Hästar som fäller dåligt

mollyphlox

Trådstartare
Reagerade på att min kompis ponnyer alla fäller så otroligt dåligt. Vi är snart i mitten på juli och ingen av hennes tre ponnyer har fällt all vinterpäls än. De är alla ännu lite håriga på hals, mage och kring huvudet. Pälsen är luddig, lossnar nog men inte så lätt. Fin, normal sommarpäls undertill. Det var likadant förra sommaren, men då hade vi kallt och regnigt hela sommaren så vi gissade att det kanske hade något med det att göra. Tror inte det handlar om ppid då alla ponnyer har samma symptom och ingen av hästarna är speciellt gammal. Jämför med de hästar vi har i vårt stall där alla (tom de äldre hästarna och shettisen) redan fällt klart för länge sen.

Min gissning är ju då att de har brist på något i foderstaten, men jag kommer inte på vad. Någon som vet, tror gärna min kompis tar emot tips.
 
Mer borstning? Det brukar ju gå att lätt ''nypa'' bort vinterpälsen med fingrarna också, hästarna brukar njuta :)
 
De borstas flitigt och det lossnar inte mer för det.. Det är lite konstigt - man tänker ju att pälsen bara borde rasa av dem den här tiden på året.

Jag hade nog faktiskt velat provta för PPID ändå. Även fast det rör flera individer, och de inte är särskilt gamla. För säkerhetsskull. PPID drabbar inte bara äldre hästar. Absolut, det är ingen "unghästsjukdom" men jag vet flera som diagnosticerats vid mellan 10-15 års ålder.
 
Är foderstaten uträknad? På en del hjälper det att öka proteingivan. Det bör i så fall göras innan själva fällningen sätter igång då det är den nya pälsen som kan kräva extra och inte själva fällningen men jag tänker att den gamla kanske inte släppt för att den nya inte vart riktigt "klar" tidigare? Jag vet inte om det kan vara så utan spekulerar lite.
 
Tillräckligt med protein och mineralerna i balans är en bra början. Dock hade jag inte uteslutit PPID utan tagit prov på allihop. Så dyrt är det inte idag och det kan göras vid den årliga vaccinationen/tandkollen när veterinären ändå håller på så man slipper en extra avgift bara för att ta prover.
 
Ser en unghäst på byn som har vinterpäls kvar. Där kan det knappast bero på PPID väl?
 
I mitt stall hade vi ett ganska ungt sto jämfört med min gamling 24 år. Hon var mycket sjukare än min så hon hade nog fått det vid 6 års ålder. Idag är båda borta.
 
Jag håller med de andra. Proteinbrist eller PPID är mina första tankar. Det kan givetvis vara annat också men inte helt ovanligt att sommarpälsen ligger under även på PPID-hästar. Just mage, hals och ben är ju relativt klassiskt också, vad jag förstår.
 
Är foderstaten uträknad? På en del hjälper det att öka proteingivan. Det bör i så fall göras innan själva fällningen sätter igång då det är den nya pälsen som kan kräva extra och inte själva fällningen men jag tänker att den gamla kanske inte släppt för att den nya inte vart riktigt "klar" tidigare? Jag vet inte om det kan vara så utan spekulerar lite.
Nej jag tror inte det - det matas på högt och två av hästarna tycker jag ser något muskelfattiga ut så proteinbrist skulle jag snarast tro.
 
Tillräckligt med protein och mineralerna i balans är en bra början. Dock hade jag inte uteslutit PPID utan tagit prov på allihop. Så dyrt är det inte idag och det kan göras vid den årliga vaccinationen/tandkollen när veterinären ändå håller på så man slipper en extra avgift bara för att ta prover.
Misstänker problemet ligger i obalans med proteiner och mineraler. Något muskelfattiga hästar också, oanalyserat hö. Mineraler får de (vet märket på både mineraler och kraftfoder men får det nämnas i tråden?) men tyvärr ett foder jag tycker att inte är något att hänga i julgranen. Men poppis hos många häromkring.
 
Jag håller med de andra. Proteinbrist eller PPID är mina första tankar. Det kan givetvis vara annat också men inte helt ovanligt att sommarpälsen ligger under även på PPID-hästar. Just mage, hals och ben är ju relativt klassiskt också, vad jag förstår.
Hur säger man på ett snällt sätt att jag tror att hon borde se över foderstaten rejält hos sina hästar? Har försökt föra det på tal men budskapet gick inte riktigt fram tycker jag.
 
Hur säger man på ett snällt sätt att jag tror att hon borde se över foderstaten rejält hos sina hästar? Har försökt föra det på tal men budskapet gick inte riktigt fram tycker jag.

Ja, du......jag håller käft eller säger rent ut beroende på vad det är för folk. Det är så jäkla svårt det där tycker jag.

Muskelfattig kan vara tecken på både proteinbrist och PPID, så släpp inget av dem än. Även om det låter konstigt att alla skulle ha PPID.
 
Misstänker problemet ligger i obalans med proteiner och mineraler. Något muskelfattiga hästar också, oanalyserat hö. Mineraler får de (vet märket på både mineraler och kraftfoder men får det nämnas i tråden?) men tyvärr ett foder jag tycker att inte är något att hänga i julgranen. Men poppis hos många häromkring.
Att de får en mineralblandning hjälper sällan. Det kan ibland till och med stjälpa och göra det än värre. Mineralerna måste vara i balans och hitills har jag aldrig sett en mineralblandning som matchar höanalysen och därmed tillgodoser hästens behov.

Jag säger inget om ingen frågar. Det tas aldrig väl emot och inte ens vissa som frågar vill höra svaret. Handlar det om ett rent djurskyddsärende försöker jag ta upp det på ett finkänsligt sätt men det brukar inte tas emot väl heller tyvärr men då kan man ändå anmäla. Det svåra är de som ständigt balanserar på gränsen. Djuren lider men inte tillräckligt enligt lagen eller så lider de på fel sätt enligt lagen. De är t ex inte magra utan feta.
 
Ja, du......jag håller käft eller säger rent ut beroende på vad det är för folk. Det är så jäkla svårt det där tycker jag.

Muskelfattig kan vara tecken på både proteinbrist och PPID, så släpp inget av dem än. Även om det låter konstigt att alla skulle ha PPID.
Vi är goda vänner, så jag tror inte att hon skulle ta illa upp. Men hästarna verkar inte må dåligt på något vis, så det är absolut inget akut.
 
Att de får en mineralblandning hjälper sällan. Det kan ibland till och med stjälpa och göra det än värre. Mineralerna måste vara i balans och hitills har jag aldrig sett en mineralblandning som matchar höanalysen och därmed tillgodoser hästens behov.

Jag säger inget om ingen frågar. Det tas aldrig väl emot och inte ens vissa som frågar vill höra svaret. Handlar det om ett rent djurskyddsärende försöker jag ta upp det på ett finkänsligt sätt men det brukar inte tas emot väl heller tyvärr men då kan man ändå anmäla. Det svåra är de som ständigt balanserar på gränsen. Djuren lider men inte tillräckligt enligt lagen eller så lider de på fel sätt enligt lagen. De är t ex inte magra utan feta.
Nej, absolut inget sådant problem. Hästarna är väl omskötta och får tillräckligt med motion och mår i övrigt bra. Jag tror jag får göra så att jag delar med mig om mina åsikter om hon frågar. Tyvärr blir man så lätt hemmablind. Hästarna är inte magra eller feta och hovarna är fina.
 
Nej jag tror inte det - det matas på högt och två av hästarna tycker jag ser något muskelfattiga ut så proteinbrist skulle jag snarast tro.

Lättast är väl om det skulle komma på tal tänker jag. Men läste att ni är goda vänner och då kanske det är lättare än om man bara råkar stå i samma stall :) i övrigt brukar jag resonera som någon tidigare att så länge det inte är djurskyddsärende så håller (försöker i alla fall...) jag min åsikt för mig själv tills någon frågar. Då hjälper jag gärna till om jag kan.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 457
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 867
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 949
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst har börjat fälla sin sommarpäls ovanligt tidigt i år och i väldigt stor mängd. Började strax efter midsommar och det är rejäla...
Svar
18
· Visningar
1 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp