hästentreprenör

Sv: hästentreprenör

Vad har dom för intagnings krav??? hittade inte det på deras sida..

du ska ha någon slags erfarenhet av hästar och så kollar dem vad du har för framtidsplaner inom ditt yrkesliv med hästar. annars är det nog inte så mycket. har du tur så kan du komma in toill höst om du är snabb. jag skickade in min ansökan fredag förrförra veckan och kom in. gå in på www.vaggerydskommun.se så kan du klicka in på utbildningen. kram

Min dotter ska dit på Måndag på intervju:) Hur vet du att du kommit in? 80 poäng har hon sökt.

jag ska dit imorgon jag också. jag är ju inte säker på att jag kommit in än, men man måste ju hoppas.

Klart du ska hoppas!! Lycka till idag då, Irene

Berätta gärna hur det var där! Jag har sökt, men hade ingen möjlighet att vara där idag...

jodå det var ganska många som hade sökt.
jag kan säga att man måste visa framfötterna på intervjun, och ha funderat igenom innan vad det är man har tänkt satsa på sen efter skolan. det är många knepiga men egentligen helt självklara frågor som ställs, men inget man ska vara nervös för!
sedan har dem en snabb genomgång vad utbildningen går ut på och sen ett praktiskt prov för att visa om du kan hantera en häst. detta var väldigt lätt. du behövde bara hämta in hästen ifrån hagen, rykta, visitera och tränsa hästen, och sen leda ut den i hagen igen.
det var ganska många unga tjejer som sökt in i år, min grupp var dock tydligen baa en bråkdel.
ring du och kolla om du inte kan komma på en annan intrevju.
lycka till!!! mvh mirja

När jag ringde idag fanns det massa plats över. Och det verkar inte vara så "hästigt" utan mer hur man driver ett företag. Hur gamla är ni som sökt??
Den gick ju på distans oxå, så man inte behöver vara där mer än en-två dagar i månaden. De sa inget om något intagningstest eller så.

De ringde mig i förra veckan och gjorde en kort intervju på telefon. Precis som du skriver lät det som det var gott om plats, delvis pga att flera sökande inte ens var behöriga... Inte så hästigt låter ju trist, jag vet egentligen inte så mycket om vad man läser. (låter smart va, men antog att man får veta mer). De skulle skicka ut mer info så man får väl se då.
Jag är 26 år fyllda i år. Och ni andra?

Jag har ringst o sökt dem för mer info, intresserad av den rent företagsmässiga delen av utbildningen, på distans då. Hästbiten har jag redan, även utbildningsmässigt.
Hoppas att det kan vara nåt intressant, isåfall hoppar jag på det!
Jag är 29 år.

Jo, de sa att man läste lite om foder och så (några poäng) men att resten var företag, redovisning, juridik o sånt.

Vet inte om jag ska söka, kanske ite så lätt om man har jobb och måste åka bort då och då. Jag fyller 26 i år.

Jag fick besked igår att jag kommit in, så nu ska jag bara vela ett tag också...

Ha ha samma här..... Ni som ska gå, tar ni studielån eller hur löser ni försörjningen under tiden?

nej det är ju meingen att man sak antingen driva ett företag eller jobba som anställd så då har man ju inte så mycket nytta av just hästdelen. de räknar med att man utbildar sig själv inom det området tror jag. jag är 22 me det var väldigt blandade åldrar.

då får vi hoppas att du kommer in. nej det är inte så mycket häst tyvärr. det är väldigt blandade åldrar tror jag men jag är iallfall 22

Hej!
Jag går utbildningen och jag blev lovad distansutbildning och fick höra att man kunde jobba eller driva verksamhet under tiden. För det första så visade det sig att distans var det inte, tre till fyra dagar i veckan emellanåt i långa perioder och omfattande grupparbeten där det krävdes att man arbetade ihop i grupp utöver de dagar man hade närvaro i skolan.Helt omöjligt att jobba vid sidan eller ha egen verksamhet under tiden. Det gick inte ihop.

Jag bor dessutom en bra bit från skolan och det har knäckt min ekonomi att pendla, något de lovade jag inte skulla behöva göra.
Höstens företagarkurses var mycket bra men många bitar de utlovade och som lät så bra med utbildningen har vi inte sett något av ännu.

Vi har anmält utbildningen till KY myndigheten och de gör nu en omfattande undersökning och ser om de kan förn bättra utbildninge. Jag blir dock förvånad av att läsa att ni fortfarande får höra att det går att läsa på distans för de har varit helt ovilliga att lösa det för oss när vi väl börjat.
Döm inte utbildninge pga detta men jag ville bara deal med mig av mina erfarenheter då jag gått på knäna ekonomiskt och inte fått ut det de lovade. Jag kommer inte att läsa år 2!!!
**

Oj då, det var intressant att höra!
Till mig sa dom att jag skulle räkna med ca 2 halvdagar/veckan, Ibland mer o ibland mindre givetvis.
Men som jag förstod det så var det bara om man kunde "skippa" hästdelen pga erfarenhet o liknande...
Läser du utbildningen i sin helhet eller bara företagsdelen?

När jag sökte var inte hästdelen valbar eller bortvalbar vad jag vet. Det var 80 p på helfart eller halvfart. Man kunde läsa bara 40 p men det var ingen som gjorde det, kanske det bara var företagandet de menade med det.
Men jag sökte enkom för det var en distans då jag bor långt bort. Men hela hösten var det skoldagar två till fyra dagar varje vecka och utöver det omfattande grupparbeten som krävde mer resande. Min hästverksamhet blev absolut lidande och det blev många långa dyra resor. Vi läste företagandet i höstas och de säger nu att de har räknat ut ett snitt att vi bara är i skolan 2.7 dagar i veckan eller var det var och att de räknade det som distans. För oss som reser, vi är flera, har detta inneburit höga kostnader och det hjälps inte om det kommer bli färre dagar näst år, för de ska hålla snittet. Det har redan kostt oss skjortan, och vi känner oss lurade.
Huvudsaken för mig är att de lät mig tro helt annat när jag började, och jag var noga att undersöka då jag inte kan flytta att det verkligen var på distans. Jo det var det, men sen när vi klagade (och det rätt rejält) sa de bara att det var en defintionsfråga och vi resonerade olika kring distans. Höstens kurses med entrprenörskap och marknadsföring var mycket bra, men de kurser som Vaggerydsskolan hållit i är i min mening under all kritik. Jag är mycket missnöjd med mycket kring hur de hanterat oss och våra frågor. Det kan hända de har gjort om, men jag förstår inte hur de ska lösa distansfrågan nu när de inte alls har kunnat göra det för oss. Vi ville ha föreläsningar inspelat och utlagt på nätet, men det var tvärstopp???? Få gärna skrifligt från skolan på era frågor.

Jag vill inte avråda er som tänker gå men var väldigt noga med att ta reda på och få skriftliga svar på att det de säger stämmer och spara det de har sagt/svarat till er.
De har fått oerhört mycket kritik och de har KY myndighetens ögon på sig och det kan va så att de gjort om utbildningen så den är bättre....Jag vill bara tala om mina erfenheter då det kostat mig så oerhört mycket pengar, mer än vad jag hade räknat med. De kurser de köper in via Högskolan i Jönköping håller hög kvalitet och är jättebra. Dock har vi haft outbildade lärare i andra ämnen
...outbildade lärare för just det området, vill jag understryka, och stora delar av kursen har gått ut på att hitta all info själv i grupparbeten. Lite låg nivå för en utbildning på högsklenivå tycker jag. men de tär bara mina åsikter som jag vill dela med mig av.

Liknande trådar

Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 187
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns... 2
Svar
26
· Visningar
2 368
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka