Hästen har börjat lägga sig i transporten

Kenny1998

Trådstartare
Hej, jag har en 10 årig valack som jag snart haft i 3 år. Han har i hela sitt liv åkt transport och de senaste 3 åren åkt ganska mycket fram och tillbaka på tävlingar och fram och tillbaka till skolan när lov har varit.
Men de senaste 2 veckorna har de börjat låter jätte konstigt när vi svänger, speciellt åt vänster. Istället för att använda sin egen balans så läger han sig mot mellan väggen och springer med hovarna mot ytter väggen! Då han trampar på sig själv och skadar båda sig själv, transporten och benskydden faller sönder i bitar!
Det är inte alls långt ifrån att han lägger sig ner även fast vi har snigel fart genom tex en rondel där vi ska ta andra eller tredje avfarten. Tar vi första avfarten som är till höger så går de mycket bättre!
Jag vet alltså inte vad jag ska göra, jag har provat byta sida på han men det hjälper inte!
Är tacksam för alla tips jag kan få!! Tack!
 
Hästen får panik för att den av någon anledning inte klarar av att balansera sig och ser som enda utväg, för att inte välta, att lägga sig.

Tänkbara orsaker: ont i kroppen som gör att den inte kan balansera sig, dåligt balanssinne, ont i något ben - oavsett hade jag börjat med en grundlig veterinärgenomgång.
 
Har råkat ut för det två gånger, att hästar som åkt smalt/ihop med andra hela livet till synes plötsligt börjat lägga sig/springa på ytterväggen osv. Vi började med att låta dem åka brett med "halv" mellanvägg (sån som är mjuk längst ner) men tog sedan ur mellanväggen helt, och då stod de lugnt och stilla igen.
 
Har råkat ut för det två gånger, att hästar som åkt smalt/ihop med andra hela livet till synes plötsligt börjat lägga sig/springa på ytterväggen osv. Vi började med att låta dem åka brett med "halv" mellanvägg (sån som är mjuk längst ner) men tog sedan ur mellanväggen helt, och då stod de lugnt och stilla igen.
Min gjorde inte riktigt på samma sätt. Men när han började leva om så behövde han också mer plats.
 
Hej, jag har en 10 årig valack som jag snart haft i 3 år. Han har i hela sitt liv åkt transport och de senaste 3 åren åkt ganska mycket fram och tillbaka på tävlingar och fram och tillbaka till skolan när lov har varit.
Men de senaste 2 veckorna har de börjat låter jätte konstigt när vi svänger, speciellt åt vänster. Istället för att använda sin egen balans så läger han sig mot mellan väggen och springer med hovarna mot ytter väggen! Då han trampar på sig själv och skadar båda sig själv, transporten och benskydden faller sönder i bitar!
Det är inte alls långt ifrån att han lägger sig ner även fast vi har snigel fart genom tex en rondel där vi ska ta andra eller tredje avfarten. Tar vi första avfarten som är till höger så går de mycket bättre!
Jag vet alltså inte vad jag ska göra, jag har provat byta sida på han men det hjälper inte!
Är tacksam för alla tips jag kan få!! Tack!
Vad är snigelfart för dig? Km/h alltså. Vissa hästar tolererar inte mer än 5 km/h i rondeller, men eftersom det bara är ena hållet så är det mest troligt att det handlar om någon form av skada som har uppkommit.
 
Har råkat ut för det två gånger, att hästar som åkt smalt/ihop med andra hela livet till synes plötsligt börjat lägga sig/springa på ytterväggen osv. Vi började med att låta dem åka brett med "halv" mellanvägg (sån som är mjuk längst ner) men tog sedan ur mellanväggen helt, och då stod de lugnt och stilla igen.
Plocka ur mellanväggen och se om problemet kvarstår om hästen får åka brett.
@Kenny1998
Jag hade en ponny som från ingenstans började göra så och det räckte med att antingen låta henne åka med mjuk mellanvägg eller ha kort + lång bom.
Det funkade dock inte i trailers med fast mellanvägg längst fram (dvs med stolpe) då det var fram hon ville bredda och inte bak.
 
Sådär började en av mina en dag, vips så var den bredåkare.
Den hade varit i min ägo i flera år innan och hade åkt bekymmersfritt i alla år tills den en dag betedde sig som du beskriver.
 
Hej, jag har en 10 årig valack som jag snart haft i 3 år. Han har i hela sitt liv åkt transport och de senaste 3 åren åkt ganska mycket fram och tillbaka på tävlingar och fram och tillbaka till skolan när lov har varit.
Men de senaste 2 veckorna har de börjat låter jätte konstigt när vi svänger, speciellt åt vänster. Istället för att använda sin egen balans så läger han sig mot mellan väggen och springer med hovarna mot ytter väggen! Då han trampar på sig själv och skadar båda sig själv, transporten och benskydden faller sönder i bitar!
Det är inte alls långt ifrån att han lägger sig ner även fast vi har snigel fart genom tex en rondel där vi ska ta andra eller tredje avfarten. Tar vi första avfarten som är till höger så går de mycket bättre!
Jag vet alltså inte vad jag ska göra, jag har provat byta sida på han men det hjälper inte!
Är tacksam för alla tips jag kan få!! Tack!

Jag hade en häst som började göra så. Vi tog ur mellanväggen och då slutade den. Den ville förmodligen åka mer brett.
Prova det :) (ja vi hade mjuk mellanvägg så vi trodde den kunde bredda men den villa ha mer spejs)
 
Som flera andra ovan har jag också haft, en egen uppfödning dessutom, som helt plötsligt som 5-åring gjorde likadant som din. Bara att ta ut mellanväggen så kommer antagligen dina problem att upphöra. Min erfarenhet är inte att detta beror på att hästen har ont nånstans utan att de tycker det är obehagligt och inte kan balansera upp sig. Spelar ingen som helst roll hur långsamt du kör.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 962
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 236
Senast: MML
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 386
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp