Hästdomaren: Detta hade aldrig hänt på en svensk tävling

Lätt att sitta och kasta sten i glashus och säga att vi minsan inte skulle gjort så här.
Jag har minst två exempel på när hästar av min ras fått tävla i Sverige flera år i rad där skicket varit katastrofalt (många här i Sverige lade in protester och försökte få en av hästarna att inte starta) medan de skickats hem utan att få starta i både Danmark och Norge.
 
Jo att vi har bättre djurskyddslagar är ingen nyhet. Mer fundersam över reglerna på tävlingar. Det borde vara samma över allt. 🤔

Det spelar ju ingen roll vad reglerna säger om domare, överdomare och veterinärer inte vågar säga något.
Sedan kan de vara stenhårda på punkter som är svartvitt på papperet. Men bedömning som hälta, hull eller kondition vågar de inte stå för.
 
FEIs regler är glasklara och hon borde fått ett gult kort.

Gult Kort får man för;

Abuse of Horse GRs Art. 142 & 169.6.2 and/or Eventing Rules Art. 526

FEIs GR Kapitel IV

Article 142 - Abuse of Horses
1. No person may abuse a Horse during an Event or at any other time. “Abuse” means an action or omission which causes or is likely to cause pain or unnecessary discomfort to a Horse, including, but not limited to:
(i) To whip or beat a Horse excessively;
 
FEIs regler är glasklara och hon borde fått ett gult kort.

Gult Kort får man för;

Abuse of Horse GRs Art. 142 & 169.6.2 and/or Eventing Rules Art. 526

FEIs GR Kapitel IV

Article 142 - Abuse of Horses
1. No person may abuse a Horse during an Event or at any other time. “Abuse” means an action or omission which causes or is likely to cause pain or unnecessary discomfort to a Horse, including, but not limited to:
(i) To whip or beat a Horse excessively;
Hmm, varför säger domaren i artikeln något annat? 🤔 Mycket märkligt.
 
Förstår inte hur hon får ihop det med att "Det ser förskräckligt ut. Att slå sin häst, det tycker jag aldrig man ska göra." med "Som jag ser så gjorde domarna rätt"..

Hur kan hon tycka domaren gjorde rätt även ifall det nu är "rätt" enligt reglerna? Om hon tycker det ser förskräckligt ut så borde hon väl säga att domaren gjorde rätt enligt reglerna men det bör ändras på då det beteendet inte är okej.

Verkar ju inte som att intresset i att påverka och ändra på något verkar finnas. Domaren borde ju också tycka att en varning är alldeles för milt för sådant beteende och också hjälpa till att påverka hur man bör behandla hästarna även ifall det nu är så att domaren inte kan göra något just i detta fallet annat än att ge en varning.
 
Senast ändrad:
Ibland undrar man... 🙄🙄🙄
Eller hur! När blev det t.ex ok att straffrida sin häst inne på banan, dessutom när nästa ekipage startat sin ritt som skedde i CSI5* Nations Cup Rotterdam.

Förstår inte hur hon får ihop det med att "Det ser förskräckligt ut. Att slå sin häst, det tycker jag aldrig man ska göra." med "Som jag ser så gjorde domarna rätt"..

Hur kan hon tycka domaren gjorde rätt även ifall det nu är "rätt" enligt reglerna? Om hon tycker det ser förskräckligt ut så borde hon väl säga att domaren gjorde rätt enligt reglerna men det bör ändras på då det beteendet inte är okej.

Verkar ju inte som att intresset i att påverka och ändra på något verkar finnas. Domaren borde ju också tycka att en varning är alldeles för milt för sådant beteende och också hjälpa till att påverka hur man bör behandla hästarna även ifall det nu är så att domaren inte kan göra något just i detta fallet annat än att ge en varning.
Visst får det en att fundera över deras egen hästhållning och hästverksamhet..
 
@eventingmania Inte att förglömma att hon år 2013 fick gult kort för just "Abuse of horse" också, så hon verkar ha en benägenhet att behandla sina hästar illa.

Hon säger ju att hon älskar hästen, men jag kommer att tänka på ett klokt citat av Hans Hoorn: Man säger att man älskar hästarna, men det är segrarna man älskar. Det tror jag är rätt vanligt, man älskar hästen för att den gör det möjligt för en att vinna, inte hästen i sig.
 
@Mabuse Precis, om man älskar hästen så misshandlar man den inte så som hon gör. För jag klassar det hon gjorde som misshandel. Sedan verkar hon ofta antingen få en massa fel eller bli utesluten på tävlingar, möjligt att hon vinner i lägre klasser men i större går det inte bra för henne. Nej hon har inget med levande djur att göra om hon behandlar dom så där enligt min personliga åsikt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På fredagen är det sista chansen för det svenska laget att räkna poäng i EEF Nations Cup. Här hittar du info om tävlingarna och vilka...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera svenska ryttare höll sig väl framme i norska Drammen, när Baltic Cup för ponny och häst arrangerades i helgen. De blågula ekipagen...
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen rids årets första femstjärniga Nations Cup i dressyr, med ett svenskt lag på startlinjen. Och det är på framgångsrik mark de...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter De har representerat Sverige på EM, Nations Cup och i världscupen. Men nu går det svenska toppekipaget skilda vägar då hästen säljs...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp