Hästskötarexamen

K

Kiraesprit

Jag kommer bli erbjuden hästskötarexamen på min skola, skulle vara kul att få veta lite mer om det från någon som har gjort det. Är det jättesvårt, lönt att göra osv?

Sv: Hästskötarexamen

gjorde provet för 2v sedan.
vissa moment var svårare än andra! jag fick en häst som jag skulle knoppa med en jätte man! snackaom utmaning! hade behövt en timmes manryckning först....men provet var inte översvårt! mitt tips är att träna på foderläran lkite extra. det var nog det svåraste. dvs olika hö( sorter och skörder), olika kraftfoder( hur de ser ut och kalcium fosfor kvoten). är man inte van att longera ska man träna på det med. att man gör det på ett säkert sätt med linan och pisken.

lycka till

Jag har anmält mig till Hästskötarexamen, men ännu inte fått något provdatum. Kan i princip Hästkunskap i praktiken, men känner att jag behöver lära mig mer om foder. Har två böcker om foder, som jag inte orkat ta tag i - men vad är det jag huvudsakligen ska försöka lära mig?
:)

Jag gjorde hästskötareexamen för cirka 2 år sen. Har hittills inte haft användning för det. Mer än kunskaperna i sig då.. Men visst är det en jättebra merit att ha!
Tycker inte att det var speciellt svårt heller. Man bör kunna det grunläggande, knoppa på tid, visa häst för hand, viss foderlära. Kommer inte riktigt ihåg allt :angel:
Men det va roligt iaf :D
Lycka till!

Jag gjorde den för ca 5 år sedan. Tycker att det var ganska lätt. Minns inte riktigt vad man fick göra men det var en del hästkunskap och foderlära samt longering, knoppa, linda ben, häst för hand.
Det är egentligen grundläggande kunskaper som vi hästägare bör kunna.
Lycka till:)

HeJ!

Jag tog hästskötarexamen för en väldig massa år sen. Mest för min egen skull- jag vill veta att jag gör rätt och kan och så, men sen fanns det väl lite i bakhuvudet att man borde kunna få lite mer i lön när man har bevisade kunskaper.. Så är det dock inte (iaf inte där jag varit).

Så... vill du ha ett bevis på vad du kan är det klart värt det, det är inte alls särskilt svårt (jag fick kommentaren från MM att jag hade bra handlag med hästar). Är du mer ute efter en lönehöjare, är det bättre att satsa på annat yrke:-).

/ Lavinia, som nu letar jobb i vanliga världen- trött på hästvärlden

Jag gjorde hästskötarexamen 07 på skolan jag gick på då.
Får se om jag kommer ihåg allt nu:p;)

Vi fick (som de flesta andra som har skrivit här) knoppa på tid (ett gummiband), linda ben, visa häst för hand, ridprov (dressyr där man red "sin" häst i ca 20 minuter, därefter bytte vi till en annan), sen var det longering där man blev tilldelad en inspänning som man skulle sätta på och förklara vad den gjorde, foderprov med olika sorters grov, krafftfoder och förklara vad de olika sakerna gjorde.

Sen var det bara o pusta ut ett tag för att efter ett tag komma in i rummet och träffa "domarna" och få veta resultatet:p

Jag klarade det!:D

Det var lätt att göra, läs den där hästkunskap i praktiken som det utgår ifrån så är det enkelt!
Det är ju jätte bra o ha om man vill jobba med hästar. Om man inte vill det är det ju en bra "värdemätare" för att se vad man behöver jobba mer med:)

Lycka till!

Lönt och lönt, jag fick min betald men jag har väl aldrig direkt haft användning för den.

Man ska kunna basic grejer, typ olika fodersorter, kunna motivera olika foderstater till olika hästar, kunna lite olika grässorter och så.. Vi fick även namnge olika hästsaker och bedömma om det var karens på vissa medel samt avgöra ålder via hästens tänder. Sen måste man kunna lite ytligt om hästens fysik och skador/sjukdomar.

Som tidigare nämnts så ska man longera, visa häst för hand och rida två hästar samt knoppa och linda på tid.

Och medan man gör allt detta ska man tänka på att säkerhet är A och O.

Jag får mitt genom skolan också å jag gör det på fredag :eek: är grymt nervig för det teoretiska provet.. Har så svårt att få in allt i huvudet :/

Får jag låna tråden lite & fråga om bett & hjälptyglar? Kan det komma med att man typ ska säga vad det är för bett/hjälptygel & vad de har för funktion? (Isf måååste jag lära på det nu :p)

foderläran: peka ut vilken kraftfoder som är vad(ex havre, havrekross, foedrjäst, majs mm) o tänk på att veta lite allmämt om hö! ex lämpigt värde på protein för ridhästar jämfört med avelsdjur.

utrustning: vi hade ett delprov där det la saker på ett bord och där vi skulle skriva vad de hette. ex boots,graman, martingal, pelhambett, sidostycken, kapson mm. ingen jätteavanceradutrustning utan lite av varje.

där fanns även avmaskningsmedel, injektionsvätska, pencillin och buta och liknande där vi skulkle skriva om det fick användas på tävlingsdagen eller ej.

Jag kan ju meddela att jag gjorde hästskötar examen idag.. Kuggade på ridningen :eek: Den som jag var minst nervös för!

Allt gick jätte bra med första hästen efter 30 min bytte vi häst, det var då det gick käpp rätt åt h*elvete.. Spände mig som bara den i traven (nedsittning) så jag kom inte ner riktigt i sadeln & skapade en obalans i hästen..

Men men , så kan det gå :) bara att ta nya tag & klara ridningen nästa gång, för den är ju inte svår! Jag hade bara otur..

Jag gjorde hästskötarexamen 07

Då ingick det här:

*Knoppa, linda, sadla osv inom en viss tid.

* Ridning ( inkl byte av häst 1 gång)
För mig gick det hyfsat på första hästen fast jag bara hade ridit den 2 gånger innnan, men sen fick jag stoet;)
tjurig och jäkligt envis! Men jag var mer envis och jag fick tillslut över henne på min sida så det lossnade tackolov.

* Foderlära, lite utrustning och en del andra prov ( kommer inte riktigt ihåg hur många olika teoretiska prov man hade).
Vi hade även muntliga prov.

* Longering med inspänningstyglar. Man skulle även kunna förklara vad man gjorde och varför.

* Häst vid hand

Sen skulle man även klarat av tappsko kompetensen innan man fick göra hästskötarexamen.

Det råd jag kan ge är att verkligen plugga på foderlära osv.
I ridningen ska man inte stressa, utan var lugn och försök tänka att du rider som jan brink eller nåt:D brukar jag göra, då anstränger man sig lite extra!

Jag var ganska nervös inför allt, men slappnar man bara av så gå det bra!

För mig gick det bra och jag fick mitt diplom=)

Senast ändrad:

Glömde..

Jag klarade allt utom visa häst för hand. Men det berodde nog mest på att det var 25 minus, jag har läderridstövlar och vi red precis innan, jag frös som en gris och vände på siffrorna i hästens fördelseår- vilket gjorde att hästen jag just ridit blev 2 år:-).

Behövde bara göra om med lärarna på skolan, så det var nog mest "för sakens skull"..

/ Lavinia

Jag gjorde min i torsdags och klarade den. Tyckte inte att det var speciellt svårt. Men man bör kunna hästhållning i praktiken och plugga mycket foderlära. Vi hade först ett teoretiskt prov med allmänna frågor, sånt som sitter i bakhuvudet. Sen hade vi ett teoretiskt foderprov, har man läst på går det bra. Sen var det ridning och körning, jag körde. Så jag knoppade inte, gjorde en manfläta. Efter det var det som vanligt häst vid hand och longering. Vi fick sedan gå in i ett rum och kolla på olika typer av utrustningar och säga vad dom heter. Sist var det ett muntligt foderprov där man skulle berätta om olika fodermedel och para ihop hö med höanalyser.

Men dom kan ju nästan ta vad dom vill. Ett år var det inte nått foder alls, då var det lastning. Man kan även måsta sätta ihop ett kandar.

Tidig skörd = proteinrikt & energi rikt
Sen skörd = mindre protein & enerig..

De skulle du kolla på & para ihop rätt hö med rätt analys.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 899
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 476
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 288
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 248
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka