Sv: Hästen rädd - smittar mig! HJÄLP!
Houdinie skrev:
Jag är nybliven medryttare på en sexåring som är lättskrämd och gärna bockar, backar och sticker då h*n blir skrämd. En annan häst som galopperar är fullkomligt skräckinjagande och det är nog det största problemet. Jag blir ärligt talat rädd själv när hästen spänner sig och "låser mig ute" på det sätt h*n gör. Jag har liksom ingen kontroll alls när h*n blir så.
Det finns underbara ridvägar runt stallet, men jag tycker att det känns olustigt att rida ut ensam när det är såhär.
Har ni några tips och förslag på vad jag kan tänka på för att hålla mig lugn och inte ramla av!? Jag kan ju inte blir sträng på hästen då h*n ju blir äkta rädd och är så ung.
Jag tror inte alls hästen är så oskyldig som det verkar och "bara rädd".
Det är en hel del hästar som "busar" genom att skygga och fåna sig, när andra hästar kanske bockar istället.
Den behöver en ryttare som är bestämd och trygg, som bestämt talar om att "det är inte farligt, om jag säger att det inte är farligt".
Dvs lyssna på ryttaren. Men det är förstås lättare sagt än gjort.
Det råd Tretjak fick av sin tränare tycker jag är uselt. För det första är hästar ofta mer otrygga på öppna fält, mer tittiga osv. Det lugnaste brukar vara en inramad skogsstig där de inte har så mycket att glo på. Inte skogsväg utan stig.
Sen, vill man rida ut ska man kunna det. Tror du att det kommer att bli omöjligt så rid en annan häst. Men vill du kämpa så kommer ett sätt att göra här:
Mycket motion brukar avhjälpa en hel del. Rid tex hårt i ridhuset/volten först, avsluta med att gå ut en liten tur som belöning. Inte bara några varv utan hårda dressyrpass så att all vilja att busa med dej försvinner. En sexåring är ingen unghäst mer, men du får ju förstås anpassa efter orken. (underskatta dock inte orken) Rid den trött innan du går ut. Ett alternativ kan vara att longera/tömköra 20 min, därefter rida 30 min, dressyr eller hoppning,och sen rida ut.
Inte så lång tur först. Sen förskjuter du om det går bra, dvs mindre och mindre tid i ridhuset/volten innan, mer och mer tid för promenad.
Men gå aldrig ut direkt med en överfrisk häst när den har såna tendenser att fåna sig. Bli förbannad om det behövs, den behöver inte alls skygga och sticka. Det är olydigt, inte för att den är rädd.