Hästköp - besiktning/röntgen?

Bukefalos 30 år!

Lejd

Trådstartare
Den eviga frågan gällande om man bör röntga eller inte röntga vid hästköp.. O_o
Vet att vissa försäkringsbolag ställer krav på röntgen om man ska livförsäkra över en viss summa.
Men i övrigt, hur ska man tänka?
Skillnader gällande hur man ska tänka beroende på hästens ålder?
Unghäst?
Äldre häst?

Förhoppningsvis blir det ett köp för mig i närtid. En 3-åring, inte inriden utan endast tömkörd och sadelvan. Inte longerad.
Jag tänker klinikbesiktning, men röntgendelen är jag osäker på (om inte försäkringsbolaget kräver det pga livvärdet jag vill försäkra i).

Många år sen jag köpte häst också. Tänker att jag betalar besiktningen. Men om hästen inte går igenom besiktningen, brukar köparen fortfarande betala hela?

Röntgen betalar man oftast för själv upplever jag. Är priset över 100 000 hade jag röntgat, inte annars. Är den bara tre har den ju inte bevisat att den håller för nåt egentligen så läge för noggrannhet.

Jag har islandshästar och har spattröntgat de som kostat över 100 000 i inköp - dels för att spatt är (eller snarare har varit) en relativt vanlig åkomma hos islandshästar och dels för att spattröntgen är ett krav för att få avelsvärdera hingstar (och de lite dyrare hästar vi köpt har varit hingstar). Vad gäller försäkringen har jag på de dyrare hästarna lagt 100 000 i livvärde A1 och så A2 på överskjutande del av priset. (så om priset var 160 000 försäkrar jag 100 000 A1 och 60 000 A2). Tycker höga livvärden höjer premien så hiskeligt, så det är ett sätt att minska kostnaden lite men ändå få tillbaka pengarna om hästen skulle dö på fläcken.

Jag köpte en 2-åring för 70.000 i januari. Valde att inte röntga men besiktade såklart. Hade nog röntgat om jag köpt ännu dyrare häst.

Tog över försäkringen, som hon haft sedan foster och även dolda fel i den.

Gällande besiktningen, vem som betalar om hästen inte går igenom osv, får ni komma fram till sinsemellan då alla gör olika där.

Den eviga frågan gällande om man bör röntga eller inte röntga vid hästköp.. O_o
Vet att vissa försäkringsbolag ställer krav på röntgen om man ska livförsäkra över en viss summa.
Men i övrigt, hur ska man tänka?
Skillnader gällande hur man ska tänka beroende på hästens ålder?
Unghäst?
Äldre häst?

Förhoppningsvis blir det ett köp för mig i närtid. En 3-åring, inte inriden utan endast tömkörd och sadelvan. Inte longerad.
Jag tänker klinikbesiktning, men röntgendelen är jag osäker på (om inte försäkringsbolaget kräver det pga livvärdet jag vill försäkra i).

Många år sen jag köpte häst också. Tänker att jag betalar besiktningen. Men om hästen inte går igenom besiktningen, brukar köparen fortfarande betala hela?
Jag hade röntgat för lösa benbitar. Vill kunna plocka bort dem innan de ställer till med problem.

Jag hade definitivt röntgat. Men om du inte vill röntga kan du besikta och och om det uppkommer någon oklarhet så kan du ju röntga då.

Jag har islandshästar och har spattröntgat de som kostat över 100 000 i inköp - dels för att spatt är (eller snarare har varit) en relativt vanlig åkomma hos islandshästar och dels för att spattröntgen är ett krav för att få avelsvärdera hingstar (och de lite dyrare hästar vi köpt har varit hingstar). Vad gäller försäkringen har jag på de dyrare hästarna lagt 100 000 i livvärde A1 och så A2 på överskjutande del av priset. (så om priset var 160 000 försäkrar jag 100 000 A1 och 60 000 A2). Tycker höga livvärden höjer premien så hiskeligt, så det är ett sätt att minska kostnaden lite men ändå få tillbaka pengarna om hästen skulle dö på fläcken.
Håller med gällande försäkringspremie och livvärde! :crazy:
Jag kommer vilja ha A1 livvärde 100 000 (inköpspriset).

Ang vem som betalar besiktning om hästen inte går igenom tycker jag det varierat väldigt, inte lika ”självklart” som förr att säljaren står för besiktningen om hästen inte går igenom. Köpte en maj 2025 och där fick jag stå för besiktning oavsett resultat. Köpte en nu i mars och där skulle köparen stått för besiktning om hon inte gått igenom. (Båda gick igenom). Så viktigt att prata om det innan och inte förutsätta.

Skulle definitivt röntga en unghäst för 100 k. Men inte lika definitivt röntga en vuxen för samma peng.

Tack för alla svar, jättebra att få input när man funderar på nåt!
Hästen ifråga är exportröntgad i januari UA så jag ska skicka bilderna till min veterinär som får kika och rådfråga om hon anser att jag ska göra ny röntgen. Den är också redan A1 livförsäkrad för 100' så jag behöver inte röntga av den anledningen heller.

Jag ska diskutera övrigt gällande besiktning med ägaren så får vi se.

Tack för alla svar, jättebra att få input när man funderar på nåt!
Hästen ifråga är exportröntgad i januari UA så jag ska skicka bilderna till min veterinär som får kika och rådfråga om hon anser att jag ska göra ny röntgen. Den är också redan A1 livförsäkrad för 100' så jag behöver inte röntga av den anledningen heller.

Jag ska diskutera övrigt gällande besiktning med ägaren så får vi se.
Är den röntgad i januari hade jag inte gjort någon ny. Enda är om din veterinär vill ta om någon bild av en eller annan anledning.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? CCXXX
  • Träning och hälsa del 14
  • Katter

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar