Hastighetsmätare och äkta hastighet i bil (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Det är ingen som säger att du ska köra för fort utan om du har en hel karavan av bilar efter dig är att du ska köra åt sidan för att släppa förbi dem, vill de hålla en högre hastighet ska du inte hindra omkörning.

Om du har en karavan av bilar efter dig så ska du underlätta omkörning och köra åt sidan, har du bara ett par bilar bakom dig är det en helt annan sak. Fick du inte lära dig det när du tog körkortet?

Inte när man kör 70 på en 70-väg. Då finns det nämligen ingen förutom polis och andra utryckningsfordon som får köra snabbare och därmed kan köra om lagligt. Kör jag 70 på 70-väg och en polis/ambulans/etc kommer med ljud- och ljussignaler igång och vill köra om underlättar jag (inom lagens gränser och på ett säkert sätt) omkörning.
 
Inte när man kör 70 på en 70-väg. Då finns det nämligen ingen förutom polis och andra utryckningsfordon som får köra snabbare och därmed kan köra om lagligt. Kör jag 70 på 70-väg och en polis/ambulans/etc kommer med ljud- och ljussignaler igång och vill köra om underlättar jag (inom lagens gränser och på ett säkert sätt) omkörning.
Man ska om möjligt underlätta för annan trafik och jo man ska tyvärr underlätta omkörning även om folk kör över hastighetsgränsen.
 
Man ska om möjligt underlätta för annan trafik och jo man ska tyvärr underlätta omkörning även om folk kör över hastighetsgränsen.

Jag är inte skyldig att gå ut i vägrenen (förutom för utryckningsfordon). Däremot är jag skyldig att inte hindra omkörning d.v.s. jag får inte öka min hastighet när någon försöker köra om eller liknande.

https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_661.php
 
Det här med att köra åt sidan och släppa förbi. Hur gör man om det inte finns några parkeringsfickor och man ligger redan så långt man kan/vågar åt sidan?
Ska man köra in på första bästa skogsväg? Och sen backa ut på vägen igen när det är fritt?
 
Det här med att köra åt sidan och släppa förbi. Hur gör man om det inte finns några parkeringsfickor och man ligger redan så långt man kan/vågar åt sidan?
Ska man köra in på första bästa skogsväg? Och sen backa ut på vägen igen när det är fritt?

Jag undrar också uppriktigt. Det tar ju dessutom tid (och bränsle) att sakta in och stanna resp att ta sig ut igen.

Av den anledningen går jag också väldigt sällan ut i vägrenen eller liknande när jag kör häst. Det upplever jag lätt stör trafiken mer och är ett jäkla riskmoment och framförallt tycker jag faktiskt att djuret jag transporterar förtjänar en så bra resa som möjligt, inte ens massa startande och stoppande i onödan om jag inte behöver köra saktare än man normalt gör med häst såklart.

Däremot försöker jag ju underlätta på andra vis, det är liksom inte en motsättning till att inte köra åt sidan. Flera ställen väljer tex många att köra om typ i en korsning eller vad man ska säga, eftersom jag vet det håller jag mig så långt till höger jag kan istället för att hålla mig nära mitten. Där jag vet att det blir sämre omkörningsmöjligheter längre fram men är god sikt och bredd nu kan jag accelerera långsammare och hålla mig väl till höger. De som är van vid vägarna kör nästan alltid om på dessa ställen.

Svängarna jag tänkte på i något av mina första inlägg har dock extremt lite asfalt utanför kantlinjerna och är smala (men två körfält) så där ser jag ingen annan möjlighet än att anpassa hastigheten till min häst och hålla mig i mitten av mitt körfält och så får bilarna bakom köra om där det går. Ofta ut från byarna där min acceleration är långsammare.
 
Jag är inte skyldig att gå ut i vägrenen (förutom för utryckningsfordon). Däremot är jag skyldig att inte hindra omkörning d.v.s. jag får inte öka min hastighet när någon försöker köra om eller liknande.

https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_661.php
Det är ju rimligt att gå ut och släppa förbi om man kör påtagligt sakta av någon orsak. Men inte för att är en av få som faktiskt håller hastigheten.
 
Jag undrar också uppriktigt. Det tar ju dessutom tid (och bränsle) att sakta in och stanna resp att ta sig ut igen.

Av den anledningen går jag också väldigt sällan ut i vägrenen eller liknande när jag kör häst. Det upplever jag lätt stör trafiken mer och är ett jäkla riskmoment och framförallt tycker jag faktiskt att djuret jag transporterar förtjänar en så bra resa som möjligt, inte ens massa startande och stoppande i onödan om jag inte behöver köra saktare än man normalt gör med häst såklart.

Däremot försöker jag ju underlätta på andra vis, det är liksom inte en motsättning till att inte köra åt sidan. Flera ställen väljer tex många att köra om typ i en korsning eller vad man ska säga, eftersom jag vet det håller jag mig så långt till höger jag kan istället för att hålla mig nära mitten. Där jag vet att det blir sämre omkörningsmöjligheter längre fram men är god sikt och bredd nu kan jag accelerera långsammare och hålla mig väl till höger. De som är van vid vägarna kör nästan alltid om på dessa ställen.

Svängarna jag tänkte på i något av mina första inlägg har dock extremt lite asfalt utanför kantlinjerna och är smala (men två körfält) så där ser jag ingen annan möjlighet än att anpassa hastigheten till min häst och hålla mig i mitten av mitt körfält och så får bilarna bakom köra om där det går. Ofta ut från byarna där min acceleration är långsammare.

Tillägg: med tid menar jag alltså inte från min restid utan tid på vägen där man inte öht följer trafikrytmen utan saktar in till stopp/kör ut i väggrenen i långsammare hastighet och sedan tills man kommit in i trafiken i rätt hastighet igen. Hela den tiden påverkar ju alla bakom.
 
Det här med att köra åt sidan och släppa förbi. Hur gör man om det inte finns några parkeringsfickor och man ligger redan så långt man kan/vågar åt sidan?
Ska man köra in på första bästa skogsväg? Och sen backa ut på vägen igen när det är fritt?
Gör det inte så krångligt.
Om vi pratar vanlig landsväg, utan vägrenar, och 70 eller 80 begränsning, så är det bara att markera med bromsljuset, blinka höger, sakta ner, där och när det är "lämpligt att köra om" för bakomvarande.
Tyvärr är körutbildningen idag väldigt fokuserad på de "moderna" 2+1 vägarna, motorvägarna, körning i tätort o.s.v.
Där är omkörning helt enkelt en annorlunda fråga.
 
Senast ändrad:
Spelar ingen roll faktiskt, omdömet är ju under all kritik när man kör på det sättet i den farten på en 80 väg. Har du körkort så bör du väl veta att det är satt 80 av en anledning.
Anledningen till att det är sänkt till 80 vet jag mycket väl och det beror inte på vägens säkerhet utan för att minska bullernivån och mindre utsläpp.
 
Gör det inte så krångligt.
Om vi pratar vanlig landsväg, utan vägrenar, och 70 eller 80 begränsning, så är det bara att markera med bromsljuset, blinka höger, sakta ner, där och när det är "lämpligt att köra om" för bakomvarande.
Tyvärr är körutbildningen idag väldigt fokuserad på de "moderna" 2+1 vägarna, motorvägarna, körning i tätort o.s.v.
Där är omkörning helt enkelt en annorlunda fråga.
Fast om det då är en okänd väg där man inte riktigt vet vart det är lämpligt att köra om. Hur gör man då?

Jag fick väldigt mycket skit här på buke för ett drygt år sen då jag valde att köra i 65-70 på 70 väg. Första gången jag körde själv på den vägen (hade då haft körkort i 4 månader) och jag störde mig då på att folk låg så nära bakom att det skuggade mina ljus framåt (min bil blev alltså en skugga framför mig)
Jag höll mig så långt till sidan jag kunde men ville inte köra snabbare då det var klockan 6 på morgonen en septemberdag (dvs risk för vilt) och på en väldigt kurvig väg. Men jag skulle då ha kört av vägen för att ge plats enligt vissa här och jag undrar verkligen hur man ska göra korrekt då för det känns farligt att köra ut i gruset på sidan eftersom det kan ge vika och svänga in på skogsvägar känns också sådär.
 
Det är ju rimligt att gå ut och släppa förbi om man kör påtagligt sakta av någon orsak. Men inte för att är en av få som faktiskt håller hastigheten.

Jag har släppt förbi ibland när jag tycker att väglaget är ovanligt läskigt och därför kanske inte alltid ligger på maxhastighet. Jag har en liten bil och hjulspåren blir för breda när det är mycket snö på vägen, och utöver att ha en liten och därmed inte lika stabil och trygg bil så tycker jag själv att det blir obehagligt när det blir halt och snöigt så sikten skyms. Jag har verkligen respekt för att andra har större och stabilare bilar, och kanske dessutom är säkrare förare, så då brukar jag hålla koll bakåt på ett helt annat sätt.

Men som sagt, inte när jag kör på eller strax över hastighetsbegränsningen.
 
Fast om det då är en okänd väg där man inte riktigt vet vart det är lämpligt att köra om. Hur gör man då?

Jag fick väldigt mycket skit här på buke för ett drygt år sen då jag valde att köra i 65-70 på 70 väg. Första gången jag körde själv på den vägen (hade då haft körkort i 4 månader) och jag störde mig då på att folk låg så nära bakom att det skuggade mina ljus framåt (min bil blev alltså en skugga framför mig)
Jag höll mig så långt till sidan jag kunde men ville inte köra snabbare då det var klockan 6 på morgonen en septemberdag (dvs risk för vilt) och på en väldigt kurvig väg. Men jag skulle då ha kört av vägen för att ge plats enligt vissa här och jag undrar verkligen hur man ska göra korrekt då för det känns farligt att köra ut i gruset på sidan eftersom det kan ge vika och svänga in på skogsvägar känns också sådär.
Jag har haft körkort, och kört regelbundet i ungefär 45 år.
Det är färför lättare för mig att hitta en lämplig plats att dläppa förbi på, än för den som haft körkort betydligt kortare tid.
Erfarenhet, och att planera körningen brukar göra underverk.
T.ex. att titta på en karta innan man ger sig ut på okända vägar.
Gps hjälper en att hitta, men gör inte att man får en överblick t.ex. 10 mil framåt.
 
Tillägg: med tid menar jag alltså inte från min restid utan tid på vägen där man inte öht följer trafikrytmen utan saktar in till stopp/kör ut i väggrenen i långsammare hastighet och sedan tills man kommit in i trafiken i rätt hastighet igen. Hela den tiden påverkar ju alla bakom.
Prestige släpp den.

Om det är så tät trafik, så är nog den lägre hastigheten rätt för alla.
Vid glesare trafik, så håller inte ditt argument mot att släppa förbi.
 
Jag har haft körkort, och kört regelbundet i ungefär 45 år.
Det är färför lättare för mig att hitta en lämplig plats att dläppa förbi på, än för den som haft körkort betydligt kortare tid.
Erfarenhet, och att planera körningen brukar göra underverk.
T.ex. att titta på en karta innan man ger sig ut på okända vägar.
Gps hjälper en att hitta, men gör inte att man får en överblick t.ex. 10 mil framåt.

Moderna kartor med GPSer kan man planera bra med. Men precis som med fysiska kartor måste planeringen ske i planeringsstadiet, dvs innan man sitter vid ratten eller under paus.
 
Jag har haft körkort, och kört regelbundet i ungefär 45 år.
Det är färför lättare för mig att hitta en lämplig plats att dläppa förbi på, än för den som haft körkort betydligt kortare tid.
Erfarenhet, och att planera körningen brukar göra underverk.
T.ex. att titta på en karta innan man ger sig ut på okända vägar.
Gps hjälper en att hitta, men gör inte att man får en överblick t.ex. 10 mil framåt.
Ja men vägen är ca 26km lång och det jag vet är att det finns 2-3 ställen där erfaren förare kan köra om men jag vet tyvärr inte exakt vart dom ställena ligger eftersom jag inte är en erfaren förare och vid mörker så är det extra svårt att hinna se dessa ställen (relativt korta omkörningssträckor)
Så ska jag då köra extra långsamt och blinka till höger hela vägen?! Det om nått måste störa trafikrytmen än att man ligger i 65-70 (på 70 väg) och ligger så bra till på vägen man kan
 

Bifogade filer

  • F125A25A-7E4D-4230-BE0E-1C98EEA1B2BD.jpeg
    F125A25A-7E4D-4230-BE0E-1C98EEA1B2BD.jpeg
    221,2 KB · Visningar: 26
Satt och funderade på vägen till jobbet idag hur hemsk och dålig förare jag är om jag körde om bilen framför mig. Höll mig bakom i någon mil trots både lämpliga och långa raksträckor. Bilen ifråga höll 55-60 på en fin 80-väg. Asså förlåt alla perfektionister men jag hade aldrig haft tålamodet att ligga bakom den bilen resterande milen till mitt jobb. Kanske jag ska klippa isär mitt körkort på grund av detta för jag är uppenbarligen en olämplig förare.
 
Satt och funderade på vägen till jobbet idag hur hemsk och dålig förare jag är om jag körde om bilen framför mig. Höll mig bakom i någon mil trots både lämpliga och långa raksträckor. Bilen ifråga höll 55-60 på en fin 80-väg. Asså förlåt alla perfektionister men jag hade aldrig haft tålamodet att ligga bakom den bilen resterande milen till mitt jobb. Kanske jag ska klippa isär mitt körkort på grund av detta för jag är uppenbarligen en olämplig förare.
Men exakt vem har påstått att man inte får köra om? Ligger en bil i 55 och det är fin väg så varför inte köra om? Eller vad var problemet?
 
Men exakt vem har påstått att man inte får köra om? Ligger en bil i 55 och det är fin väg så varför inte köra om? Eller vad var problemet?
Man är ju en livsfarlig förare om man gör omkörningar har det ju påståtts hur länge som helst nu. Och ja, jag gasade på, inte fan körde jag om en bil som körde 60km/h i 65 km/h. Ja, jag är fortfarande förolämpad över att ha blivit kallad både det ena och det andra.
 
Man är ju en livsfarlig förare om man gör omkörningar har det ju påståtts hur länge som helst nu. Och ja, jag gasade på, inte fan körde jag om en bil som körde 60km/h i 65 km/h. Ja, jag är fortfarande förolämpad över att ha blivit kallad både det ena och det andra.
Så bara för att folk är emot farliga omkörningar så är dom emot alla omkörningar? Det är illa om du inte ser skillnad på farliga omkörningar och säkra omkörningar faktiskt.

Det går faktiskt att köra om på ett säkert sätt. Däremot om det inte är säkert så låter man bli, svårare än så är det inte.
 

Liknande trådar

Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 025
Senast: MissFideli
·
Svar
248
· Visningar
9 166
Senast: Lingon
·
Samhälle I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var...
18 19 20
Svar
382
· Visningar
13 804
Senast: Lingon
·
Samhälle Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
16 605
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp