Hästböcker genom tiderna

Jag har alltid varit och är fortfarande en bokslukare.

Flera hästserier jag läste som yngre läser jag fortfarande än idag och tycker de är grymma, däribland Maria och Blå Prinsen-serien och böckerna om Pirkko.
Även jag har läst serien om Jill och Britta och Silver, men jag tycker bättre om Maria och Pirkko-böckerna faktiskt.
Böckerna om Annika och Bettina gillar jag också!

Tidigare medlem i Pollux jag med, så blev mycket sådana böcker också, där var/är mina favoriter böckerna i serien som innehöll böckerna Jakten på Trocadero och Anneli tar en chans. Och böckerna om Skymningshästen och de om Diabolo.
 
Jag läste Britta och silver och böckerna av Tulla Hagström om Petra bland annat. Och en hel drös böcker till såklart. Minns böckerna om Petra speciellt för det var en blind tjej som red som hette Siv och så en tjej som inte hade så mycket hästvana och inte hade råd att rida på ridskola som fick bli skötare till en av privathästarna. Det gjorde starkt intryck på mig.
 
Jag gillade böckerna om Racka-stallet också. I alla fall de första i serien, kom väl ett par-tre stycken på slutet som var för barn som inte var så kul när jag nästan var vuxen då.

En serie som jag lånade på biblo och faktiskt hade velat läsa om som vuxen (kanske mest för att jag inte läste de böckerna 1800 gånger) var de om Sandra och Vildros.
 
Jag fullkomligt slukade allt läsbart som var hästrelaterat.
Största favoriterna Britta och Silver, Windy och Lotte, samt de där klassiska röda Wahlströms ”flicka kommer över omöjlig häst och de blir kompisar”.
En som inte är nämnd än är ”De vilda hästarna” av Amy C Laundrie. Jag tror mitt lånenummer fyllde mer än halva kortet i biblioteksboken när jag var liten...
 
Jag känner mig verkligen udda, men jag läste faktiskt inte särskilt många hästböcker förutom pollux. Älskade främst böckerna om Glory, men har bara sparat novellsamlingarna och en bok som hette Tårarnas Hus.

Utöver pollux läste jag De vilda hästarna som nämnts och även en bok som hette Joey (som senare blev filmen War Horse).

Black Beauty finns också i bokhyllan fortfarande.

Det fanns även en bokserie om en tjej som hette Frida, med foton från hennes tid på ridskolan.
 
En annan favoritserie var den om Robot. Kommer tyvärr inte ihåg lika mycket om den, kanske för att jag inte hade böckerna utan "bara" lånade på biblioteket och därmed inte läste dem typ varje månad ;) Men jag har för mig att det var med de böckerna jag började få upp ögonen för det där med pojkar och kärlek :D Väldigt spännande och bra böcker minns jag. Tror det var Lin Hallberg som skrev dem, men kan inte hitta nåt om dem på wikipedia?
Åh, Robot-serien. Vet inte hur många gånger jag lånade om böckerna om Robot från biblioteket och även här väckte böckerna upp ögonen för kärlek och pojkar. Skulle jag hitta dom idag skulle jag köpt direkt.

Även böckerna om Klara var en storfavorit som fortfarande finns nedpackade med flera andra hästböcker/böcker överlag hos pappa.

Skulle vara intressant att få ut en lista på alla böckerna jag lånat från biblioteket, speciellt som yngre och följa min bokresa genom åren. Mycket hästböcker blev det iallafall.
 
Fick ärva min mammas "bibliotek" av böcker så jag läste en hel del äldre böcker. De jag minns mest och läste om och om igen var:
Allt av Nan Inger Östman
Britta och Silver-böckerna
Böckerna om Carin och Friolina
Whalströms ponnyböcker, visst hetta ponnyn Pytteliten?
En massa Polluxböcker särskilt älskade jag "Holiday" som handlade om en tjej som inte kunde ha egen häst att tävla med och red hos en gammal dam och så kommer det en missförstådd häst dit. Även "Önskehästen" var en favorit och "Jazz" tyckte jag också om.
Sandra och Vildros-böckerna av Heddi Böckman var fantastiska.

Har faktiskt samlat på mig en del av dessa böcker i vuxen ålder, bla genom Bokbörsen. Det är så kul att ha och läsa om när man känner sig lite nostalgisk. Och som ngn skrev så ser man dem lite med andra ögon som vuxen och vissa saker känns väldigt förlegade (men jag älskar allt som är gammalt, tycker det är så intressant att se hur man klädde sig, vad man hade på hästen, hur man red och uttryckte sig) medans mkt fortfarande känns aktuellt. Nan Ingers böcker är ett bra exempel tycker jag, t ex Rosettjakten hade nästan lika gärna kunnat vara en modern bok. Böckerna om Piglet och Dunet fick jag tag på först som vuxen och läste då, hoppade högt av skratt och chock när jag läste i en av böckerna där systern ska gifta sig och fästmannen är mörkhyad. Folk är helt förskräckta, det skvallras en massa och många är rädda för honom. I en del så blir hushållerskan (tror jag det var) lämnad ensam med fästmannen och är väldigt uppjagad över detta, när de kommer hem igen sitter hon och dricker kaffe och säget ngt i stil med (minns ej ordagrant): Att det var läskigt att vara ensam med denna mannen men han kom faktiskt med kaffe till mig serverat fint på bricka, rikigt gott var det också. Men jag antar att det har med hans slavblod att göra.
Höll på att sätta i halsen haha, så skulle inte vara tänkbart, tack och lov, att skriva idag men då var det väl inte så konstigt. Ordet neger används också har jag för mig. Men de böckerna är ändå några av mina favoriter, man kan liksom känna igen sig i Piglet som kämpar med sin lilla envisa ponny som hon älskar över allt annat....
 
Men hur kunde jag glömma "Över alla hinder" (National Velvet)?? Älskade den som barn, och det som etsade sig fast mest i minnet var inte när hon vann Grand National utan när alla systrarna gav sig iväg på en lokal ponnytävling, det ösregnar, de sitter huttrande under ett träd och äter blöta mackor, tyglarna blir hala och glider ur händerna på dem osv. Den där oglamorösa vardagsrealismen tilltalade verkligen mig som barn.
På senare år har jag läst om den flera gånger på engelska, och jag älskar den nog ännu mer som vuxen! Den har så många dimensioner, det är en hästbok, det är en kvinnokampsbok, det är en coming-of-age bok, och så har Enid Bagnold ett sånt vackert och poetiskt språk! (Som gick mig helt förbi som barn). Vill verkligen läsa mer av henne.
 
Kom på en serie som jag tror att ingen har nämnt, Carin och Friolina av Veronica Wägner, jag tyckte om den eftersom den visade konflikterna som uppstår i tonåren, vad man vill, och vad som går först.
 
Böckerna om Pysen! Köpte dom genom Jultidningsförlaget, men sen kom iallafall någon av dom ut på Wahlströms.

Älskar också Marguerite Henrys böcker, kanske mest för att många har verklighetsbaserade händelser. Är verkligt sugen på att åka till USA nåt år och titta på den årliga simningen och auktionen av Assatagueponnyerna (Misty, hösten från havet o Stormy, Mistys föl).

Jo, hästböckerna har präglat mitt liv! Har haft hundar som hetat både Pysen och Skuffen (Brittas hund)... :D
 
Vilka hästböcker läste/läser ni?

Jag har själv läst lite av varje genom åren. Allt från Vitnosböckerna till dagens deckare i hästmiljö som En död man av Anna Sellberg och Av skuggor märkt av Marianne Cedervall.

Blev lite inspirerad av den här tråden

Svarta Hingsten-böckerna.
Windy-böckerna.

Var med i någon bokklubb, vad den nu kan ha hetat, där det kom en eller två hästrelaterade böcker i månaden.
 
Jill, Britta och silver-böckerna. Lottie.Silverörnens ridskola, svarta hingsten, Man o War, Brumbys of the South (tror jag en av böckerna hette), om australienska vildhästar. Någon fanns på svenska, övriga på engelska - så fick man träna det språket också).
Britta och Silver var mycket bra. Man skulle nog ha behållning av att läsa dem än idag (nähä?) senare.
 
[QUOTE="Hoarfrost, post: 18593199, member: 123619
Det är en bok jag lånade på bibblan och aldrig hann läsa klart som jag aldrig kunnat släppa, och jag kan inte minnas vad den hette :rage:
Handlade om vildhästar minns jag, var skriven ur typ hästperspektiv och det var någon vit hingst man följde när han försökte försvara sin flock och hävda sig mot massa andra hingstar med flockar. Hjälp Någon? :p

Windy?[/QUOTE]
Kan han ha varit brumby i Australien? Jag läste ett gäng sådana böcker. Jag lämnade dem till second hand för något år sedan med förhoppningen att de skulle glädja någon annan hästflicka.
 
Svarta Hingsten!!

En bok som handlade om ett arabiskt fullblodssto som föddes i öknen och sen såldes till England och fick en åsnekompis som hette Telefon. Tror jag läste minst 2 böcker i serien. Kommer inte ihåg vad den hette men den var uppkallad efter stoets namn.
Jaa, den (dem?)läste jag också. Hon föddes i Khartoum (stavning), Sudan minns jag. Kände inte till staden innan.
Melka?
 
Senast ändrad:
Ingen annan som läst Man o War?
En bok baserad på en verklig häst. Boken skriven av Walter Farley och enligt bokens baksida (jag håller den i handen nu, fick den -71 ser jag) så är alla uppgifter om hästen korrekta men allt om pojken uppdiktat.

Slukade även böckerna av Henry Blake, men det är ju mer om hästpsykologi än en uppdiktad story.
 
Ingen annan som läst Man o War?
En bok baserad på en verklig häst. Boken skriven av Walter Farley och enligt bokens baksida (jag håller den i handen nu, fick den -71 ser jag) så är alla uppgifter om hästen korrekta men allt om pojken uppdiktat.

Har den hemma någonstans, samma författare som till Svarta Hingsten böckerna
 
Jag kom på en barnbok jag älskade som riktigt liten. Det var en liten shettis som var retad av de stora hästarna för att han var så liten och han fick inte vara med. Sen började stallet brinna och han räddade allihop. Jag har många gånger undrat vad den boken hette.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 145
Senast: hollypolly
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 002
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 596
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 400
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp