Hästgödsel kan bli biogas om rätt strömaterial används

Jag uppfattade det som att vilket strö inte var lika viktigt som att alla använde samma. Gissningsvis bryts det ner bäst på olika sätt/ av olika bakterier så att anläggningarna behöver ”trimmas” för att bäst ta hand om ett visst sorts strö. Men säkert är vissa sorters strö också olika lätt att bryta ner.

Edit: hittade en annan artikel som påstår att kortklippt halm/halmpellets är bäst.
 
Det finns inget klart svar men hackad halm eller halmpellets ger mest biogas sedan spån och sist torv.

Så man får fråga ”sin” anläggning. Typ.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Min forskning handlar om att utvinna biogas från hästgödsel och samtidigt återföra näring till jorden, att sluta kretslopp, säger Åsa...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 495
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 541
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 132
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp