att säga en exakt tid).
Och jag kan inte tänka mig att man spontant med 5 min varsel kastar sig upp och ut med ett JAS utan även om det sker med kort varsel så hinner man meddela att en flygning blir av - inte att som vid tillfällen här när man får meddelande om att flygning ska ske - men meddelandena går ut EFTER att flygning redan skett.
 
Jag tänker att i det här fallet så spelar det inte så stor roll om andra hästar klarat av flygplan eller "de vänjer sig", flera hästar har redan skadat sig.
De kommer ju vänja sig, särskilt i och med att flygningarna ska fortsätta men man kan ju undra om det är himla svårt att meddela "vi har planerad flygtid imorgon mellan 8-12" (tänker med tanke på det här med väder, tillgängliga flygplan, folk osv att det kan vara svårt att säga en exakt tid).
Och jag kan inte tänka mig att man spontant med 5 min varsel kastar sig upp och ut med ett JAS utan även om det sker med kort varsel så hinner man meddela att en flygning blir av - inte att som vid tillfällen här när man får meddelande om att flygning ska ske - men meddelandena går ut EFTER att flygning redan skett.
Gubb-resonemang :meh:
 
Jag tänker att i det här fallet så spelar det inte så stor roll om andra hästar klarat av flygplan eller "de vänjer sig", flera hästar har redan skadat sig.
De kommer ju vänja sig, särskilt i och med att flygningarna ska fortsätta men man kan ju undra om det är himla svårt att meddela "vi har planerad flygtid imorgon mellan 8-12" (tänker med tanke på det här med väder, tillgängliga flygplan, folk osv att det kan vara svårt att säga en exakt tid).
Och jag kan inte tänka mig att man spontant med 5 min varsel kastar sig upp och ut med ett JAS utan även om det sker med kort varsel så hinner man meddela att en flygning blir av - inte att som vid tillfällen här när man får meddelande om att flygning ska ske - men meddelandena går ut EFTER att flygning redan skett.
Ett JAS plan kommer långt på 5 minuter och jag gissar att man inte har en exakt färdplan så att informera enskilda markägare är förmodligen mycket omfattande. Och en ett övningsschema kommer kanske bara att säga att jag man tränar dagligen inom x mil från basen.
 
Ett JAS plan kommer långt på 5 minuter och jag gissar att man inte har en exakt färdplan så att informera enskilda markägare är förmodligen mycket omfattande. Och en ett övningsschema kommer kanske bara att säga att jag man tränar dagligen inom x mil från basen.

I detta fallet, de som protesterat och vars hästar skadat sig, handlar det om två markägare som bor i nära anslutning till flygfältet och rimligen bör informeras. Deras hästar har tålt den andra flygtrafiken men JASen är inte samma sak -uppenbarligen. Hästarna vänjer sig väl vid denna nya trafik med till slut och markägarna har ju inte krävt att det inte ska flygas alls utan bara vädjat om förvarning.
Det finns en Facebookgrupp där information har lagts ut men problemet har varit när det kl 10 står: idag kommer vi flyga klockan 9....

Jag bor själv i området och är väl bekant med var hästgårdarna och flygfältet ligger.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter att två Jas-plan framkallade ljudbangar i en övning över Gotland så kräver nu en kvinna skadestånd av Försvarsmakten. Det efter...
Svar
4
· Visningar
924
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 238
Senast: lil-sis
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Försvarsmakten ersätter en hästägare utanför Åseda, Småland, med drygt 2 000 kronor efter att ett Jas-plan skrämt mannens...
Svar
0
· Visningar
870
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp