- Svar: 14
- Visningar: 960
William Nilson Fryer, hästtränare och välkänd debattör, replikerar på DN:s uppmärksammade artikel om ”hästtjejer” i vården.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Känns som att han nästan bara läste rubriken.Jag tror att han skulle ha tagit några djupa andetag och tänkt lite mer istället för att bara reagera på känsla. Då hade han förhoppningsvis förstått artikeln bättre och sluppit gå igång så.
Exakt så!Det är uppenbart någon som inte förstår vare sig ridsport eller hur medicinsk prioritering/triagering fungerar. Det är inte "ridsporten" eller "tjejen" per se som får företräde. Det är fall på två meter i hög hastighet och/eller fysiskt våld med krafter av potentiellt flera 100 kg som prioriteras.
Jag gissar att läkaren nämner hästtjejen specifikt för att hon inte är en (för allmänheten) lika självklar prioritering som cykelolyckan, fallet från andra våningen eller krosskadan efter ett skenande piano.
Håller med. Skulle inte säga att det var en 10a när jag krossade två ryggkotor. Däremot så var det som att en varningslampa tändes i hjärnan. Och jag visste direkt att "nu gick något sönder på riktigt". Men ont? Det gjorde det inte förens jag försökte resa på mig. Och sedan när ambulanspersonalen ville att jag skulle ha raka ben (och ändra läget på kotorna...), men annars? Inte direkt alltså.I länken i trådstarten finns vidare länk till denna https://www.tidningenridsport.se/catharina-hansson-ryttarnas-harda-forlossningsberattelser/ och där ser man ju precis det som nämns av deltagarna i trådarna runt ämnet.
Typ:
Visa bifogad fil 169041
Jag funderar också på om min egen oförmåga till bedömning av smärta på den 10-gradiga skalan är påverkat av detta. Jag menar, vad är en 10a? Jag har haft jävligt ont några gånger (typ så det nästan svartnar för ögonen), men när är det "det värsta man kan tänka sig"? Kan det bli ännu värre än så, liksom?
Jag väntade en vecka med att söka vård för min brutna fot...läkaren var inte imponerad.
Det där fick jag en aha-upplevelse när jag pratade med en sjukgymnast om artrosen jag har i ett knä. Jag tänker mig 10 som att utstå medeltida tortyr, och så stegar man ner därifrån. Jag sa att jag låg på en fyra, någon gång på en femma. Då vaknade jag på nätterna av smärta, trots värktabletter, jag tyckte det var en rimlig bedömning. Sen hör jag att man kan träna upp till en femma eller sexa på smärtskalan - och jag blev chockad. Det GÅR ju inte i min skala! När vi pratat ett tag insåg jag att min skala låg helt skevt jämfört hur vården ser på det.I länken i trådstarten finns vidare länk till denna https://www.tidningenridsport.se/catharina-hansson-ryttarnas-harda-forlossningsberattelser/ och där ser man ju precis det som nämns av deltagarna i trådarna runt ämnet.
Typ:
Visa bifogad fil 169041
Jag funderar också på om min egen oförmåga till bedömning av smärta på den 10-gradiga skalan är påverkat av detta. Jag menar, vad är en 10a? Jag har haft jävligt ont några gånger (typ så det nästan svartnar för ögonen), men när är det "det värsta man kan tänka sig"? Kan det bli ännu värre än så, liksom?