Hästar i Tyskland

Ajda

Trådstartare
En tanke som slagit mig senaste tiden...
I mitt instagram ”inspirations-flöde” får jag upp många konton på ponnyer och hästar från Tyskland. Otroligt vackra! Blänker i pälsen, lackade hovar, välfriserade och välsmord utrustning. Väldigt ”omskötta” om man jämför med hästar i min omgivning.
Jag tror inte att tyskarnas hästar mår bättre än våra (tittar på min raggbollar i hagen som börjar bli dammiga nu pga att pälsen blivit lång) men jag undrar om det är en lite annan kultur där om man jämför med Sverige?
Jag har själv inga erfarenheter av hästhållning från något annat land än Sverige.
 
De är nog rätt lika här faktiskt, mina egna är sällan så väl borstade och typ aldrig lackade hovar men de mår fint ändå ;) Men förstår vad du menar har med sätt de :idea:
 
Är de inte piffade för bilderna då? Tycker även svenska instagramhästar är väldigt välborstade och hovlackade med matchande utrustning osv.
Jag tänker också lite så.
Instagram är ju inte så bra på att spegla verkligheten alltid. Ta alla till synes proffssminkade Instagram-tjejer och alla hemma-frukostar som tagna ur ett resemagasin som ett annat exempel.

Jag brukar få upp en del tyska hästkonton på Insta men tycker inte de hästarna skiljer sig alls från det man ser i Sverige. Vissa är superstylade och med fina märkesgrejer, andra ser ut som vanliga hobbyekipage. Inget onormalt.
 
Är de inte piffade för bilderna då? Tycker även svenska instagramhästar är väldigt välborstade och hovlackade med matchande utrustning osv.

Jag tycker ändå att majoriteten av bilderna från Tyskland innehåller "välpolerade" hästar. Knappt några "vanliga". Tycker inte alls jag ser samma trend i Sverige. Några stycken absolut, men majoriteten är vanliga dödliga.
 
Jag har spenderat en del tid i tävlingsstall i Tyskland, och groomat en hel del på tävling.

Min uppfattning är att skulle du göra ett stickprov i ett tävlingsstall i Tyskland, och ett i Sverige så skulle hästarna i Tyskland vara "renare".
I många av de stall jag varit i i Tyskland (och Holland) är hagtid sällsynt. Tävlingshästarna står på box när de inte rids, promeneras eller går i skrittmaskin. De är således inte leriga efter utevistelse.
Jag tycker också att jobbet med helrakning av en häst är "obligatoriskt" där nere. De klipper mycket och ofta. Är det en häst som skall ridas - då är den klippt. Så fort den börjar bli långhårig - då klipps den igen.
Och man klipper ofta utan nåd - hela hästen hela vägen ned till hovarna, i öron och över ansikten. De hästar som inte gillar det bremsas eller sederas. En helklippning gör under för ett "rent" intryck. Och det känns som om vi i Sverige oftast lämnar ben, eller halva ansikten kvar när vi klipper.

Jag har också varit på flera stall där smörj av hovar ingick i dagliga rutinen efter varje ridpass.
Har hästen ridits? - Då skall sadel och träns av, hästen skall spolas, på med cooler-täcke och hovfett innan den skall in i boxen igen.

När jag köpte mitt sto från Tyskland var hon långhårig, hon var under igångsättning och stod tillfälligt hos en dressyrryttare som bara höll igång henne. När jag bestämde mig för att köpa henne klippte de henne samma dag. "Man levererar inte långhåriga hästar till kunder" Sa försäljaren. :D

Så vid ett stickprov hade en Tysk helrakad häst som inte går i hage, har kortklippta kronränder och väl smorda hovar sett riktigt tävlingsfin ut jämfört med en svensk häst som nu börjat sätta lite mer päls, har intorkad lera över hovarna och spån i svansen.

Unghästar, konvalecenser eller fölston går ofta skitiga och lurviga i någon större hage - precis som hos oss.
Och även i tävlingsstallen står det ju lurviga undantag i flera av boxarna.
 
Jag har spenderat en del tid i tävlingsstall i Tyskland, och groomat en hel del på tävling.

Min uppfattning är att skulle du göra ett stickprov i ett tävlingsstall i Tyskland, och ett i Sverige så skulle hästarna i Tyskland vara "renare".
I många av de stall jag varit i i Tyskland (och Holland) är hagtid sällsynt. Tävlingshästarna står på box när de inte rids, promeneras eller går i skrittmaskin. De är således inte leriga efter utevistelse.
Jag tycker också att jobbet med helrakning av en häst är "obligatoriskt" där nere. De klipper mycket och ofta. Är det en häst som skall ridas - då är den klippt. Så fort den börjar bli långhårig - då klipps den igen.
Och man klipper ofta utan nåd - hela hästen hela vägen ned till hovarna, i öron och över ansikten. De hästar som inte gillar det bremsas eller sederas. En helklippning gör under för ett "rent" intryck. Och det känns som om vi i Sverige oftast lämnar ben, eller halva ansikten kvar när vi klipper.

Jag har också varit på flera stall där smörj av hovar ingick i dagliga rutinen efter varje ridpass.
Har hästen ridits? - Då skall sadel och träns av, hästen skall spolas, på med cooler-täcke och hovfett innan den skall in i boxen igen.

När jag köpte mitt sto från Tyskland var hon långhårig, hon var under igångsättning och stod tillfälligt hos en dressyrryttare som bara höll igång henne. När jag bestämde mig för att köpa henne klippte de henne samma dag. "Man levererar inte långhåriga hästar till kunder" Sa försäljaren. :D

Så vid ett stickprov hade en Tysk helrakad häst som inte går i hage, har kortklippta kronränder och väl smorda hovar sett riktigt tävlingsfin ut jämfört med en svensk häst som nu börjat sätta lite mer päls, har intorkad lera över hovarna och spån i svansen.

Unghästar, konvalecenser eller fölston går ofta skitiga och lurviga i någon större hage - precis som hos oss.
Och även i tävlingsstallen står det ju lurviga undantag i flera av boxarna.
Tyskland i ett nötskal - ordning och reda löning på fredag! ;):laugh:
 
Jag har spenderat en del tid i tävlingsstall i Tyskland, och groomat en hel del på tävling.

Min uppfattning är att skulle du göra ett stickprov i ett tävlingsstall i Tyskland, och ett i Sverige så skulle hästarna i Tyskland vara "renare".
I många av de stall jag varit i i Tyskland (och Holland) är hagtid sällsynt. Tävlingshästarna står på box när de inte rids, promeneras eller går i skrittmaskin. De är således inte leriga efter utevistelse.
Jag tycker också att jobbet med helrakning av en häst är "obligatoriskt" där nere. De klipper mycket och ofta. Är det en häst som skall ridas - då är den klippt. Så fort den börjar bli långhårig - då klipps den igen.
Och man klipper ofta utan nåd - hela hästen hela vägen ned till hovarna, i öron och över ansikten. De hästar som inte gillar det bremsas eller sederas. En helklippning gör under för ett "rent" intryck. Och det känns som om vi i Sverige oftast lämnar ben, eller halva ansikten kvar när vi klipper.

Jag har också varit på flera stall där smörj av hovar ingick i dagliga rutinen efter varje ridpass.
Har hästen ridits? - Då skall sadel och träns av, hästen skall spolas, på med cooler-täcke och hovfett innan den skall in i boxen igen.

När jag köpte mitt sto från Tyskland var hon långhårig, hon var under igångsättning och stod tillfälligt hos en dressyrryttare som bara höll igång henne. När jag bestämde mig för att köpa henne klippte de henne samma dag. "Man levererar inte långhåriga hästar till kunder" Sa försäljaren. :D

Så vid ett stickprov hade en Tysk helrakad häst som inte går i hage, har kortklippta kronränder och väl smorda hovar sett riktigt tävlingsfin ut jämfört med en svensk häst som nu börjat sätta lite mer päls, har intorkad lera över hovarna och spån i svansen.

Unghästar, konvalecenser eller fölston går ofta skitiga och lurviga i någon större hage - precis som hos oss.
Och även i tävlingsstallen står det ju lurviga undantag i flera av boxarna.
Och det är därför de har så rena fina anläggningar där också. Inte ett halmstrå eller spånflinga på välsopade stallplaner. För att hästarna inte går ut och får hö i hagen eller släpar med sig spån ut.
Många (inkl mig själv i början) blir imponerade av de välskötta anläggningarna. Nu tycker jag bara det är sorgligt.
 
Och det är därför de har så rena fina anläggningar där också. Inte ett halmstrå eller spånflinga på välsopade stallplaner. För att hästarna inte går ut och får hö i hagen eller släpar med sig spån ut.
Många (inkl mig själv i början) blir imponerade av de välskötta anläggningarna. Nu tycker jag bara det är sorgligt.

Det stallet jag hängt i mest har en "hemlig väg" ut från en bakdörr och till sommarhagarna för att unghästarna och fölstona inte skulle dra med sig halm över någon av de synliga delarna av gårdsplanen. :rofl:

Man kan såklart önska mycket när det gäller just hästhållningen, men både tyskarna och holländarna anser jag har varit bra på att bygga smarta och lättstädade gårdar.
 
Och det är därför de har så rena fina anläggningar där också. Inte ett halmstrå eller spånflinga på välsopade stallplaner. För att hästarna inte går ut och får hö i hagen eller släpar med sig spån ut.
Många (inkl mig själv i början) blir imponerade av de välskötta anläggningarna. Nu tycker jag bara det är sorgligt.
I stallet där jag hade medryttarhästar tidigare (inte renodlat tävlingsstall, men ganska lyxig och stor anläggning) så var de också stenhårda med att alla skulle städa efter sig. DIREKT. De hade speciella överdrag man skulle sätta över skottkärran på väg till gödselstacken så att inget halmstrå eller nån bajs skulle blåsa/ramla av. Det var inte heller ok att verkligen fylla skottkärran som jag var van vid hemifrån, utan det skulle vara högst som ett struket mått. Uppbindningspatser skulle sopas rena från stöv och sånt innan man lämnade platsen och alla grejor plockas undan (alltså inte innan man gick hem - utan innan man red alternativt ställde in hästen i boxen igen). Jag fick skäll en gång när jag pillade av lite sån där vit kyllera på gången. Det hjälpte inte att jag skulle sopa efteråt, utan det kunde ju bli en ljus fläck där av leran... Man var tvungen att kratsa hovarna inne i boxen så inget från hovarna lossnade nånstans. På detta stället hade de ändå ett par grushagar och några få gräshagar där många av hästarna var ute åtminstone en stund varje dag, och många hästar med halm/spån i svansen rörde sig runt på anläggningen antingen till hagar, uteryktplatser eller bara för en promenad. Vissa hästar fick också hö ute. I detta fallet var den extremt välputsade anläggningen alltså bara ett resultat av typ kadaverdisciplin...
 
Kan skriva under på vad både @spinxx ocj @Lindsen skriver. Har jobbat i hoppstall och där skulle alla hästar klippas från topp till tå. Stallet där min häst står nu är ett lyxigt privatstall och det är precis så analt rent som man kan föreställa sig. Skulle man glömma att sopa undan det man kratsat ur hovarna kan man vara säker på att stallägaren kommer som en skållad iller runt hörnet och säger till en. Nu finns det ovanligt stora hagar i detta stall, och faktiskt inga grusrutor, men det gör snarare att somliga hästar inte kommer ut alls. Det finns ett begränsat antal "privata" gräshagar som man kan ställa sig kö till, de kostar då från 100€ och uppåt per månad... Kan säga att jag längtar tills det är dags att återvända till Sverige.

Sen finns det såklart helt vanliga kollektivstall där det inte läggs så stor vikt vid matchande utrustning och trimmade öron, lösdrifter och mindre privatstall. Men jag antar att det inte är de hästägarna som får många följare på IG och som kommer upp som förslag. :)
 
Tack för era svar. Klart det inte är så svårt att hålla hästen ren om den är helklippt, inte går ute och stallet hålls ultrarent.
Intressant att höra hur det är i andra länder.
 
Instämmer med tidigare talare. Hästarnas skötsel är extremt noga i de större stallen och tullas inte på. Där jag varit har det varit direkt in i spolspilta efter ridning/motion. Hovarna ska skrubbas utvändigt och invändigt, hästen spolas eller svampas av där utrustning suttit samt fettas in. Alltid täcke på. Kratsa hovar innan den lämnar boxen. Var i ett stort stall med ca 100 hästar, där fanns två grusade hagar i ungefär sjukhagestorlek. Vissa hästar turades om att gå ute ett par timmar om dagen, men långt ifrån alla. Däremot reds de 6 dagar i veckan och promenerades för hand den sjunde så de fick ju en del motion ändå. Sopas, plocka skit i ridhuset och putsa skulle göras direkt och hela tiden. De flesta hästarna helklipptes och det var väldigt noga att pälsen inte var för lång, då klipptes de om. Dock fanns där såklart undantag, de konvalscenta, hingstarna som enbart verkade i avel och fölstona var inte klippta. Där jag varit har de flesta hästarna haft bädd, antingen med spån eller halm. Ingenting mockades ut utan allting låg kvar i boxen så man fick så fint lära sig mocka rent utan att ta ut något :confused: Sedan tömdes boxarna med traktor var tionde dag ungefär. Skimmlarna fick badas rätt ofta :p Man, hovskägg, svans och manen bakom öronen var millimeternoga. Men trots allt glada och nöjda hästar, även om hästhållningen skiljer sig en del från den här hemma :) Har varit med om flera fall där importerade hästar från Tyskland, trots att de är relativt ''gamla'' aldrig har varit ute i hage.

Dock har de en väldigt bra unghästsyn, ofta stora hagar med lösdrift med varierande terräng där de kan gå och vara hästar i flock med varandra. Tyvärr lite mer sällsynt i Sverige :D
 
Fast det där att man ska städa direkt efter sig och kratsa hovarna innan man tar ut den ur boxen är inget ovanligt här i Sverige heller :/. Eller det borde i alla fall inte vara ovanligt, är aldrig roligt att behöva skyffla undan andras skit innan man kan börja göra i ordning sin häst.

Och det är stor skillnad på att kratsa hovarna och borsta ur halm ur svansen innan man tar ut den ur boxen till hagen osv, mycket mindre strö som sprids ut över stallgång och gårdsplan.

Samma med att ha hästfritt på framsidan av stallet så det håller sig rent och snyggt där.
 
Instämmer med tidigare talare. Hästarnas skötsel är extremt noga i de större stallen och tullas inte på. Där jag varit har det varit direkt in i spolspilta efter ridning/motion. Hovarna ska skrubbas utvändigt och invändigt, hästen spolas eller svampas av där utrustning suttit samt fettas in. Alltid täcke på. Kratsa hovar innan den lämnar boxen. Var i ett stort stall med ca 100 hästar, där fanns två grusade hagar i ungefär sjukhagestorlek. Vissa hästar turades om att gå ute ett par timmar om dagen, men långt ifrån alla. Däremot reds de 6 dagar i veckan och promenerades för hand den sjunde så de fick ju en del motion ändå. Sopas, plocka skit i ridhuset och putsa skulle göras direkt och hela tiden. De flesta hästarna helklipptes och det var väldigt noga att pälsen inte var för lång, då klipptes de om. Dock fanns där såklart undantag, de konvalscenta, hingstarna som enbart verkade i avel och fölstona var inte klippta. Där jag varit har de flesta hästarna haft bädd, antingen med spån eller halm. Ingenting mockades ut utan allting låg kvar i boxen så man fick så fint lära sig mocka rent utan att ta ut något :confused: Sedan tömdes boxarna med traktor var tionde dag ungefär. Skimmlarna fick badas rätt ofta :p Man, hovskägg, svans och manen bakom öronen var millimeternoga. Men trots allt glada och nöjda hästar, även om hästhållningen skiljer sig en del från den här hemma :) Har varit med om flera fall där importerade hästar från Tyskland, trots att de är relativt ''gamla'' aldrig har varit ute i hage.

Dock har de en väldigt bra unghästsyn, ofta stora hagar med lösdrift med varierande terräng där de kan gå och vara hästar i flock med varandra. Tyvärr lite mer sällsynt i Sverige :D
Det måste ju vara ännu värre att sedan stå inne som vuxen häst med den uppväxten:/
 
Då undrar jag var du har varit i Sverige? :)
Tycker det är kutym här med att unghästar ska gå i flock i kuperadterräng, att det gör dem hållbara har nog ingen missat.
Nu är jag bosatt i södra Sverige, men här är de väldigt få som låter sina unghästar gå i flock året om, På sommaren javisst, men inte året om :)
 
Fast det där att man ska städa direkt efter sig och kratsa hovarna innan man tar ut den ur boxen är inget ovanligt här i Sverige heller :/. Eller det borde i alla fall inte vara ovanligt, är aldrig roligt att behöva skyffla undan andras skit innan man kan börja göra i ordning sin häst.

Och det är stor skillnad på att kratsa hovarna och borsta ur halm ur svansen innan man tar ut den ur boxen till hagen osv, mycket mindre strö som sprids ut över stallgång och gårdsplan.

Samma med att ha hästfritt på framsidan av stallet så det håller sig rent och snyggt där.
Jag är ett stort fan av ordning, och gillade egentligen hur det var där. (Även om det möjligen kändes lite överdrivet att man var tvungen att genast hoppa av hästen om den bajsade i ridhuset/på utebanan för att plocka upp. Ena medishästen bajsade nämligen småpluttar stup i kvarten när man red, så det blev alltid väldigt hattigt liksom. Absolut förbjudet var det förresten också att låta hästen trampa i någons bajs under den korta tid högen låg kvar. Det VITA underlaget i ridhuset kunde missfärgas...) Vad som var mindre kul var att hästägarna ”ansvarade” för vad deras medryttare gjorde och ofta sa ingen till mig direkt om de störde sig på nåt utan pratade med hästägaren som sedan pratade med mig... Dagiskänsla. :wtf:

Vad gäller ryktning så tyckte många där att jag var fanatisk. Jag gillar att stå och borsta och pyssla och även när jag själv tyckte att jag bara borstade av hästen lite snabbt så tyckte de att jag aldrig blev klar... De for över hästarna med en rotborste och sedan på med grejerna. De flesta hästar såg ändå rätt rena ut så jag förmodar att de duschade ofta.
 

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 754
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp